Odcinek DK94 z Zabrza do Pyskowic prawie gotowy. Przebudowali aż 28 skrzyżowań. We wrześniu znikną ekipy remontowe
Niekorzystne warunki klimatyczne i dodatkowe prace
Inwestycja realizowana jest od marca 2023 r., a planowane jej zakończenie to trzeci kwartał 2025 r. Pierwotnie przebudowa drogi miała zakończyć się 31 października 2024 r., ale GDDKiA podpisała z wykonawcą aneksy do umowy. Powód? Niesprzyjające warunki klimatyczne oraz konieczność wykonania dodatkowych prac.
Prace opóźniło między innymi to, że w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach odkryto pod powierzchnią jezdni DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany obiekt mostowy z początku XX wieku. Konieczne okazało się także rozszerzenie zakresu przebudowy magistrali wodociągowej Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów zasilającej w wodę okoliczne powiaty. Pierwotnie wykonawca miał przebudować około 5,5 km magistrali. Z uwagi na zły stan pozostałej części wodociągu - w porozumieniu i współfinansowaniu ze strony GPW - przebudowa objęła cały odcinek o długości blisko 8 km.
DK94 między Zabrzem a Pyskowicami przejedziemy we wrześniu
Odbiór ostateczny wszystkich wykonanych na DK94 robót został zaplanowany na środę 24 września.
- Jeśli zakończy się pomyślnie, udostępnienie do ruchu publicznego odcinka DK94 Pyskowice - Zabrze powinno nastąpić w tym samym dniu lub dzień później. Wszystko zależy jednak od efektu odbiorów. Robimy wszystko, by oddać drogę do użytkowania we wrześniu, zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami - informuje Marcin Twardysko, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.
Przebudowali 28 skrzyżowań, powstały dodatkowe pasy
Blisko 12 km objęła rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Pyskowice - Zabrze. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia.
Przebudowanych zostało aż 28 skrzyżowań. Wybudowane zostały dodatkowe pasy dla bezkolizyjnych skrętów. Powstały chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nośność drogi została dostosowana do 11,5 t/oś. Dla ograniczenia hałasu wykonawca zastosował cichą i równą nawierzchnię, co pozwoli również na zmniejszenie drgań. Ponadto przebudowane zostało m.in. oświetlenie drogowe oraz kanalizacja deszczowa. Powstały też dwa miejsca do kontroli pojazdów.
Ile to będzie kosztowało?
Zgodnie z umową z 31 marca 2023 r. pomiędzy GDDKiA a wykonawcą - firmą STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o., wartość inwestycji wynosi ponad 163 miliony zł brutto Jest to kwota obejmująca podstawowy zakres robót, nie uwzględniająca waloryzacji oraz robót dodatkowych i zamiennych, jakie wystąpiły w trakcie realizacji tego przedsięwzięcia.
- Na dziś trwa rozliczenie robót, a finalna wartość tego kontraktu będzie znana po rozliczeniu ostatecznym umowy - tłumaczy Marcin Twardysko.