W połowie grudnia pociągi pojawią się na stacji Rabka Zaryte. Tym samym zakończy się modernizacja pierwszego odcinka linii kolejowej 104, którą PLK SA od dwóch lat realizują w ramach największej inwestycji infrastrukturalnej na południu kraju - połączenia "Podłęże-Piekiełko".
- Oprócz nowych torów, peronów, wiaduktów i mostów mieszkańcy zyskają także pokaźną ilość zieleni. Tylko na odcinku Chabówka - Rabka Zaryte posadzono 730 drzew i 1000 m2 krzewów. Dodatkowo we wskazanych decyzją środowiskową miejscach pojawią się budki dla ptaków i nietoperzy. Niemal 8,5 tys. drzew i 10 tys. m2 krzewów będzie rosnąć na odcinku bocznica Klęczany - Nowy Sącz, który ukończymy w pierwszej połowie przyszłego roku - informuje PKP PLK.
Było tuż przed 1:00. Taki widok w Warszawie. "Chwiał się na nogach"
Lokalizacje nowej zieleni wykonawcy uzgadniają z władzami poszczególnych gmin. Sadzonki pojawiają się w pobliżu szkół i obiektów użyteczności publicznej, w parkach, skwerach, a także w lasach. Rodzaje używanych do nasadzeń drzew i krzewów, a także ilość nowej zieleni ujęte są w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych dla poszczególnych odcinków inwestycji.
Nowe tory - szybka jazda do Zakopanego
- Nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem umożliwi Małopolanom sprawną komunikację najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów i zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Cieszę się, że oprócz stacji kolejowych i torów zostawimy po sobie również dużo nowej zieleni, zlokalizowanej w miejscach wskazanych przez przedstawicieli lokalnej społeczności - mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Modernizacja i elektryfikacja 75 linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz) to pierwszy etap inwestycji "Podłęże-Piekiełko" na którą składa się również budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Obecnie PLK SA realizują projekt na sześciu odcinkach (Nowy Sącz - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc - Tymbark, Rabka Zaryte - Fornale oraz Chabówka - Rabka Zaryte). Na dwa kolejne fragmenty: Tymbark-Limanowa i Podłęże-Gdów prowadzone jest postępowania przetargowe.
Realizacja całości umożliwi powstanie nowego połączenia, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków-Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, w czasie ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.