Oświęcim: Jak skończyć z reklamowym bałaganem? Jest wstępny projekt
Szyldy i reklamy w Oświęcimiu według uznania
Chaos reklamowy dotyczy zarówno zabytkowego centrum Oświęcimia, poszczególnych osiedli, jak i głównych dróg przecinających miasto. Poza wizerunkiem ma także wpływ na bezpieczeństwo w przypadku reklam w sąsiedztwie dróg.
Wygląda to fatalnie, szczególnie na Rynku. Serce miasta, zabytkowe kamienice wokół i niemal na każdej szyld lub reklama, która psuje wygląd tego miejsca - uważa Marta Jankowska, mieszkanka Oświęcimia.
Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze
Według niej, podobnie, jak wielu innych oświęcimian sprawa wymaga uporządkowania.
W maju ub. roku oświęcimski samorząd zająć się w końcu sprawą i podjął decyzję o przygotowaniu uchwały krajobrazowej, która ma to zmienić. Będzie określać zasady umieszczania reklam na budynkach, obiektach małej architektury, czy ogrodzeniach.
Miasto podpisało umowę z firmą, która zajęła się opracowaniem zasad planowania i projektowania reklam.
Czas na konsultacje z mieszkańcami i przedsiębiorcami
Obecnie gotowy jest wstępny projekt uchwały krajobrazowej. Od najbliższego poniedziałku, 8 września, ruszają konsultacje społeczne. Mieszkańcy, właściciele sklepów i firm będą mieli możliwość wypowiedzenia się na temat przedstawionych w projekcie rozwiązań. Czas na ich przekazanie jest do 3 października.
W ramach prekonsultacji przewidziano też otwarte spotkanie, na którym omówiony zostanie projekt uchwały krajobrazowej. Odbędzie się w czwartek, 25 września od 17 do 19 w Miejskiej Bibliotece Publicznej - zapowiada urząd.
Ich wyniki będą następnie opublikowane. Urzędnicy zastrzegają, że ostateczna uchwała musi pogodzić interesy miasta i przedsiębiorców. Na tym nie koniec.
Proces zmian krajobrazu Oświęcimia na kilka lat
W Wydziale Architektury i Urbanistyki w oświęcimskim urzędzie dodają, że konieczne jest będzie jej zaopiniowanie i uzgodnienie ponadto z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, Małopolskim Urzędem Marszałkowskim i Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Według urzędników na uchwale mają skorzystać także przedsiębiorcy. Uchwała wyraźnie określi zasady planowania i projektowania reklam.
Będą mieć pewność, że ich szyldy będą lepiej widoczne i nie zginą w natłoku innych reklam - przekonują urzędnicy.
Jednocześnie poprawi estetykę miasta. Krzykliwe, brzydkie, mocno zniszczone banery nie będą też przysłaniać ładnych miejsc czy odnowionych budynków, zabytkowych kamienic.
Uchwała krajobrazowa to dokument, który reguluje zasady umieszczania reklam na budynkach, ogrodzeniach, w tym billboardy, banery i szyldach w całym mieście. Zarówno przy ulicach jak i na prywatnych posesjach. Każdy będzie musiał dostosować swoje reklamy to zapisów uchwały.
Jedynie reklamy, które miały wcześniej uzyskaną zgodę budowlaną pozostaną niezmienione.
Przyjęcie uchwały intencyjnej w sprawie uchwały krajobrazowej było jedną z pierwszych spraw w tej kadencji. Wszystko wskazuje, że na jej ostateczny kształt i przyjęcia trzeba będzie zaczekać kilka lat.
Radna Agnieszka Komendera i zarazem przewodnicząca Zarządu Osiedla Stare Miasto powtarza, że uporządkowanie przestrzeni miejskiej powinno nastąpić już w poprzedniej kadencji.