Pociągi przez Piotrków pojadą szybciej o 40 km/h. Rusza modernizacja
Co obejmie remont linii kolejowej nr 1 Koluszki – Częstochowa?
Dzięki modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe linii kolejowej nr 1 (tzw. wiedenki) na trasie Koluszki – Częstochowa, prędkość pociągów wzrośnie z obecnych 120 km/h do 160 km/h. Umożliwi to skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic o około 10 minut.
Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski – Rozprza oraz na jednym torze na szlaku Baby – Piotrków Trybunalski, wymianę 24 rozjazdów na stacjach: Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki oraz na posterunku Wyczerpy, a także poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki – Częstochowa.
- Modernizacja historycznej "wiedenki", to nie tylko hołd dla tradycji, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Zwiększamy prędkość pociągów, skracamy czas przejazdu i podnosimy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia – powiedział w Piotrkowie Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
PKP PLK wyremontują ponadto cztery mosty, m.in. nad rzekami Wolbórka i Rudawka, oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Na stacjach i przystankach wymienione zostaną płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów.
Kiedy pociągi przez Piotrków pojadą szybciej do Łodzi, Warszawy, Częstochowy czy Katowic?
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odcinku Koluszki–Rokiciny–Baby–Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
- Remont rozpocznie się już we wrześniu tego i zostanie zakończony w sierpniu przyszłego roku - zapowiada minister Dariusz Klimczak.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.
100 pociągów na dobę
Wartość umowy w formule „projektuj i buduj” to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Projekt jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Linia nr 1 zwana wiedenką (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna linia, od której zaczynała się kolej na polskich ziemiach. „Wiedenka” stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Obecnie linia nr 1 obsługuje ponad 100 pociągów w ciągu doby, w tym około 60 składów pasażerskich.
Remont betonowego odcinka drogi ekspresowej S8 Polichno - Studzianki
Na konferencji w Piotrkowie Trybunalskim zapowiedziano także remont 9-kilometrowego odcinka jezdni S8 w kierunku Warszawy pomiędzy Polichnem a Studziankami.
Nawierzchnia zostanie wymieniona na bitumiczną wzmocnioną siatką, co pozwoli prowadzić prace szybciej i etapami. Prace za kwotę 37,1 mln zł wykona firma Strabag. Ponadto zadanie obejmuje możliwość remontu kolejnych 3 km jako rozszerzenie zamówienia podstawowego. Finalnie wyremontowany ma zostać odcinek o długości 12 km.
Ruch w obu kierunkach będzie utrzymany – remont potrwa około 4 miesiące, także w weekendy i święta.
Betonowy odcinek S8 służył ponad 20 lat
Pracami na S8 objęty zostanie pierwszy, tzw. doświadczalny odcinek wykonany ponad 20 lat temu w celu sprawdzenia, jak technologia betonu cementowego sprawdzi się w warunkach pogodowych panujących w Polsce. Zgodnie z ówczesnymi założeniami, trwałość remontowanej nawierzchni szacowana była właśnie na około 20 lat.
Doświadczalny, betonowy odcinek powstał w 2002 roku, a zatem jeszcze przed rozbudową DK8 do standardu drogi ekspresowej. Obecna zmiana technologii wykonania nawierzchni wynika z przyczyn praktycznych. Remont zostanie wykonany szybciej i będzie mógł być realizowany etapami.
Utrudnienia w ruchu na drodze S8 Polichno - Studzianki
Prace zajmą około czterech miesięcy. W trakcie ich realizacji ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, w układzie 1+1 przy ograniczeniu do 80 km/h.
W czasie prowadzonych robót przewiduje się możliwość zamykania łącznic węzłów, które znajdą się na trasie prowadzonego remontu. Utrzymana ma być jednak dostępność do takich obiektów, jak stacje paliw, motele itp.
Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.