Początek wielkiej rozbudowy Kraków Airport. W dawnym cargo powstaną poczekalnie przedodlotowe
W tym artykule:
- Rozpoczynamy proces przebudowy dawnego cargo w tymczasowy terminal pasażerski. Będzie on służył do czasu rozbudowy terminalu pasażerskiego o część zachodnią - mówi Łukasz Strutyński, prezes Kraków Airport. - W Pre-Boarding Zone będzie sześć nowych gate’ów. To pozwoli na dalszy dynamiczny rozwój krakowskiego lotniska. Jestem przekonany, że przełoży się to również na zwiększenie liczby połączeń oraz wzrost liczby pasażerów.
Dawne cargo przebuduje Mostostal Warszawa
Umowę, pomiędzy Kraków Airport i Mostostalem Warszawa, podpisano 25 lipca. Na realizację kontraktu firma ma 9 miesięcy, a więc niezbyt dużo czasu. Kiedy zatem ruszy przebudowa dawnego cargo?
- Prace rozpoczną się w przyszłym tygodniu. Najpierw wyłączymy dawne cargo ze strefy operacyjnej lotniska, tak, aby jak najmniej zakłócać jego funkcjonowanie. Kolejny etap to prace budowlane, wykonanie nowych instalacji, wyposażanie budynku i oddanie do użytku - mówi Artur Sikora, dyrektor Grupy Kontraktów w Mostostal Warszawa.
Jednym z największych wyzwań będzie połączenie nowej Pre-Boarding Zone - na poziomie pierwszego piętra - z obecnym terminalem pasażerskim. W środku, oprócz nowych instalacji i wyposażenia, powstaną też dwie klatki schodowe. Oprócz sześciu gate’ów znajdzie się w nim miejsce także na dwa sklepy oraz dwa lokale gastronomiczne. Modernizacja obejmie również teren przed dawnym cargo.
- Prace będziemy prowadzić w wymagających warunkach na terenie czynnego lotniska, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości operacyjnej i bezpieczeństwa pasażerów. To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych. Mamy jednak odpowiednie doświadczenie, sprawdzony zespół i wiemy, jak skutecznie działać w tak wymagającym środowisku - zaznacza Maciej Sasak, dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa.
Precyzyjnie zaplanowany rozwój Kraków Airport
- Rozwój lotniska to proces precyzyjnie zaplanowany - podkreśla prezes Łukasz Strutyński. - Przed nami niezwykle istotny, pierwszy etap szerszej strategii modernizacji - adaptacja budynku dawnego terminala cargo, który przez najbliższy czas będzie służył pasażerom jako strefa oczekiwania przed wejściem na pokład z sześcioma dodatkowymi gate’ami. W kolejnych latach planujemy rozbudowę terminala pasażerskiego zarówno od strony zachodniej, jak i wschodniej. Naszym celem jest zakończenie prac do 2031 roku i osiągnięcie przepustowości na poziomie 19 milionów pasażerów rocznie.
I można wspomnieć, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przez krakowskie lotnisko przewinęło się już ponad 6 milionów pasażerów. Rok temu, w tym samym okresie, było ich 5,1 miliona, a więc blisko milion mniej. Jest więc szansa na kolejny rekordowy rok.
- Wszystkie inwestycje, są po to, aby utrzymać bardzo wysokie tempo rozwoju rozwój lotniska - dodaje prezes Łukasz Strutyński.
Można tylko dodać, że Kraków Airport jest najszybciej rozwijającym się lotniskiem - w swojej kategorii - w Europie. Jest również największym portem regionalnym w Polsce.