Opatów: Zmiana organizacji ruchu na obwodnicy. Nie będzie już ruchu wahadłowego
Od wtorku na obwodnicy Opatowa nastąpi kolejna zmiana organizacji ruchu. Kierowcy szybciej pojadą z Opatowa do Ostrowca Świętokrzyskiego. Na krajowej "dziewiątce" nie będzie już ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną.
Od wtorku 21 października bez "wahadła" na krajowej 9
Jak poinformowała nas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od wtorku, 21 października, wprowadzona zostanie kolejna zmiana w organizacji ruchu na drodze krajowej numer 9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem.
O planowanych zmianach informowaliśmy już w piątek 17 października:
- Nie będzie już ruchu wahadłowego na łącznicy węzła komunikującego obecny i nowy przebieg "dziewiątki" z łącznikiem północnym do obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej numer 74. Wdrażanie tymczasowej organizacji ruchu rozpocznie się w godzinach przedpołudniowych - poinformował kielecki oddział GDDKiA.
Według informacji, tymczasowy ruch skierowany zostanie na kilometrowy odcinek drogi krajowej numer 9. - To dwujezdniowy fragment od ronda na wysokości Zochcinka do węzła na skrzyżowaniu z łącznikiem północnym drogi krajowej numer 74. Obie jezdnie drogi krajowej numer 9 zawężone będą na tym odcinku do jednego pasa ruchu - brzmi komunikat przesłany przez GDDKiA.
W związku z robotami wykończeniowymi na budowie obwodnicy Opatowa zamknięty pozostaje odcinek drogi krajowej numer 9 od wspomnianego węzła do skrzyżowania z obecną drogą krajową numer 74 biegnącą od Kielc.
Możliwy będzie zjazd z węzła poprzez rondo w łącznik północny i na istniejący odcinek drogi krajowej 9 do Opatowa. Ruch na w relacjach Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów, Ożarów będzie się odbywał dwiema łącznicami węzła, a nie jedną jak dotychczas.
Obwodnica Opatowa
Obwodnica Opatowa to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w regionie. Nowa trasa przebiega jako dwujezdniowa droga krajowa numer 9 oraz droga ekspresowa S74, znacząco odciążając centrum miasta i poprawiając bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Każdy ukończony etap przybliża mieszkańców i kierowców do momentu, gdy Opatów wreszcie uwolni się od uciążliwego tranzytu.
Ponad 11-kilometrowa obwodnica biegnie po południowo-zachodniej stronie miasta. W ramach projektu powstały bezkolizyjne ronda na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej numer 74 z nowym przebiegiem "dziewiątki" oraz przy włączeniu przyszłej S74 do istniejącej drogi krajowej numer 9.
Na trasie powstały węzły drogowe: pierwszy - na skrzyżowaniu istniejącej Drogi Krajowej 9 z północnym łącznikiem Drogi Krajowej 74, drugi - w Marcinkowicach, gdzie przyszła S74 połączy się z Drogą Krajową 9 i drogą wojewódzką numer 757 prowadzącą do Staszowa.
W ramach inwestycji powstało 14 mostów, wiaduktów i estakad, a także kładka dla pieszych. Obwodnica składa się z odcinka dwujezdniowej drogi krajowej numer 9 o długości 5,1 kilometrów i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 kilometrów. Uzupełnia ją 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu Drogi Krajowej 74, który pozwolą kierowcom jadącym z Kielc do Lublina ominąć centrum Opatowa.
Dzięki tej inwestycji miasto wreszcie uwolni się od ogromnego natężenia ruchu. Obecnie przez historyczne centrum Opatowa, wąskimi ulicami i między ciasną zabudową, przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę. Efektem są korki, hałas i zanieczyszczenie powietrza.
Nowa obwodnica znacząco poprawi jakość życia mieszkańców, zwiększy bezpieczeństwo i komfort przejazdu. Skróci także czas podróży na trasach krajowych numer 9 i 74. W przyszłości będzie stanowić ważny fragment drogi ekspresowej S74, łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.