Nowe tory kolejowe coraz bliżej. Inwestycja ma odciążyć aglomerację

W Dąbrowie Górniczej odbyła się konferencja prasowa, podczas której wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty potwierdził plany budowy dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości oraz poprawę bezpieczeństwa kolejowego w regionie. Realizacja projektu rozpocznie się po zabezpieczeniu środków przez PKP, co ma nastąpić do końca 2025 roku.

– Budowa dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza jest planowana – zapewnił w Dąbrowie Górniczej wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty. – Budowa dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza jest planowana – zapewnił w Dąbrowie Górniczej wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | GAZETA WROCLAWSKA/PIOTR KRZYZANOWSKI/POLSKA PRESS GRUPA
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

Ważne spotkanie w Dąbrowie Górniczej

W zmodernizowanym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczyli samorządowcy oraz przedstawiciele władz centralnych i regionalnych. Tematem spotkania były postępy w planowaniu strategicznej inwestycji kolejowej, polegającej na budowie dodatkowych torów na odcinku Będzin–Dąbrowa Górnicza. Inwestycja ma na celu odciążenie istniejącej infrastruktury oraz poprawę przepustowości ruchu kolejowego w regionie.

– Chodzi przede wszystkim o to, żeby do przebudowanego węzła został włączony również odcinek z Dąbrowy Górniczej do Katowic i Będzina. Przez podział terytorialny ten fragment został odseparowany, a to byłoby bardzo niekorzystne – wyłączenie tego odcinka z całej konurbacji Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej doprowadziłoby do wykluczenia transportowego mieszkańców naszego regionu – powiedział prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.

Plany i perspektywy realizacji

Podczas konferencji politycy poinformowali, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują do końca 2025 roku zabezpieczyć środki na pełną dokumentację projektową, co ma kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Po zakończeniu projektowania, które potrwa kilkanaście miesięcy, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych. Cały proces może zająć od dwóch do trzech lat.

Wicemarszałek Sejmu RP i lider Nowej Lewicy, Włodzimierz Czarzasty, zaznaczył, że rozmowy o inwestycji są prowadzone od wielu miesięcy i nabierają tempa.

— W imieniu całego regionu rozmawiamy z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Ta inwestycja i prace nad nią idą w bardzo dobrą stronę — zapewnił.

Korzyści dla regionu

Przedstawiciele lokalnych władz podkreślili, że inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną nie tylko Dąbrowy Górniczej i Będzina, ale całej aglomeracji. Nowe tory umożliwią oddzielenie ruchu międzynarodowego i dalekobieżnego od połączeń lokalnych, co ma skutkować zwiększeniem liczby pociągów Kolei Śląskich, szczególnie w godzinach szczytu.

— Modernizacja obejmuje także infrastrukturę towarzyszącą, w ramach której mają zniknąć przejazdy kolejowe w jednym poziomie, a w ich miejsce powstaną bezkolizyjne przejazdy pod torami. Ma to poprawić zarówno prędkość pociągów, jak i bezpieczeństwo mieszkańców — podsumował Bazylak.

Szerszy kontekst inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują już kluczowe zamówienie związane z przebudową połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii planowana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego oraz rozwój Kolei Metropolitalnej.

Do zakończenia przebudowy katowickiego węzła kolejowego ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, o wartości ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF "Łącząc Europę".

źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie

Wenezuela pokazuje pazur. Kutry rakietowe Peykaap III gotowe do działania
Wenezuela pokazuje pazur. Kutry rakietowe Peykaap III gotowe do działania
Sens życia. Czy jego poszukiwanie może być pułapką?
Sens życia. Czy jego poszukiwanie może być pułapką?
Podlaskie: Padł ofiarą oszustwa. 69-latek stracił 20 tys. zł
Podlaskie: Padł ofiarą oszustwa. 69-latek stracił 20 tys. zł
Bielsk Podlaski: Awantura zakończyła się serią zatrzymań
Bielsk Podlaski: Awantura zakończyła się serią zatrzymań
Łaziec: Z uczestnika wypadku stał się podejrzanym. Narkotest dały wynik pozytywny
Łaziec: Z uczestnika wypadku stał się podejrzanym. Narkotest dały wynik pozytywny
Wągrowiec: 40. Jesienny Puchar Klas za nami
Wągrowiec: 40. Jesienny Puchar Klas za nami
Klasy mundurowe. MSWiA wprowadza limity
Klasy mundurowe. MSWiA wprowadza limity
Tarnowskie Góry: Gwarki 2025. Przed nami liczne koncerty i atrakcje
Tarnowskie Góry: Gwarki 2025. Przed nami liczne koncerty i atrakcje
Łódź: Za nami kolejna edycja Meet at Rift. Fani mieli swoje święto
Łódź: Za nami kolejna edycja Meet at Rift. Fani mieli swoje święto
Radom: Gruzini i Kolumbijczycy zatrzymani przez straż graniczną. Przebywali w Polsce nielegalnie
Radom: Gruzini i Kolumbijczycy zatrzymani przez straż graniczną. Przebywali w Polsce nielegalnie
Rzeszów: "Podróże za smakiem" w bibliotece przy ul. Sokoła
Rzeszów: "Podróże za smakiem" w bibliotece przy ul. Sokoła
Woźniki: Przedszkole rozbudowane! Placówka może pochwalić się nową częścią budynku
Woźniki: Przedszkole rozbudowane! Placówka może pochwalić się nową częścią budynku