Poznań: To tu najczęściej dochodzi do wypadków
"Jak przejechać rondo Śródka i przeżyć?"
Po wpisaniu w serwisie YouTube fraz "rondo Śródka" czy "rondo Rataje" pojawia się długa lista filmów, których treść można podzielić na trzy kategorie: niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym, kolizje i wypadki i poradniki mówiące o tym, jak w bezpieczny sposób przejechać przez te ronda. Niektóre filmy stawiają sprawę dużo ostrzej i pół żartem, pół serio, przedstawiają: "Jak przejechać rondo Śródka i przeżyć?".
Statystyki dostępne w Internecie są dość drastyczne. Na rondzie Rataje w 2024 r. odnotowano 147 kolizji i 4 wypadki, w których rannych zostało 5 osób. Na rondzie Śródka odnotowano 106 kolizji i 7 wypadków, w wyniku których rannych zostało 9 osób. W przeciągu sześciu lat 2015-2021 odnotowano w tych miejscach 850 zdarzeń (średnio 120 rocznie). Głównymi przyczynami były m.in.: nieustąpienie pierwszeństwa, niedostosowanie prędkości, nieprawidłowa zmiana pasa, nieuwaga kierowców. Ale czy cała wina leży po stronie czynnika ludzkiego i błędów popełnianych przez kierowców?
Konstrukcja ronda Śródka
Konstrukcja obu rond jest skomplikowana. Na rondo Śródka wjeżdża się z czterech kierunków, a konieczność wyboru odpowiedniego pasa przed wjechaniem na rondo (zmiana pasa w środku ronda jest ryzykowana przez dużą ilość pojazdów znajdujących się na nim) wymaga raczej szybkiego podejmowania decyzji, co zwiększa ryzyko popełnienia błędu. Należy dodać do tego ruch tramwajowy przebiegający przez środek ronda, oraz liczne przejścia piesze i rowerowe zlokalizowane na jego obwodzie. Tak więc: w jednej chwili kierowca musi prowadzić pojazd, uważać na inne samochody, tramwaje, pieszych, i rowerzystów. Dodajmy do tego kształt ronda, który nie jest okręgiem, ale rozciągniętym owalem, co przez nietypowe kąty zakrętów, może utrudniać orientację.
- Najczęściej problem z przejechaniem przez rondo Śródka mają osoby pochodzące z poza Poznania, które pierwszy raz spotykają się infrastrukturą o tym poziomie skomplikowania organizacji ruchu. Częstym powodem kolizji jest zły wybór pasa przed wjechaniem na rondo; kierowcy decydują się w takich przypadkach na próbę zmiany pasa w trakcie przejeżdżania przez rondo, co rodzi niebezpieczne sytuacje - przekazał nam aspirant Filip Sołgała.
W przypadku ronda Rataje nie jest lepiej
Rondo Rataje ma jeszcze inne problemy: ze względu na jego dużą średnicę, kierowcy decydują się na szybszą jazdę, co w konsekwencji prowadzi do kolizji zarówno w obrębie danych pasów, jak też w trakcie przejeżdżania z jednego pasa na drugi. Cztery wloty na rondo (a każdy ma 3-4 pasy) są skonstruowane tak, że bez wcześniejszej znajomości ich układu trudno wybrać właściwy i dojechać do zamierzonego wylotu, co w oczywisty sposób rodzi konieczność zmieniania pasa na środku ronda, a to z kolei przy tak dużym natężeniu ruchu związane jest z ryzykiem kolizji.
Ruch tramwajowy, podobnie jak w przypadku ronda Śródka, nie ułatwia kierowcom zadania. Jeśli dodać do tego tendencję do wjeżdżania na rondo z dużą prędkością widoczną u kierowców zjeżdżających z dróg krajowych i ekspresowych, oraz ścięte pod nietypowym kątem krawędzie wjazdów, to łatwo zauważyć, że rondo Rataje, tak jak rondo Śródka, wymaga od kierowców dużej koncentracji.
Urząd Miasta w obliczu problemów generowanych przez rondo Śródka planuje jego przebudowę.
- Jesteśmy na etapie przygotowań do rozpoczęcia prac projektowych przebudowy ronda Śródka. W budżecie została zagwarantowana kwota 1,5 mln zł na najbliższe dwa lata - informuje Bartosz Jankowski z Zarządu Dróg Miejskich. Czas projektowania inwestycji ma wynieść 1,5 roku, a prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej, niż po zakończeniu przebudowy mostu Chrobrego.