Poznań: Wiadukty w ciągu ul. Golęcińskiej i Lutyckiej coraz bliżej. Rozpoczęły się próby obciążeniowe
W północno-zachodniej części Poznania nabierają tempa prace nad strategicznymi obiektami inżynieryjnymi – wiaduktami nad linią kolejową Poznań–Piła. Nowe konstrukcje powstające w ciągu ulic Golęcińskiej i Lutyckiej mają na celu wyeliminowanie przejazdów kolizyjnych, poprawę płynności ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa w rejonie intensywnie użytkowanej infrastruktury kolejowej i drogowej.
Na ukończeniu jest już wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej. Obiekt został niemal w pełni pokryty nawierzchnią, a na miejscu trwają obecnie próby obciążeniowe.
Prace nad drogami dojazdowymi również są zaawansowane – w okolicach jednostki wojskowej powstało nowe rondo łączące ulice Golęcińską, Podolańską i Wojska Polskiego. Sam przebieg ul. Golęcińskiej został lekko skorygowany w stosunku do pierwotnego śladu, a na jej nowym odcinku zakończono już zasadnicze roboty nawierzchniowe.
Bardziej złożona konstrukcyjnie inwestycja trwa na ul. Lutyckiej. Wiadukt nad torami i ul. Podolańską będzie wyposażony nie tylko w jezdnię dla samochodów, ale także w oddzielne przejście dla pieszych i ścieżkę rowerową. Trwają intensywne prace ziemne i montaż ekranów akustycznych, które mają chronić okolicznych mieszkańców przed hałasem drogowym.
Usprawnienia widać także na sąsiednich ulicach objętych inwestycją. Znacząco posunęły się prace na ul. Podolańskiej – odcinek pomiędzy nowo budowanymi wiaduktami jest już niemal gotowy, podobnie jak jego przedłużenie w stronę ul. Szczawnickiej. Zakończenie robót umożliwiło likwidację ruchu wahadłowego w rejonie ulic Druskienickiej, Szczawnickiej i nowego odcinka Podolańskiej, co przełożyło się na wyraźną poprawę przepustowości w tej części miasta. Nadal jednak nieprzejezdny pozostaje fragment ul. Szczawnickiej w rejonie cmentarza.
Mieszkańcy mogą już korzystać z przebudowanego ronda u zbiegu ulic Koszalińskiej i Literackiej. Tymczasowe rozwiązanie w postaci wyznaczonego oznakowaniem ronda zostało zastąpione trwałą konstrukcją z pełną infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na IV kwartał 2025 roku. Projekt realizowany przy współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi ma istotne znaczenie nie tylko dla lokalnej komunikacji, ale także dla drogi krajowej nr 92. Oprócz poprawy warunków jazdy, duży nacisk położono na rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej, co wpisuje się w strategię zrównoważonego transportu miasta.