Podłęże-Piekiełko: To tutaj powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Pod Limanową powstaje najdłuższy tunel w Polsce, ale wkrótce prześcignie go nowy rekordzista
Obecnie w Pisarzowej trwa budowa tuneli, dzięki którym podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza znacznie się skrócą. Ich wykonanie możliwe jest dzięki potężnym tarczom TBM, które wykonały już mnóstwo pracy.
Jak informują PKP PLK, ponad 1600 metrów - taką długość ma obecnie tunel ewakuacyjny, który buduje tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton jako pierwsza przystąpiła do pracy.
Z kolei tunelem właściwym zajmuje się potężna maszyna Jadwigi o wadze ok. 2,5 tys. ton. Będzie on dużo większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie.
Najdłuższy tunel będzie pomiędzy Tymbarkiem a Szczyrzycem
Okazuje się, że najdłuższy tunel w skali Polski nie na długo zostanie rekordzistą, bowiem na tym samym odcinku modernizowanej linii kolejowej ma powstać jeszcze dłuższy. Do połowy 2029 roku Szczyrzyc z Tymbarkiem połączy linia kolejowa. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 1,7 mld zł umowę z wykonawcą na realizację pierwszego fragmentu zupełnie nowej nowej linii kolejowej, budowanej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko. Tam też zaplanowano budowę tunelu.
- W Mordarce tunel ma mieć dokładnie 3,750 m, a ten, który ma postać na odcinku Tymbark - Szczyrzyc trochę go prześcignie, według planu ma mieć dokładnie 3,820 m. Na całej linii wybudujemy 13 tuneli, z czego te dwa będą najdłuższe - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK.