Pomorskie: W tym roku rusza modernizacja linii kolejowej 229 do Łeby i 230 do elektrowni jądrowej.
O terminy rozpoczęcia tej inwestycji pytał ministra infrastruktury Kazimierz Kleina, senator RP z Łeby. Gdyby przebudowa linii kolejowej do Łeby się opóźniła, nadmorskie miasteczko mogłoby wiele stracić. W gminie Choczewo, 30 km od Łeby będzie budowana elektrownia jądrowa natomiast w pobliżu linii brzegowej staną morskie farmy wiatrowe.
-Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe wkrótce będzie zatrudniała tysiące pracowników. Większość z nich będzie korzystać z bazy noclegowej w promieniu do 30 km od placu budowy - akcentował w oświadczeniu Kazimierz Kleina, senator RP.- Warunkiem efektywnego wykorzystania istniejących zasobów jest szybka budowa w pierwszej kolejności linii Łeba - Lębork i praktycznie prawie równocześnie linii Steknica - Choczewo - Wejherowo. Niestety, już obecnie niektórzy podwykonawcy elektrowni ze względu na brak połączeń komunikacyjnych zamierzają budować miasteczko kontenerowe z całym zapleczem w sąsiedztwie budowy. Gdyby tak się stało, byłoby to zaprzepaszczenie potencjału lokalnych społeczności i wywoływanie niezadowolenia społecznego.
PKP PLK zapewnia jednak, że prace przy modernizacji linii 229 i 230 rusza jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej i prac budowlanych na linii nr 229 odcinek Kartuzy - Lębork planowane jest w III kw. 2025 r., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 r. Prace projektowe i budowlane na linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba oraz linii nr 230 zrealizowane zostaną w terminie IV kwartał 2025 r. - I połowa 2029 r.
-W ramach zadania zmodernizujemy linię kolejową nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, linię nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo, zbudujemy nowy fragment linii nr 230 Choczewo - elektrownia - Steknica oraz łącznicę do linii nr 229 w obszarze stacji Steknica - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. -Linie zostaną zelektryfikowane. Zbudujemy lub zmodernizujemy łącznie 23 stacje i przystanki, zapewniając mieszkańcom tej części Pomorza dostęp do kolei.
Modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba zakłada także wybudowanie bezpiecznego przejazdu nad torami oraz nowym przystankiem w Garczegorzu. W ramach projektu zostanie także zmodernizowana linia nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice - Lębork. Ostatni raz pociągi regularnie kursowały po tej linii w 2000 roku.
- W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - mówi Bartosz Pietrzykowski.- Powstaną również nowe przystanki.
Przygotowania do inwestycji już trwają
Po modernizacji linia kolejowa do Łeby będzie funkcjonowała przez cały rok, nie tak jak teraz, tylko sezonowo. Trwa już wycinka drzew, która przygotowuje teren pod planowaną inwestycję.
-Na odcinku linii kolejowej nr 229 od miejscowości Kartuzy przez gminę Sierakowice do Lęborka prowadzone są roboty związane wycinką drzew - informuje Bartosz Pietrzykowski.- Są to prace przygotowawcze przed robotami budowlanymi w ramach rewitalizacji linii kolejowej.
Rzecznik podkreśla, że zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino to jedna z najważniejszych inwestycji PLK S.A. nie tylko w województwie pomorskim, ale w skali całego kraju, o strategicznym znaczeniu dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego.
-Realizacja inwestycji zapewni transport ładunków oraz pracowników w czasie budowy i eksploatacji planowanej elektrowni jądrowej - mówi Bartosz Pietrzykowski.- Zwiększy również dostęp do transportu kolejowego w tej części Pomorza. Podróżni z części powiatów wejherowskiego, lęborskiego i kartuskiego, po ponad 20 latach ponownie będą mogli wsiąść do pociągów m.in. w kierunku Trójmiasta. Linie zostaną zelektryfikowane, co zmniejszy ich oddziaływanie na środowisko.
Szacowany koszt prac wynosi 2,8 mld zł netto ze środków budżetu państwa.