Oni napędzają bezgotówkową rewolucję. Ich pierwszym wyborem jest karta
Płatności gotówką lub kartą
Seniorzy korzystają z płatności bezgotówkowych równie chętnie jak młodsze grupy (68 proc. vs 75 proc. średniej ogólnej), pozostając przy najbardziej znanej formie - fizycznej karcie płatniczej, po którą sięga 89,5 proc. badanych. Wbrew stereotypom nie uciekają przed technologią, lecz wybierają to, co jest proste i przewidywalne w obsłudze.
Jest to widoczne nie tylko w zakresie płatności. Dane z tegorocznej edycji naszego badania pokazują, że konsumenci w wieku 60+ równie chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych. Na pierwszym miejscu pod względem poprawy komfortu i jakości życia są urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich, które wskazało 62 proc. ankietowanych. Z kolei 46 proc. wybrało kasy samoobsługowe, a 42 proc. samoobsługowe myjnie samochodowe - komentuje Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard.
Dodaje, że "seniorów nie trzeba przekonywać do korzystania z technologii. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie motywacji i potrzeb tego pokolenia. Jeśli chodzi o płatności bezgotówkowe, to ponad połowa konsumentów w wieku 60+ wybiera je ze względu na wygodę i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki".
Technologia ma sens, gdy oszczędza czas
Dla blisko połowy badanych liczy się szybkość i czas realizacji transakcji, a 42 proc. ceni płatności bezgotówkowe za prostotę obsługi. Seniorzy nie lubią tracić czasu podczas zakupów - 69 proc. wskazuje tempo obsługi jako czynnik wpływający na chęć powrotu do danego sklepu lub punktu usługowego.
Ważna jest wygoda i jakość
O powrotach seniorów do danego miejsca decyduje kombinacja elementów:
- jakość produktów (90 proc.),
- pomocna i miła obsługa (88 proc.),
- oraz cena (87 proc.).
Doceniane są także programy lojalnościowe - 43,5 proc. chętniej wraca tam, gdzie może z nich skorzystać.
Dane te jasno pokazują, że kwestia lojalności konsumentów w wieku 60+ to połączenie kilku czynników - tych tradycyjnych, ale też technologicznych. Bowiem blisko 50 proc. ankietowanych z tej grupy chętniej wraca do punktów handlowych i usługowych, które oferują im możliwość płatności bezgotówkowej - podkreśla Krzysztof Polończyk.
Połączenie przywiązania do tradycyjnej karty płatniczej z oczekiwaniem maksymalnie prostej obsługi rysuje profil pragmatycznego klienta 60+. Z perspektywy firm oznacza to, że chcąc budować lojalność tej grupy, muszą stawiać na technologie zakupowe i płatnicze, które są bezpieczne, niezawodne i intuicyjne w użyciu.