Piętrowe pociągi dla PKP Intercity powstaną na Mazowszu. Kiedy pierwsi podróżni wsiądą na ich pokłady?
Piętrowe pociągi powstaną w Polsce
W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości. Dotyczy on dostawy 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto, w zamówieniu przewidziano opcję domówienia kolejnych 30 pojazdów.
Przewoźnik podkreśla, że rozmowy z producentami posiadającymi doświadczenie w produkcji tego typu pociągów trwały trzy miesiące. Miały one na celu sprawdzenie rozwiązań technicznych oraz możliwości realizacji zamówienia. W kwietniu 2025 roku PKP IC zaprosiło producentów do złożenia ofert. W środę (23 lipca) zostały one otwarte. Oferty złożyło: Alstom Polska i Stadler Polska.
PKP Intercity zdradza, że w najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Spółka podkreśla, że obaj producenci posiadają swoje fabryki w Polsce i zatrudniają polskich inżynierów oraz pracowników.
W zakładzie w Chorzowie, którego historia sięga 1864 roku, francuski Alstom produkuje m.in. pociągi piętrowe dla kolei w Europie. Natomiast w Siedlcach, w których od 2007 roku pojazdy kolejowe produkuje szwajcarski Stadler, powstały piętrowe pociągi dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.
Kiedy podróżni wsiądą do piętrowych pociągów?
Piętrowe pociągi mają rozwijać prędkość do 200 km/h. PKP Intercity chce je wykorzystać do realizacji przewozów krajowych. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni wsiedli na ich pokłady za około 3,5 roku.
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając minimum 480 miejsc pasażerom. Spółka zapewnia, że w trakcie podróży będą oni mogli skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie również WiFi, gniazdka elektryczne i USB.
Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków. Znajdzie się też miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia.
Piętrowe pociągi będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pojazdy zostaną wyposażone monitoring wewnątrz oraz na zewnątrz składu. Pociągi mają uzyskać również możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.