Po wakacjach wracamy do planowania zakupów. Oto ulubione produkty i marki Polaków

Z końcem lata i powrotem do codziennych obowiązków Polacy znów sięgają po listy zakupowe, co pozwala na bardziej przemyślane wydatki. Aplikacja Listonic, specjalizująca się w organizowaniu zakupów, wskazuje które marki i produkty zdobywają największą popularność wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania produktami codziennego użytku, które towarzyszą początkowi roku szkolnego, kontrastuje ze spadkiem popularności letnich produktów, takich jak piwo.
Wraz z nadejściem września Polacy skończyli wakacyjne rozluźnienie i wrócili do rutynowych działańWraz z nadejściem września Polacy skończyli wakacyjne rozluźnienie i wrócili do rutynowych działań
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | SZYMON STARNAWSKI /POLSKA PRESS
Daniel Świerżewski

Wrzesień jako drugi Nowy Rok

Wraz z nadejściem września Polacy skończyli wakacyjne rozluźnienie i wrócili do rutynowych działań. To także moment, kiedy planowanie tygodniowych posiłków staje się nieodłączną częścią życia. Rodzice zaczynają organizować śniadanie dla dzieci, co zwiększa popyt na parówki, herbatę i produkty mleczne. Wyraźnie widoczny jest także spadek zainteresowania alkoholem, który jest mniej pożądany po zakończonej letniej aurze.

Z nastawieniem na większe zakupy widać koncepcję sieci handlowych, które dostosowują swoją ofertę do potrzeb konsumentów. - Nastawienie na duże, rodzinne zakupy widać także w ostatnich działaniach sieci handlowych. Wraz z nadejściem września na półkach pojawiły się opakowania XXL mleka czy płatków owsianych, a rabaty często dotyczą dużych opakowań lub wielopaków parówek, płatków śniadaniowych czy kawy - wyjaśnia Magdalena Garus z Listonic.

Iwona Pavlović o szansach Tomasza Karolaka w "TzG". Zdradziła, czym "nadrabia" na parkiecie

Analiza całych dwunastu miesięcy pokazuje wzrost dodań do list zakupów herbaty (aż +15%), sera żółtego (+8%), parówek (+8%) oraz jogurtów (+7%). Polacy dodali też do list zakupów więcej czekolady (+6.4%), chipsów (+4.4%) oraz masła (+3%).

Spadki w preferencjach konsumenckich

Nie wszystkie produkty cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Według analizy szampony, mydło oraz papier toaletowy straciły na popularności, odnotowując wyraźne spadki. Najmocniej dotknięty został segment szamponów, co może być efektem sezonowych zmian w zachowaniu zakupowym związanym z letnimi miesiącami.

Mniejsze zainteresowanie wykazuje także kawa, pomimo jej niegasnącej popularności wśród konsumentów. To zmiany, które mogą być wynikiem różnych czynników, w tym ekonomicznych oraz promocyjnych.

Ulubione marki Polaków

Polscy konsumenci pokazują silne przywiązanie do określonych marek, szczególnie w kategorii produktów takich jak szampony, piwo oraz kawa. Okazuje się, że marki takie jak Elseve, Corona i Nescafe cieszą się największym uznaniem konsumentów.

A jak na tle globalnych marek wypadają marki własne Biedronki i Lidla?

  • Na trzecim miejscu (za Zott oraz Jogobellą) w kategorii jogurtów znalazł się Pilos (Lidl).
  • Na drugim miejscu (za SM Ryki) w kategorii serów żółtych znalazł się Światowid (Biedronka).
  • Na drugim miejscu (za Łaciate) w kategorii masła znalazła się Mleczna Dolina (Biedronka).
  • Na trzecim miejscu (za Dove oraz Luksją) w kategorii mydła znalazła się Linda (Biedronka).
  • Na pierwszym miejscu znalazł się papier toaletowy Queen z Biedronki. W tej samej kategorii na trzecim miejscu jest marka własna z Lidla - Floralys.

Czynniki wpływające na decyzje zakupowe

Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór konkretnych marek są przyzwyczajenie oraz promocje. Znane i zaufane produkty, takie jak kawa czy masło, często pojawiają się w cotygodniowych akcjach promocyjnych, co zachęca do rozsądnego planowania zakupów.

- Kluczowe są dwie kwestie: przyzwyczajenie do smaku, jakości czy działania oraz promocje. Masło, herbata, parówki czy kawa to produkty, które są w promocji właściwie co tydzień. Zmieniają się tylko marki objęte rabatem. Takie praktyki sprzyjają dokładnemu planowaniu zakupów - wpisujemy na listę zakupów Masło Mleczna Dolina, bo właśnie ono jest w sobotę wyraźnie tańsze niż inne masła w ofercie. Co ciekawe jednak akurat w kategorii masła wyraźnie wygrywa masło Łaciate, które rzadziej jest w promocji - mówi Magdalena Garus z aplikacji Listonic.

Wybory Polaków często wskazują na inne popularne marki jak Łaciate (mleko), Berlinki (parówki), Tymbark (soki), Lipton (herbata), Lay's (chipsy), Milka (czekolada), Corona (piwo) oraz Sensodyne (pasta do zębów)

Wybrane dla Ciebie
Inowrocław: Odbędzie się IX Bieg Niepodległości. Można się jeszcze zapisać
Inowrocław: Odbędzie się IX Bieg Niepodległości. Można się jeszcze zapisać
Ważny program wsparcia zawieszony. Rolnicy zostali z rachunkiem
Ważny program wsparcia zawieszony. Rolnicy zostali z rachunkiem
Samotna walka. Tak Stefan Karaszewski przeszedł do legendy
Samotna walka. Tak Stefan Karaszewski przeszedł do legendy
Białystok: Rosjanie zatrzymani w BMW bez tablic. Próbowali zmylić policjantów - właśnie wracali z włamania
Białystok: Rosjanie zatrzymani w BMW bez tablic. Próbowali zmylić policjantów - właśnie wracali z włamania
Poznań: Pierwszy dzień dużych zmian. Udało się uniknąć paraliżu komunikacyjnego?
Poznań: Pierwszy dzień dużych zmian. Udało się uniknąć paraliżu komunikacyjnego?
Czterodniowy tydzień pracy nie wszędzie się uda. Inne zmiany są potrzebniejsze
Czterodniowy tydzień pracy nie wszędzie się uda. Inne zmiany są potrzebniejsze
Polanica-Zdrój: Uzdrowisko z duszą. Odkryj najciekawsze atrakcje dolnośląskiego miasta
Polanica-Zdrój: Uzdrowisko z duszą. Odkryj najciekawsze atrakcje dolnośląskiego miasta
Od 500 do 3500 zł dopłaty do ogrzewania od listopada 2025
Od 500 do 3500 zł dopłaty do ogrzewania od listopada 2025
Dokonał skoku stulecia. Ukradł fortunę i przepadł na zawsze
Dokonał skoku stulecia. Ukradł fortunę i przepadł na zawsze
Radom: Zamknięcie ulicy Rapackiego we wtorek 4 listopada
Radom: Zamknięcie ulicy Rapackiego we wtorek 4 listopada
Legendarna obrona Niemczy. Jak Polacy zatrzymali Niemców?
Legendarna obrona Niemczy. Jak Polacy zatrzymali Niemców?
Poznań: Antyzatoki zamiast przystanków wiedeńskich. Szykują się zmiany na ul. Kraszewskiego na Jeżycach
Poznań: Antyzatoki zamiast przystanków wiedeńskich. Szykują się zmiany na ul. Kraszewskiego na Jeżycach