Po wakacjach wracamy do planowania zakupów. Oto ulubione produkty i marki Polaków
Wrzesień jako drugi Nowy Rok
Wraz z nadejściem września Polacy skończyli wakacyjne rozluźnienie i wrócili do rutynowych działań. To także moment, kiedy planowanie tygodniowych posiłków staje się nieodłączną częścią życia. Rodzice zaczynają organizować śniadanie dla dzieci, co zwiększa popyt na parówki, herbatę i produkty mleczne. Wyraźnie widoczny jest także spadek zainteresowania alkoholem, który jest mniej pożądany po zakończonej letniej aurze.
Z nastawieniem na większe zakupy widać koncepcję sieci handlowych, które dostosowują swoją ofertę do potrzeb konsumentów. - Nastawienie na duże, rodzinne zakupy widać także w ostatnich działaniach sieci handlowych. Wraz z nadejściem września na półkach pojawiły się opakowania XXL mleka czy płatków owsianych, a rabaty często dotyczą dużych opakowań lub wielopaków parówek, płatków śniadaniowych czy kawy - wyjaśnia Magdalena Garus z Listonic.
Analiza całych dwunastu miesięcy pokazuje wzrost dodań do list zakupów herbaty (aż +15%), sera żółtego (+8%), parówek (+8%) oraz jogurtów (+7%). Polacy dodali też do list zakupów więcej czekolady (+6.4%), chipsów (+4.4%) oraz masła (+3%).
Spadki w preferencjach konsumenckich
Nie wszystkie produkty cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Według analizy szampony, mydło oraz papier toaletowy straciły na popularności, odnotowując wyraźne spadki. Najmocniej dotknięty został segment szamponów, co może być efektem sezonowych zmian w zachowaniu zakupowym związanym z letnimi miesiącami.
Mniejsze zainteresowanie wykazuje także kawa, pomimo jej niegasnącej popularności wśród konsumentów. To zmiany, które mogą być wynikiem różnych czynników, w tym ekonomicznych oraz promocyjnych.
Ulubione marki Polaków
Polscy konsumenci pokazują silne przywiązanie do określonych marek, szczególnie w kategorii produktów takich jak szampony, piwo oraz kawa. Okazuje się, że marki takie jak Elseve, Corona i Nescafe cieszą się największym uznaniem konsumentów.
A jak na tle globalnych marek wypadają marki własne Biedronki i Lidla?
- Na trzecim miejscu (za Zott oraz Jogobellą) w kategorii jogurtów znalazł się Pilos (Lidl).
- Na drugim miejscu (za SM Ryki) w kategorii serów żółtych znalazł się Światowid (Biedronka).
- Na drugim miejscu (za Łaciate) w kategorii masła znalazła się Mleczna Dolina (Biedronka).
- Na trzecim miejscu (za Dove oraz Luksją) w kategorii mydła znalazła się Linda (Biedronka).
- Na pierwszym miejscu znalazł się papier toaletowy Queen z Biedronki. W tej samej kategorii na trzecim miejscu jest marka własna z Lidla - Floralys.
Czynniki wpływające na decyzje zakupowe
Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór konkretnych marek są przyzwyczajenie oraz promocje. Znane i zaufane produkty, takie jak kawa czy masło, często pojawiają się w cotygodniowych akcjach promocyjnych, co zachęca do rozsądnego planowania zakupów.
- Kluczowe są dwie kwestie: przyzwyczajenie do smaku, jakości czy działania oraz promocje. Masło, herbata, parówki czy kawa to produkty, które są w promocji właściwie co tydzień. Zmieniają się tylko marki objęte rabatem. Takie praktyki sprzyjają dokładnemu planowaniu zakupów - wpisujemy na listę zakupów Masło Mleczna Dolina, bo właśnie ono jest w sobotę wyraźnie tańsze niż inne masła w ofercie. Co ciekawe jednak akurat w kategorii masła wyraźnie wygrywa masło Łaciate, które rzadziej jest w promocji - mówi Magdalena Garus z aplikacji Listonic.
Wybory Polaków często wskazują na inne popularne marki jak Łaciate (mleko), Berlinki (parówki), Tymbark (soki), Lipton (herbata), Lay's (chipsy), Milka (czekolada), Corona (piwo) oraz Sensodyne (pasta do zębów)