Nowe standardy dla kierowców, większe bezpieczeństwo pasażerów

Rynek przewozów osób przez aplikacje mobilne to dziś jedna z najszybciej rosnących gałęzi usług w Polsce, warta ponad 7 mld zł rocznie. Wraz z jego rozwojem rosną wymagania regulacyjne wobec kierowców i firm flotowych. Przepisy, które porządkują ten sektor, wspierane są przez inicjatywy samoregulacyjne, takie jak np. Kodeks Dobrych Praktyk branży przewozowej.
portugal, porto, people, traffic, transportation, taxi, man, sitting, male, travel, service, vehicle, automobile, adult, passenger, drive, transport, customer, driving, smart phone, taxi driver, trip, vehicle interior, car pooling, service occupation, steering wheel, mobile phone, journey, smartphone, carpooling, bolt, uber, tvde, indian, immigrant, driver, road, dashboard, modern, inside, car, auto, back, view, pov, clientRynek przewozów osób przez aplikacje mobilne to dziś jedna z najszybciej rosnących gałęzi usług w Polsce, warta ponad 7 mld zł rocznie.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Oliwia Marciszewska

Z danych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wynika, że wartość rynku przewozów taksówkarskich w Polsce sięga dziś około 7 miliardów zł rocznie. Zapewnia on zatrudnienie dla około 65 tysięcy kierowców i generuje niemal 400 milionów zł wpływów do budżetu państwa. Jego coraz większy udział stanowią przejazdy zamawiane za pośrednictwem aplikacji mobilnych – z 870 mln zł w 2018 r. do blisko 4 mld zł w 2023 roku.

W odpowiedzi na rosnącą skalę działalności i liczbę kierowców, branża zaczęła wdrażać mechanizmy samoregulacji. Przykładem jest opublikowany w czerwcu 2024 r. Kodeks Dobrych Praktyk Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) – dokument, który wyznacza standardy etyczne i operacyjne współpracy w sektorze.

Przejrzyste zasady współpracy – Kodeks Dobrych Praktyk

Kodeks PZPA, choć nie ma mocy prawnej, pełni ważną funkcję porządkującą w sektorze przewozów aplikacyjnych. Został opracowany przez firmy flotowe i platformy w trosce o uczciwe relacje z kierowcami i kurierami.

Kodeks to zbiór jasnych, konkretnych zasad, które pozwalają lepiej zrozumieć oczekiwania i obowiązki każdej ze stron. Opiera się na rzetelności, dobrej wierze, przejrzystości i etyce. Wskazuje, które firmy przestrzegają tych norm i jak wspierają kierowców w legalnym prowadzeniu działalności – podkreśla Łukasz Witkowski, współtwórca aplikacji rozliczeniowej Natviol.

Dokument promuje m.in. weryfikację kierowców, uczciwą konkurencję, transparentne zarządzanie oraz odpowiedzialne praktyki operacyjne. Wskazuje także, że nie należy nawiązywać współpracy z osobami naruszającymi przepisy bezpieczeństwa czy działającymi poza obowiązującym prawem.

Prawo, które porządkuje – obowiązki kierowcy i pośrednika

Od 2020 roku rynek przewozów aplikacyjnych objęty jest przepisami, które m.in. definiują pośrednictwo w przewozie osób i wymagają od kierowców licencji. Kolejne zmiany, wprowadzone w 2023 r., zaostrzyły wymogi bezpieczeństwa. Od września 2023 r. operatorzy aplikacji muszą regularnie weryfikować tożsamość kierowców – co najmniej raz na 50 przejazdów lub nie rzadziej niż raz na tydzień – oraz przechowywać ich dane przez minimum pięć lat.

Aby legalnie wykonywać przewozy taksówkarskie, kierowca musi spełniać szereg wymogów formalnych:

  • mieć ukończone 18 lat i posiadać ważny dokument tożsamości,
  • dysponować polskim prawem jazdy kat. B od co najmniej 6 miesięcy,
  • przedstawić aktualne badania lekarskie i psychologiczne,
  • uzyskać zaświadczenie o niekaralności (wydane nie wcześniej niż 30 dni przed rejestracją),
  • posiadać lokalną licencję taksówkarską lub identyfikator.

