Polacy coraz rzadziej płacą gotówką. Stawiają na inne formy płatności
W tym artykule:
Nowoczesne preferencje płatnicze młodych Polaków
Młodzi dorośli Polacy coraz mniej polegają na gotówce i chętniej sięgają po innowacyjne rozwiązania płatnicze. Większość z nich niemal zawsze korzysta z płatności bezgotówkowych. Zgodnie z wynikami badań, 35 procent badanych w wieku 18-29 lat rzadko lub praktycznie nigdy nie ma przy sobie gotówki.
Często wskazywanym powodem wyboru płatności bezgotówkowych jest wygoda związana z brakiem konieczności stania w kolejce do tradycyjnej kasy - ten powód podało 44 procent respondentów. Dodatkowo 41 procent podkreśla prostotę obsługi, a 38 procent szybkość realizacji transakcji, co czyni te metody płatności bardzo atrakcyjnymi dla młodego pokolenia.
Wpływ lokalizacji i nowoczesnych usług na zakupy
Dla młodych dorosłych lokalizacja sklepu odgrywa kluczową rolę - aż 93 procent z nich wybiera zakupy najbliżej miejsca zamieszkania lub pracy. Co więcej, 81,5 procent ankietowanych podkreśla znaczenie czasu obsługi, co sugeruje, że szybkość i wygoda są kluczowymi czynnikami decydującymi o ich lojalności wobec danego punktu.
Innowacyjne usługi, takie jak click & collect, przyciągają 70 procent młodych konsumentów, którzy chętniej wracają do punktów oferujących możliwość odbioru zakupów w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym zamówieniu online. Dodatkowo, usługa scan & go, polegająca na samodzielnym skanowaniu produktów przy pomocy aplikacji mobilnej, a następnie opłaceniu ich w kasie lub bezpośrednio w aplikacji, wpływa na lojalność 65 procent badanych.
Płatności cyfrowe i rezygnacja z gotówki
Młodzi Polacy rezygnują z gotówki na rzecz nowoczesnych płatności. "To właśnie to pokolenie w największym stopniu zrezygnowało z gotówki na rzecz nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Co ciekawe, choć nadal sięgają oni po karty płatnicze, to jest to grupa, która wybiera je najrzadziej. Fizyczną kartą płaci 39 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat. Dla porównania średnia ogólna to 71,5 proc. Prawie tyle samo osób co kartę, wybiera BLIKA - korzystanie z tej formy płatności deklaruje 38 proc. respondentów" - wskazuje Krzysztof Polończyk z Fiserv Polska.
Wybór formy płatności przez młode pokolenie jest przejawem ich otwartości na nowoczesne technologie, które ułatwiają codzienne czynności oraz wpływają na ich decyzje zakupowe.
Badanie przeprowadzono w maju 2025 roku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, a próbę stanowiło 1001 dorosłych Polaków.