Oszuści podali się za pracowników banku. 50-latka straciła oszczędności
Lęborczanka została oszukana metoda "na pracownika banku". Oszuści zmanipulowali 50-latkę i wmówili jej, że musi wypłacić a potem wpłacić BLIK-iem oszczędności bo jej pieniądze są zagrożone. Straciła 15 tys. zł.
Lęborczanka otrzymała wiadomość sms o próbie kradzieży pieniędzy z jej konta. Jeszcze nie zdążyła jej do końca odczytać, gdy zadzwoniła oszustka podająca się za pracownika banku i potwierdziła, że oszczędności 50-latki są zagrożone, bo ktoś kilkakrotnie próbował wypłacić je z bankomatu. Kobieta w to uwierzyła.
-Żeby zapobiec utracie pieniędzy oszustka połączyła kobietę z fałszywą pracownicą działu bezpieczeństwa, która twierdziła, że w próbę kradzieży pieniędzy może być zamieszany jeden z pracowników banku i trzeba jak najszybciej wypłacić z konta całą zgromadzoną sumę - mówi st.asp.Marta Szałkowska, oficer prasowy Komendanta Powiatowego policji w Lęborku.- 50-latka miała przez cały ten czas nie rozłączać rozmowy telefonicznej.
Kobieta wypłaciła w swoim banku15 tysięcy złotych. Wtedy oszuści powiadomili ją, że zagrożenie już minęło i teraz musi za pomocą uzyskanych kodów BLIK włożyć pieniądze do wskazanego przez przestępców wpłatomatu. Kobieta wykonała te polecenia i straciła pieniądze.
-Policjanci pracują nad sprawą oszustwa i apelują o ostrożność - mówi st.asp.Marta Szałkowska. - Cechą charakterystyczną opisanych działań przestępczych jest podszycie się pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak banki, informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Aby zapobiec utracie oszczędności nigdy nie należy podawać przez telefon szczegółowych danych na temat konta i zgromadzonych na nim środków, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie), ani wykonywać operacji na koncie, które sugerują dzwoniący. Trzeba też zachować ostrożność w kontakcie z osobami, które proszą o pilną wypłatę pieniędzy. W razie wątpliwości najlepiej skontaktować z infolinią banku pod numerem podanym na oficjalnej stronie internetowej, a gdy nasuwa się podejrzenie oszustwa – niezwłocznie powiadomić policję.