Wymogi techniczne dla pojazdów – liczy się bezpieczeństwo

Nie tylko kierowcy, ale i pojazdy muszą spełniać odpowiednie normy. Każda taksówka wykorzystywana do przewozu osób musi:

  • być zarejestrowana na terenie Unii Europejskiej,
  • przechodzić regularne badania techniczne,
  • posiadać aktualne i rozszerzone ubezpieczenie OC – dedykowane dla taxi,
  • mieć co najmniej 4 drzwi oraz 5 miejsc siedzących (zgodnie z dowodem rejestracyjnym),
  • być odpowiednio oznakowana i wyposażona zgodnie z przepisami transportu drogowego.

Nowe regulacje i dobre praktyki mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo i komfort pasażerów oraz wspierać rozwój profesjonalnej branży taxi, opartej na zaufaniu i transparentnych zasadach.

Profesjonalizacja branży

Rozwój przewozów aplikacyjnych zmienił sposób poruszania się po miastach, ale też sposób myślenia o roli kierowcy. Dziś to już nie tylko przewoźnik, ale także usługodawca, którego obowiązuje kodeks etyczny, konkretne przepisy i oczekiwania klientów.

Wprowadzenie Kodeksu Dobrych Praktyk PZPA to krok ku dalszej profesjonalizacji branży i poprawie jakości usług, z czego skorzystają zarówno kierowcy, jak i pasażerowie.

– Dzięki przejrzystym zasadom i sprawdzonym standardom możliwy jest zrównoważony rozwój rynku, który w przyszłości może przynieść jeszcze większe korzyści dla gospodarki, miast i samych użytkowników – podsumowuje Łukasz Witkowski.

Natviol to polska aplikacja rozliczeniowa dla kierowców i kurierów pracujących z największymi aplikacjami na rynku jak Uber, Bolt czy Glovo. Partnerzy podejmujący współpracę z Natviol mają zagwarantowane rozliczenie swoich przychodów bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Dodatkowo, firma jest odpowiedzialna za zatrudnienie, rozliczenie należnych podatków, wypłacenie środków czy współpracę z urzędami.

Wybrane dla Ciebie

Tarnów: Jak długie są kolejki do lekarzy specjalistów? Do niektórych tarnowskich poradni wolne terminy są dopiero na... 2032 rok
Tarnów: Jak długie są kolejki do lekarzy specjalistów? Do niektórych tarnowskich poradni wolne terminy są dopiero na... 2032 rok
Cyfrowe akta trafiają do sądów. Przełomowy test w 10 lokalizacjach
Cyfrowe akta trafiają do sądów. Przełomowy test w 10 lokalizacjach
Ma dożywotni zakaz, ale i tak wsiadł za kółko. Bus trafił na policyjny parking
Ma dożywotni zakaz, ale i tak wsiadł za kółko. Bus trafił na policyjny parking
Warszawa: 82-latka kierująca oplem wjechała w mur na parkingu sklepu na Bielanach
Warszawa: 82-latka kierująca oplem wjechała w mur na parkingu sklepu na Bielanach
"Legion Łotrów". Niemiecka maszynka do zabijania Słowian
"Legion Łotrów". Niemiecka maszynka do zabijania Słowian
Wrocław: Wypadek na ul. Jedności Narodowej. Zablokowane torowisko, nie jeżdżą tramwaje
Wrocław: Wypadek na ul. Jedności Narodowej. Zablokowane torowisko, nie jeżdżą tramwaje
Lublin: Wojewódzkie Święto Policji. Były odznaczenia i ślubowanie nowych funkcjonariuszy
Lublin: Wojewódzkie Święto Policji. Były odznaczenia i ślubowanie nowych funkcjonariuszy
Komora startowa maszyny drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości na Retkini jest gotowa. Kiedy zacznie się budowa podziemnego torowiska?
Komora startowa maszyny drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości na Retkini jest gotowa. Kiedy zacznie się budowa podziemnego torowiska?
Dąbroszyn: Zderzenie osobówki z karetką. Trzy osoby są poszkodowane
Dąbroszyn: Zderzenie osobówki z karetką. Trzy osoby są poszkodowane
Upadłość przypieczętowana. Spółka zniknie z GPW jeszcze w lipcu
Upadłość przypieczętowana. Spółka zniknie z GPW jeszcze w lipcu
Wciąż żyjemy do pierwszego. Polska klasa średnia to mit
Wciąż żyjemy do pierwszego. Polska klasa średnia to mit
Parzno: Pogrzeb Elżbiety Kudaj. Tłumy pożegnały byłą dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 3 w Bełchatowie
Parzno: Pogrzeb Elżbiety Kudaj. Tłumy pożegnały byłą dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 3 w Bełchatowie