Prognozują ogromne zwiększenie ruchu na zakopiance. Nowa S7 Kraków - Myślenice jest niezbędna?

Do 2033 roku ma być gotowa Beskidzka Droga Integracyjna (S52). W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że jej otwarcie w ogromnym stopniu zwiększy ruch na zakopiance między Krakowem a Głogoczowem i dlatego tak potrzebna jest nowe połączenie ze stolicy Małopolski do Myślenic. Wciąż trwa zamieszanie dotyczące wariantów przebiegu tej trasy. Drogowcy zapewniają, że wkrótce wyłożą oficjalne propozycje na stół.
Drogowcy nie mają wątpliwości, że obecna zakopianka będzie się coraz bardziej korkować. Przekonują, że potrzebna jest nowa droga.Drogowcy nie mają wątpliwości, że obecna zakopianka będzie się coraz bardziej korkować. Przekonują, że potrzebna jest nowa droga.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANDRZEJ BANAS / POLSKA PRESS
Piotr Tymczak

- Podpisujemy pierwszą umowę na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla jednego z odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, trasy S52, od Bielska-Białej do Bulowic. W 2028 roku chcemy rozpocząć jej budowę, a cała trasa ma być gotowa do 2033 roku. Jej otwarcie w ogromnym stopniu zwiększy ruch na zakopiance między Krakowem a Głogoczowem. Do tych zmian musimy przygotowywać się już dziś - podkreśla Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Patrząc na zakopiankę z drogowego punktu widzenia nie spełnia ona nie tylko parametrów drogi ekspresowej. Miejscami nie spełnia ona nawet wymogów dla drogi krajowej! Ostre zakręty w Głogoczowie czy stromy podjazd w Mogilanach to miejsca, które kwalifikują tę trasę jako… powiatową. DK7 między Krakowem a Myślenicami spełnia wymogi drogi ekspresowej na odcinku zaledwie 800 m - odcinek w Głogoczowie między kładkami dla pieszych - dodaje.

Propozycje początku trasy od Skawiny po Niepołomice

Niedawno mieszkańcy w przestrzeni publicznej udostępnili dokument, do którego dotarli. Są w nim możliwe warianty przebiegu S7 z Krakowa do Myślenic. Wynika z niego, że jako zalecane początki trasy zakwalifikowano węzły Kraków Bieżanów, Niepołomice i Kraków Łagiewniki, a węzły Kraków Południe (skrzyżowanie obecnej zakopianki z autostradą A4), Kraków Tuchowska/Wieliczka i Kraków Skawina jako zalecane z ograniczeniami.

W przypadku węzła Bieżanów (przebudowa obecnego) jako plusy wymieniono m.in. rezerwę terenu, tzw. uciąglenie przebiegu S7 w całości przebiegu, brak generowania dodatkowego natężenia ruchu na autostradzie A4 kierujących się z północy na południe kraju. Wady? Lokalizacja wyłącznie na wschód od obecnej zakopianki może sprawić, że mniejszy ruch będzie przenoszony na nowy przebieg S7; przebieg włączenia znajduje się w bliskiej odległości od kopalni soli oraz silnie zurbanizowanego centrum Wieliczki.

Za zalety węzła Niepołomice (przebudowa obecnego) uznano m.in. rezerwę terenu i brak zmniejszenia odległości pomiędzy obecnymi węzłami. Wady to obawa, że lokalizacja nowej trasy im bardziej na wschód może wiązać się z przenoszeniem mniejszego ruchu z obecnej zakopianki, a także generowanie większego ruchu na autostradzie A4 przez jeżdżących z północy na południe kraju.

W przypadku węzła Łagiewniki do plusów zakwalifikowano m.in. wstępną rezerwę terenu, położenie w pobliżu stacji PKP Kraków Swoszowice skąd ma się zaczynać przebieg nowej linii kolejowej Kraków - Myślenice (możliwość kompensacji ruchu). Wady to przede wszystkim lokalizacja w dzielnicy Swoszowice, gdzie mieści się m.in. uzdrowisko, Park Zdrojowy.

W przypadku wyboru istniejącego węzła Kraków Południe jako zalety wskazano brak konieczności budowy kolejnego węzła na Południowej Obwodnicy Krakowa i obecnie najlepiej przygotowaną infrastrukturę do ruchu wylotowego z Krakowa. Wśród wad wymieniono m.in. zagrożenie wyczerpania przepustowości projektowanego węzła na prognozowane natężenie ruchu. Przyznano też, że doprowadzenie obecnej zakopianki do wymagań drogi klasy S wiązałoby się z likwidacją wszystkich zjazdów i zapewnienie dostępu do niej przez jezdnie dodatkowe, potrzebne byłyby liczne wyburzenia ze względu na gęstą zabudowę.

