Oświęcim: Kolejne autobusy elektryczne dla w MZK. Wkrótce wyjadą na trasy
Nowe "elektryki" MZK Oświęcim wkrótce wyjadą na trasy
Dwa nowe autobusy marki Solaris są obecnie przygotowywane do wyjazdu na trasy. Tymczasem pasażerowie oświęcimskiego MZK już mogą podróżować 18-metrowym przegubowcem elektrycznym do przewozu ponad 100 pasażerów, który spółka ma od lipca tego roku.
Ma zamontowany pantograf ułatwiający ładowanie od góry, niekoniecznie mobilnymi ładowarkami - zaznaczają w spółce MZK w Oświęcimiu.
Ostrzega kierowców przed pieszymi na drodze
Nowe pojazdy mają wiele udogodnień dla pasażerów i kierowców. Są to pojazdy z niskimi podłogami, co jest szczególnie ważne dla osób starszych oraz ograniczoną sprawnością.
Ich wnętrza są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojazdy są klimatyzowane, posiadają Wi-Fi, nowoczesne biletomaty oraz monitoring.
Z kolei kierowców wspomaga system bezpieczeństwa GSR2, który ostrzega przed pieszymi na drodze, pokazując tzw. "martwe punkty", czy pilnując toru jazdy.
Zakupy przewoźnika w Oświęcimiu z zewnętrznym wsparciem
MZK na dziewięć zeroemisyjnych autobusów pozyskała pieniądze europejskie w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, a pięć kupi przy wsparciu z programu KPO finansowanego z Narodowego Funduszu Gospodarki Wodnej i Środowiska.
Do końca roku Solaris dostarczy jeszcze MZK trzy "elektryki". Pozostałe mają dotrzeć do kwietnia 2026 roku.
Wśród dziewięciu autobusów z dofinansowaniem ze źródeł unijnych najwięcej, bo aż sześć to wersja MIDI, czyli o długości od 9,2 do 10,5 metra, kolejne dwa autobusy MAXI mają długość 12 metrów i jeden wspomniany już w typie MEGA, czyli ponad 18 metrów.
Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z tego ok. 23 mln zł to właśnie pieniądze europejskie pozyskane przez spółkę z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.
Dofinansowanie obejmuje też budowę stacji transformatorowej w zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz stacji ładowania i transformatorowej po drugiej stronie miasta przy punkcie socjalnym przy ul. Unii Europejskiej.
Obecnie w taborze oświęcimskiej spółki są cztery "elektryki". Pierwszy taki pojazd MZK zakupił cztery lata temu.