Nowe tory kolejowe coraz bliżej. Inwestycja ma odciążyć aglomerację

W Dąbrowie Górniczej odbyła się konferencja prasowa, podczas której wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty potwierdził plany budowy dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości oraz poprawę bezpieczeństwa kolejowego w regionie. Realizacja projektu rozpocznie się po zabezpieczeniu środków przez PKP, co ma nastąpić do końca 2025 roku.

– Budowa dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza jest planowana – zapewnił w Dąbrowie Górniczej wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty. – Budowa dodatkowych torów na trasie Będzin–Dąbrowa Górnicza jest planowana – zapewnił w Dąbrowie Górniczej wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | GAZETA WROCLAWSKA/PIOTR KRZYZANOWSKI/POLSKA PRESS GRUPA
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

Ważne spotkanie w Dąbrowie Górniczej

W zmodernizowanym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczyli samorządowcy oraz przedstawiciele władz centralnych i regionalnych. Tematem spotkania były postępy w planowaniu strategicznej inwestycji kolejowej, polegającej na budowie dodatkowych torów na odcinku Będzin–Dąbrowa Górnicza. Inwestycja ma na celu odciążenie istniejącej infrastruktury oraz poprawę przepustowości ruchu kolejowego w regionie.

– Chodzi przede wszystkim o to, żeby do przebudowanego węzła został włączony również odcinek z Dąbrowy Górniczej do Katowic i Będzina. Przez podział terytorialny ten fragment został odseparowany, a to byłoby bardzo niekorzystne – wyłączenie tego odcinka z całej konurbacji Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej doprowadziłoby do wykluczenia transportowego mieszkańców naszego regionu – powiedział prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.

Plany i perspektywy realizacji

Podczas konferencji politycy poinformowali, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują do końca 2025 roku zabezpieczyć środki na pełną dokumentację projektową, co ma kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Po zakończeniu projektowania, które potrwa kilkanaście miesięcy, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych. Cały proces może zająć od dwóch do trzech lat.

Wicemarszałek Sejmu RP i lider Nowej Lewicy, Włodzimierz Czarzasty, zaznaczył, że rozmowy o inwestycji są prowadzone od wielu miesięcy i nabierają tempa.

— W imieniu całego regionu rozmawiamy z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Ta inwestycja i prace nad nią idą w bardzo dobrą stronę — zapewnił.

Korzyści dla regionu

Przedstawiciele lokalnych władz podkreślili, że inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną nie tylko Dąbrowy Górniczej i Będzina, ale całej aglomeracji. Nowe tory umożliwią oddzielenie ruchu międzynarodowego i dalekobieżnego od połączeń lokalnych, co ma skutkować zwiększeniem liczby pociągów Kolei Śląskich, szczególnie w godzinach szczytu.

— Modernizacja obejmuje także infrastrukturę towarzyszącą, w ramach której mają zniknąć przejazdy kolejowe w jednym poziomie, a w ich miejsce powstaną bezkolizyjne przejazdy pod torami. Ma to poprawić zarówno prędkość pociągów, jak i bezpieczeństwo mieszkańców — podsumował Bazylak.

Szerszy kontekst inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują już kluczowe zamówienie związane z przebudową połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii planowana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego oraz rozwój Kolei Metropolitalnej.

Do zakończenia przebudowy katowickiego węzła kolejowego ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, o wartości ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF "Łącząc Europę".

źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie

Na tę inwestycję mieszkańcy Nowego Sącza czekają od lat. Jest przetarg na budowę nowej drogi i trzeciego mostu na Dunajcu
Na tę inwestycję mieszkańcy Nowego Sącza czekają od lat. Jest przetarg na budowę nowej drogi i trzeciego mostu na Dunajcu
Ulga, radość i łzy. Skazani za molestowanie dziewczynki uniewinnieni
Ulga, radość i łzy. Skazani za molestowanie dziewczynki uniewinnieni
Pędził motocyklem 96 km/h w terenie zabudowanym w Knurowie. "Chciałem sprawić przyjemność synowi"
Pędził motocyklem 96 km/h w terenie zabudowanym w Knurowie. "Chciałem sprawić przyjemność synowi"
Włamanie w centrum Szczecina. Policja zatrzymała 31-latka
Włamanie w centrum Szczecina. Policja zatrzymała 31-latka
Pożar koło Gorzowa. Widać słup czarnego dymu
Pożar koło Gorzowa. Widać słup czarnego dymu
Zepsute auto ciężarowe blokuje lewy pas ruchu S8
Zepsute auto ciężarowe blokuje lewy pas ruchu S8
Pływalnia czy fontanna na pl. Litewskim? Rodzice ignorują zakaz, dzieci ryzykują zdrowiem
Pływalnia czy fontanna na pl. Litewskim? Rodzice ignorują zakaz, dzieci ryzykują zdrowiem
XXIV Festyn Rodzinny Krew Darem Życia w Sobkowie. Oddano prawie 137 litrów krwi
XXIV Festyn Rodzinny Krew Darem Życia w Sobkowie. Oddano prawie 137 litrów krwi
Potrącenie rowerzysty na ulicy 1905 roku w Radomiu. Są ogromne utrudnienia w ruchu
Potrącenie rowerzysty na ulicy 1905 roku w Radomiu. Są ogromne utrudnienia w ruchu
Uniwersytet Radomski otrzyma 18,7 miliona złotych dofinansowania na rozbudowę supernowoczesnego zaplecza naukowego
Uniwersytet Radomski otrzyma 18,7 miliona złotych dofinansowania na rozbudowę supernowoczesnego zaplecza naukowego
Nawałnica przetoczyła się przez część powiatu tarnowskiego. Straż pożarna wzywana do licznych interwencji. Zerwany dach w Niedomicach
Nawałnica przetoczyła się przez część powiatu tarnowskiego. Straż pożarna wzywana do licznych interwencji. Zerwany dach w Niedomicach
Maryna Mniszchówna. Polka, która została carycą Rosji
Maryna Mniszchówna. Polka, która została carycą Rosji