Plusem wyboru istniejącego węzła Kraków Skawina byłaby rezerwa terenu, a wadą m.in. generowanie dodatkowego natężenia ruchu na autostradzie A4 kierujących się z północy na południe kraju.

Jeżeli chodzi o węzeł Kraków Tuchowska/Wieliczka, to jest rezerwa terenu. Wady to konieczność budowy jezdni zbierająco-rozprowadzających, możliwość niespełnienia warunków dotyczących odległości pomiędzy węzłami i generowanie dodatkowego natężenia na autostradzie A4.

Finiszują z przygotowaniem wariantów S7

GDDKiA przestrzega przed odbieraniem jako oficjalne informacji pojawiających się w sieci.

- Kończymy przygotowanie propozycji przebiegu nowej trasy S7 na południe od Krakowa. W mediach oraz na portalach społecznościowych pojawia się wiele niesprawdzonych i niezweryfikowanych informacji dotyczących tej drogi oraz naszych planów. Nasze propozycje będą punktem wyjścia do rozpoczęcia rozmów z samorządami lokalnymi i mieszkańcami o tym, gdzie i w jaki sposób można przygotować nową S7 - wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA.

Przypomnijmy, że w 2020 r. rozpoczęły się prace GDDKiA nad tzw. Studium korytarzowym - tj. analizą możliwych korytarzy dla przebiegu drogi S7 na odcinku pomiędzy Krakowem, a Myślenicami. Jesienią 2021 r. zakończono prace analityczne. Przeanalizowano 14 przebiegów trasy, obejmując bardzo szeroki obszar 7 powiatów, 34 gmin.

Pod koniec stycznia 2022 zaprezentowano wyniki Studium korytarzowego, gdzie odrzucono wszelkie szerokie obejścia Krakowa - pozostawiając wyłącznie 6 korytarzy wychodzących z A4 na południu Krakowa. Wtedy wszystkie proponowane wariant zostały oprotestowane. GDDKiA zaproponowała więc zainteresowanym samorządom przygotowanie własnej propozycji, tzw. korytarza społecznego. To też nie przyniosło skutku.

W maju 2023 r. ogłoszono przetarg na tzw. STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) z trzema fazami projektowymi i łącznym okresem prac 77 miesięcy. To w ramach STEŚ mają zostać podane nowe propozycje przebiegu trasy.

Mieszkańcy krakowskich osiedli protestują przeciwko wytyczaniu początku nowej drogi w pobliżu ich domów. Na niedawną medialną burzę z tym związaną zareagowały też władze Krakowa, podkreślając, że wykluczają możliwość przebiegu S7 przez południowe dzielnice, nie dopuszczają do jej wytyczenia przez Swoszowice.

Przewiduje się, że S7 Kraków - Myślenice (po realizacji tej inwestycji obecna zakopianka na tym odcinku stałaby się drogą lokalną) zostanie wykonana w drugiej połowie lat 30. tego wieku.

Droga łącząca Tatry z Bałtykiem

Trasa S7 połączy Gdańsk z Rabką-Zdrojem i będzie najdłuższą z dróg szybkiego ruchu w kraju. Mierząc ok. 725 km pobiegnie znad morza do podnóża masywu Gorców.

Ta droga jest też częścią europejskiego korytarza transportowego sieci TEN-T, łączącego Bałtyk ze Słowacją i Węgrami.

"Kluczowym problemem tej trasy jest brak ekspresowego odcinka między Krakowem a Myślenicami. Fragment między Krakowem a Mogilanami to pod względem liczby przejeżdżających samochodów piąty w skali kraju odcinek drogi nr 7 (ekspresowej i krajowej). Większy ruch notowany jest jedynie w okolicy Warszawy" - informuje GDDKiA.

Droga ekspresowa S7 jest już w Polsce niemal gotowa. Niemal, gdyż brakuje czterech istotnych odcinków w pobliżu trzech aglomeracji: 

  • Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej: trasa omija Gdańsk, Sopot i Gdynię, wyprowadzając ruch z południa (A1 i S7) na północ i zachód (trasa S6 biegnąca wzdłuż wybrzeża). 18 czerwca otworzono 16,2 km między Chwaszczynem a Żukowem, kolejne 16 km od Żukowa do węzła Gdańsk Południe ma zostać udostępnione pod koniec tego roku. 
  • Płońsk – Warszawa: to 57 km drogi, z których 10 km między Modlinem a Czosnowem będzie udostępnione do ruchu jeszcze w tym roku. Kolejne 25 km z Płońska do Modlina GDDKiA chce udostępnić za rok, a 9-kilometrowy odcinek prowadzący do Kiełpina w 2027 roku. Ostatnia część to prawie 13 km S7 prowadzącej bezpośrednio do stolicy. Droga ma już wyznaczony przebieg, przygotowywany jest projekt budowlany dla tej inwestycji. W przyszłym roku planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę (tj. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID). 
  • Mistrzejowice – Nowa Huta: 5-kilometrowy fragment obwodnicy Krakowa jest już w budowie. W tym roku planowane jest udostępnienie 2 km drogi między węzłami Grębałów i Nowa Huta, a w przyszłym kolejne 3 km od węzła Mistrzejowice do węzła Grębałów. Dzięki temu Kraków będzie miał pełną IV obwodnicę (tzw. ring krakowski) i stanie się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) z pełną obwodnicą składającą się z dróg dwujezdniowych, w zdecydowanej większości szybkiego ruchu (klasa A i S). 
  • Kraków – Myślenice: to ostatnia część trasy S7, która nie ma jeszcze wyznaczonego przebiegu. Dziś S7 kończy się na węźle Kraków Bieżanów, a jej dalszy bieg rozpoczyna się w Myślenicach. Stąd prowadzi do Rabki-Zdroju, gdzie kierowcy mogą pojechać DK7 do Chyżnego i dalej na Słowację lub DK47 do Nowego Targu i na Podhale. 

"Jak widzimy, już za kilka lat odcinek Kraków – Myślenice będzie jedynym brakującym fragmentem tej trasy. W skali całej Polski będzie też „wąskim gardłem” transportowym dla samochodów korzystających z S7" - zwracają uwagę w GDDKiA.

Dwupasmówka z Bielska-Białej do Głogoczowa

Beskidzka Droga Integracyjna (S52) ma połączyć Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z zakopianką (DK7) w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka.

GDDKiA ogłosiła podpisanie z firmą Voessing umowy na przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka BDI, od Bielska-Białej do Bulowic. Zadaniem wykonawcy będzie też opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę 16,9 km trasy S52.

Pod koniec maja GDDKiA otrzymała po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch odcinków BDI, Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów.

- Trwa ocena złożonych ofert. Planujemy wybranie wykonawców w drugiej połowie lipca - informują w GDDKiA.

Wybrane dla Ciebie

Mocna Piątka w Katowicach. Ponad 400 biegaczy rywalizowało w Dolinie Trzech Stawów
Mocna Piątka w Katowicach. Ponad 400 biegaczy rywalizowało w Dolinie Trzech Stawów
Sezon wakacyjny oficjalnie rozpoczęty. Korki na drodze dojazdowej do Mielna
Sezon wakacyjny oficjalnie rozpoczęty. Korki na drodze dojazdowej do Mielna
Święto Kielc. Warsztaty, koncerty, mnóstwo stoisk
Święto Kielc. Warsztaty, koncerty, mnóstwo stoisk
Kto wymyślił grilla? Historia, która zaskakuje
Kto wymyślił grilla? Historia, która zaskakuje
Atakowali ludzi na ulicy. Sąd wypuścił pseudokibiców
Atakowali ludzi na ulicy. Sąd wypuścił pseudokibiców
George Kelly. Gangster, który bał się strzelać do ludzi
George Kelly. Gangster, który bał się strzelać do ludzi
Urodziny parkrunu "Zamek w Malborku". Sobotnie spotkanie na bulwarze
Urodziny parkrunu "Zamek w Malborku". Sobotnie spotkanie na bulwarze
Gwałcił i zabijał w pociągach. Ofiarami były młode kobiety
Gwałcił i zabijał w pociągach. Ofiarami były młode kobiety
Brawurowa ucieczka po Toruniu. Wyskoczył z auta i wyrzucił zawiniątko
Brawurowa ucieczka po Toruniu. Wyskoczył z auta i wyrzucił zawiniątko
Napadli podróżnego na dworcu w Bydgoszczy. On uderzył w brzuch, ona wyrwała torbę
Napadli podróżnego na dworcu w Bydgoszczy. On uderzył w brzuch, ona wyrwała torbę
Wakacyjna podróż z Mazowsza nad morze. "Słoneczny" wystartował z Warszawy
Wakacyjna podróż z Mazowsza nad morze. "Słoneczny" wystartował z Warszawy
Łukasz Piszczek odmówił Cezaremu Kuleszy? Media: nie chce pracy w kadrze Polski
Łukasz Piszczek odmówił Cezaremu Kuleszy? Media: nie chce pracy w kadrze Polski