Pięciopasmowa autostrada A4 połączy Małopolskę ze Śląskiem? Są rekomendacje
W tym artykule:
- Pięciopasmowa autostrada A4 połączy Małopolskę ze Śląskiem?
- Rada Miejska w Chrzanowie poparła wariant W4 obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
- Trzy analizowane warianty obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
- Wariant W1 - pierwotnie preferowany
- Wariant W5A - interesujący, ale krzyżujący plany gminy
- Wariant W4 - rozbudowa autostrady A4 z nowym węzłem w Dulowej
- Nie obędzie się bez wycinki. Ucierpi Puszcza Dulowska
- Koszty i harmonogram
Rada Miejska w Chrzanowie poparła wariant W4 obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
Rada Miejska w Chrzanowie we wtorek (21 października) jednogłośnie poparła wariant W4 przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. To ważny krok w przygotowaniach do realizacji jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w zachodniej Małopolsce, prowadzonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Projekt zakłada budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 79, który ma odciążyć ruch w centrum Chrzanowa i Trzebini oraz poprawić bezpieczeństwo i płynność transportu w całym regionie.
Trzy analizowane warianty obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
W ramach opracowywanego przez GDDKiA studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) analizowane są trzy warianty przebiegu obwodnicy: W1, W4 i W5A.
Wariant W1 - pierwotnie preferowany
Na początku prac projektowych to właśnie wariant W1 był uznawany za najbardziej realny i preferowany. Zakładał on budowę nowego odcinka drogi biegnącego przez Puszczę Dulowską, z ominięciem autostrady A4 i nowym węzłem w rejonie Balina. W tym wariancie droga biegnie po północcej stronie autostrady w okolicy osadnika. Gminy od lat w swoich planach uwzględniały budowę nowej drogi w tym rejonie.
Podczas szczegółowych analiz okazało się jednak, że projektowane połączenie z węzłem Balin nie uwzględniało bezpośredniego połączenia ulicy Chrzanowskiej z tzw. nową drogą. W praktyce oznaczałoby to, że mieszkańcy Balina nie mogliby już dojechać ulicą Chrzanowską do centrum Chrzanowa, lecz musieliby korzystać z objazdu przez Luszowice. To rozwiązanie uznano za nieakceptowalne społecznie i komunikacyjnie, co przesądziło o odrzuceniu wariantu W1, mimo że był on początkowo preferowany.
Wariant W5A - interesujący, ale krzyżujący plany gminy
Kolejny rozważany wariant, W5A, zakładał poprowadzenie nowej trasy przez Puszczę Dulowską na południe od Chrzanowa - wzdłuż ulic Szpitalnej i Pogorskiej aż do ronda Pileckiego.
To rozwiązanie z jednej strony tworzyłoby potrzebną drogę wyprowadzającą ruch z centrum miasta, z drugiej jednak - wprowadzałoby szeroką, dwupasmową trasę w rejon gęsto zabudowany i cenny krajobrazowo.
Jak podkreśla burmistrz Robert Maciaszek, Chrzanów faktycznie potrzebuje w tym miejscu nowej drogi, ale:
- Nie w takiej skali. Wystarczyłaby zwykła, jednopasmowa droga lokalna, a nie szeroka, dwujezdniowa arteria. Wariant W5A w tej formie zbyt mocno ingeruje w otoczenie i zabudowę - uważa burmistrz Chrzanowa.
Ten wariant przebiegu obwodnicy kłuci się także z planami gminy dotyczącymi przeznaczenia terenów w tej części miasta pod budownictwo mieszkaniowe.
Wariant W4 - rozbudowa autostrady A4 z nowym węzłem w Dulowej
Po analizach technicznych, środowiskowych i społecznych Chrzanów rekomenduje wariant W4, czyli rozbudowę autostrady A4 na odcinku od węzła Byczyna w Jaworznie do Dulowej. Projekt przewiduje utworzenie tzw. jezdni zbierająco-rozprowadzających, które umożliwią płynny rozdział ruchu lokalnego od tranzytowego. Takie rozwiązania działają m.in. na katowickim odcinku A4.
Docelowo w tym miejscu powstałaby pięciopasmowa jezdnia w każdym kierunku - trzy pasy dla ruchu autostradowego i dwa dodatkowe dla ruchu lokalnego.
Wariant ten zakłada również budowę nowego węzła w Dulowej, który stanie się istotnym punktem komunikacyjnym dla całego powiatu. Obecnie najbliższe węzły autostrady A4 to Chrzanów i Rudno.
Nowy węzeł w Dulowej byłby wyposażony w dwa ronda, które umożliwiłyby budowę nowej drogi łączącej ulicę Słowackiego w Trzebini lub drogi w rejonie Bolęcina i Piły Kościeleckiej z projektowaną trasą. W praktyce oznaczałoby to powstanie lokalnej obwodnicy Trzebini, pozwalającej na ominięcie centrum miasta oraz pobliskich wiosek przez ruch tranzytowy.
Nie obędzie się bez wycinki. Ucierpi Puszcza Dulowska
Wszystkie analizowane warianty, niezależnie od wyboru, przechodzą częściowo przez tereny Puszczy Dulowskiej, co wiąże się z koniecznością wycinki drzew.
Jednak to właśnie wariant W4 został oceniony jako najbardziej korzystny środowiskowo - wymaga najmniejszej wycinki (ok. 90 ha) i omija najcenniejsze przyrodniczo fragmenty lasu.
Według analiz samorządu Chrzanowa wariant W4 wiąże się z: najmniejszą ingerencją w zabudowę i środowisko, zachowaniem połączenia Balina z Chrzanowem, najlepszy bilans ekonomiczny i społeczny, możliwość rozdzielenia ruchu lokalnego od autostradowego oraz powstaniem nowego węzła w Dulowej, który w przyszłości otworzy możliwości rozwoju układu komunikacyjnego regionu.
- Wariant W4 to rozwiązanie, które najlepiej łączy interes mieszkańców Chrzanowa i Trzebini, potrzeby komunikacyjne regionu i ochronę środowiska. Dzięki nowemu węzłowi w Dulowej oraz rozdzieleniu ruchu lokalnego od tranzytowego poprawimy bezpieczeństwo i komfort podróży - podkreśla burmistrz Robert Maciaszek.
Koszty i harmonogram
Szacunkowy koszt inwestycji to 1,3-1,5 miliarda złotych, a opracowanie dokumentacji pochłonie około 11 milionów złotych.
Zakończenie prac projektowych i uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest do 2027 roku, po czym GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg w formule "projektuj i wybuduj". Zadanie to znajduje się na liście programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030.