Police: Zakup trzech nowych autobusów
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Policach zakupi od spółki MAN Polska trzy pojazdy.
- Zakup pozwala nam odmłodzić tabor i zapewnić stabilne przewozy oraz lepszy komfort obsługi naszych mieszkańców. Przed nami sporo wyzwań związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. To wpłynie bardzo znacząco na to, w jaki sposób będziemy obsługiwali nasze linie autobusowe, więc w najbliższych latach pewnie w tej dziedzinie będzie dużo się działo - mówił Krystian Kowalewski, burmistrz Polic, tuż przed podpisaniem umowy na zakup nowych pojazdów.
Dwa "jamniki" mają pomieścić około 130 pasażerów każdy, z czego co najmniej 35 na miejscach siedzących. Wejście do środka zapewnią cztery pary podwójnych drzwi. Krótki pojazd, o długości 12 metrów, ma przewozić 80 pasażerów, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących.
Wejście do środka mają zapewnić trzy pary podwójnych drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym z normą emisji spalin Euro VI i posiadać system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz klimatyzację. Oferta zakupu w sumie opiewa na kwotę 5 369 000 zł netto. SPPK dokona zakupu w całości z własnych funduszy.
- Dziękujemy za zaufanie dlatego, że to nie jest nasza pierwsza dostawa do SPPK. Uważamy, że są państwo znakomitym, wiernym klientem i cieszymy się za każdym razem jak możemy dostarczać kolejne generacje - mówił Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży M.A.N Truck&Bus.
- Te autobusy, które będą dostarczane w ramach tej przyszłorocznej dostawy, będą autobusami już znowu kolejnej generacji, zawierającej między innymi wszystkie funkcjonalności wynikające z bieżących przepisów unijnych. To autobusy spalinowe, które są wyprodukowane całkowicie w Polsce w naszym zakładzie produkcyjnym w Starachowicach, z czego jesteśmy bardzo dumni.
Producent ma 360 dni na dostarczenie pojazdów, ale pojazdy wyjadą na ulice Polic i Szczecina szybciej. Ale SPPK już planuje kolejne zakupy. Tym razem będą to elektrobusy.
- Jesteśmy w trakcie przygotowania kolejnego zamówienia, będzie dotyczyło pojazdów elektrycznych. To będzie przedsięwzięcie finansowane z inwestycji terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego - informował Jakub Pisański, prezes SPPK.
- Mam nadzieję, że na początku przyszłego roku też zaprosimy firmę Man ponownie do złożenia oferty na zakup 5 pojazdów z ładowarkami, w tym cztery przegubowe i jeden solowy. Do tego będziemy też zamawiać przebudowę instalacji elektrycznej zasilającej firmę.
Wiadomo, że elektryki obecnie nie są w stanie obsłużyć najdłuższych linii: 101 (ze Szczecina do Jasienicy),103 (ze Szczecina do Polic przez Tanowo) i 107 (ze Szczecina do Polic przez Przęsocin). Ale w przyszłości będzie to możliwe.
- W chwili obecnej jesteśmy już w stanie dostarczać pojazdy, które posiadają zasięg efektywny do 400 kilometrów. Baterie posiadają też takie funkcje jak np. fast charging, czyli współpracę z odpowiedniej klasy ładowarkami. Stosunkowo szybko ładują się tak jak pojazdy osobowe do określonego poziomu baterii, zapewniającego możliwość prowadzenia dalszych operacji. Myślę, że strategia rozwoju komunikacji miejskiej w oparciu o autobus elektryczny, musi być bardzo dobrze przemyślana. To znaczy, nie da się zastąpić diesla 1 do 1 autobusem elektrycznym. Zwykle ten współczynnik zastępowalności jest nieco wyższy, od powiedzmy 1,5 do 1,7 w zależności od topografii terenu w danym mieście - tłumaczył dyrektor Grabowski.