Polacy coraz rzadziej płacą gotówką. Stawiają na inne formy płatności

Ponad połowa młodych Polaków wybiera płatności bezgotówkowe. To wynik badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Fiserv Polska w maju 2025 roku. Technologie, takie jak click & collect oraz scan & go, mają duży wpływ na ich decyzje zakupowe.
Credit card, mobile and happy man with payment in home for online shopping, internet banking or purchase. Phone, debit and person with digital money in living room for ecommerce, finance or deposit
Credit card, mobile and happy man with payment in home for online shopping, internet banking or purchase. Phone, debit and person with digital money in living room for ecommerce, finance or deposit.
Yuri Arcurs peopleimages.com
credit, card, mobile, happy, home, phone, person, money, finance, digital, internet, living room, happy man, online shopping, payment, banking, app, pay, pin, ecommerce, purchase, credit card, deposit, debit, people, male, adult, house, smile, technology, sofa, couch, information, cellphone, service, customer, relax, retail, lounge, typing, financial, communication, investment, website, apartment, network, paying, bills, buy, electronic, credit, card, mobile, happy, home, phone, person, money, finance, digital, internet, living room, happy man, online shopping, payment, banking, app, pay, pin, ecommerce, purchase, credit card, deposit, debit, people, male, adult, house, smile, technology, sofa, couch, information, cellphone, service, customer, relax, retail, lounge, typing, financial, communication, investment, website, apartment, network, paying, bills, buyPłatności mobilne (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © fot. Adobe Stock | Yuri Arcurs peopleimages.com
Daniel Świerżewski

Nowoczesne preferencje płatnicze młodych Polaków

Młodzi dorośli Polacy coraz mniej polegają na gotówce i chętniej sięgają po innowacyjne rozwiązania płatnicze. Większość z nich niemal zawsze korzysta z płatności bezgotówkowych. Zgodnie z wynikami badań, 35 procent badanych w wieku 18-29 lat rzadko lub praktycznie nigdy nie ma przy sobie gotówki.

Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze

Często wskazywanym powodem wyboru płatności bezgotówkowych jest wygoda związana z brakiem konieczności stania w kolejce do tradycyjnej kasy - ten powód podało 44 procent respondentów. Dodatkowo 41 procent podkreśla prostotę obsługi, a 38 procent szybkość realizacji transakcji, co czyni te metody płatności bardzo atrakcyjnymi dla młodego pokolenia.

Wpływ lokalizacji i nowoczesnych usług na zakupy

Dla młodych dorosłych lokalizacja sklepu odgrywa kluczową rolę - aż 93 procent z nich wybiera zakupy najbliżej miejsca zamieszkania lub pracy. Co więcej, 81,5 procent ankietowanych podkreśla znaczenie czasu obsługi, co sugeruje, że szybkość i wygoda są kluczowymi czynnikami decydującymi o ich lojalności wobec danego punktu.

Innowacyjne usługi, takie jak click & collect, przyciągają 70 procent młodych konsumentów, którzy chętniej wracają do punktów oferujących możliwość odbioru zakupów w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym zamówieniu online. Dodatkowo, usługa scan & go, polegająca na samodzielnym skanowaniu produktów przy pomocy aplikacji mobilnej, a następnie opłaceniu ich w kasie lub bezpośrednio w aplikacji, wpływa na lojalność 65 procent badanych.

Płatności cyfrowe i rezygnacja z gotówki

Młodzi Polacy rezygnują z gotówki na rzecz nowoczesnych płatności. "To właśnie to pokolenie w największym stopniu zrezygnowało z gotówki na rzecz nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Co ciekawe, choć nadal sięgają oni po karty płatnicze, to jest to grupa, która wybiera je najrzadziej. Fizyczną kartą płaci 39 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat. Dla porównania średnia ogólna to 71,5 proc. Prawie tyle samo osób co kartę, wybiera BLIKA - korzystanie z tej formy płatności deklaruje 38 proc. respondentów" - wskazuje Krzysztof Polończyk z Fiserv Polska.

Wybór formy płatności przez młode pokolenie jest przejawem ich otwartości na nowoczesne technologie, które ułatwiają codzienne czynności oraz wpływają na ich decyzje zakupowe.

Badanie przeprowadzono w maju 2025 roku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, a próbę stanowiło 1001 dorosłych Polaków.

Wybrane dla Ciebie
Poważna awaria BLIKA. Nie można wykonywać płatności i przelewów
Poważna awaria BLIKA. Nie można wykonywać płatności i przelewów
Od 2026 r. zmiany w prawie dla sołtysów
Od 2026 r. zmiany w prawie dla sołtysów
Gdańsk: Jarmark Bożonarodzeniowy potrwa miesiąc. Ruszają przygotowania
Gdańsk: Jarmark Bożonarodzeniowy potrwa miesiąc. Ruszają przygotowania
Hokej: Nie było niespodzianki. STS Sanok przegrał z mistrzem Polski
Hokej: Nie było niespodzianki. STS Sanok przegrał z mistrzem Polski
Eksport zbóż: Polska traci rynki, dyplomacja gospodarcza śpi
Eksport zbóż: Polska traci rynki, dyplomacja gospodarcza śpi
Radom: Wszystkich Świętych. Tłumy na cmentarzu przy ul. Limanowskiego
Radom: Wszystkich Świętych. Tłumy na cmentarzu przy ul. Limanowskiego
Zatrzymany za napaść w pociągu. Zaatakował 17-letnią Ukrainkę
Zatrzymany za napaść w pociągu. Zaatakował 17-letnią Ukrainkę
Legnica: "Świerkowa od Nowa". Turniej Piłkarski dla dzieci z klas III
Legnica: "Świerkowa od Nowa". Turniej Piłkarski dla dzieci z klas III
Głogów: Młody mężczyzna postrzelony. Lekarze walczą o jego zdrowie
Głogów: Młody mężczyzna postrzelony. Lekarze walczą o jego zdrowie
Kraków: "Najlepiej się leży pod zniczem od harcerzy". Akcja ZHP
Kraków: "Najlepiej się leży pod zniczem od harcerzy". Akcja ZHP
Beskid Żywiecki: Klimatyczne schronisko górskie powstaje na Oźnej
Beskid Żywiecki: Klimatyczne schronisko górskie powstaje na Oźnej
Szczecin: Taksówkarz zasłabł i staranował przystanek. Są ranni
Szczecin: Taksówkarz zasłabł i staranował przystanek. Są ranni