Poznań: Nowe tramwaje wjadą na ulice miasta. Zastąpią 50-letnie "stopiątki"
W 2023 roku MPK Poznań zamówiło 30 nowych tramwajów Moderus Gamma, 20 z nich zostało w 85% dofinansowane ze środków KPO. Dołączyły one do grupy 24 używanych R1.1 z Bonn, które zostały zakupione na początku roku, by zastąpić wysokopodłogowe 105Na, Moderusy Alfa i trzy Helmuty. Wycofane zostaną łącznie 43 tramwaje, które od ponad 50 lat jeździły po ulicach Poznania.
- Zakładamy, że po dostawie ostatnich Gamm, co ma nastąpić maksymalnie w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe - informuje prezes MPK Krzysztof Dostatni.
Co zastąpi stare tramwaje w Poznaniu?
Poznań będzie drugim po Gdańsku polskim miastem, które całkowicie odejdzie od wysokopodłogowych pojazdów w komunikacji miejskiej. Zanim najnowsze Gamma LF 04 AC BD będą gotowe do użytkowania muszą przejść serię prób i testów dynamicznych, aby uzyskać homologacje.
Od początku roku wycofano już 19 "stopiątek", a reszta ma zniknąć z Poznania do końca 2025 roku. Każdy z nowych tramwajów pomieści 240 pasażerów, w tym będzie 46 miejsc siedzących.
Co stanie się z dawnymi tramwajami?
Nie wszystkie z wycofanych z użytku tramwajów trafią na kasacje. Kilka modeli 105Na pozostanie we flocie historycznej, natomiast sześć Alf zostało zmodernizowane i będzie jeszcze wspierać poznańskie linie tramwajowe. Prezes MPK poinformował też, jaki los czeka trzy GT8ZR, czyli tzw. Helmuty.
- Dla każdego z nich przewidziano nową rolę. Po pierwsze pozostawimy sobie jeden tramwaj "na zabytek". Dwa pozostałe dwukierunkowce najprawdopodobniej trafią do muzeów, więc na razie wszystko wskazuje na to, że żaden z nich nie ulegnie kasacji - wyjaśnia Dostatni.