Przebudowa stacji kolejowej w Katowicach. PKP częściowo otwiera pierwszy peron, ale zamyka kolejny. Prace potrwają jeszcze przez kilka lat
W środę 2 lipca, PKP Polskie Linie Kolejowe udostępniły podróżnym wschodnią, przedłużoną część peronu nr 1 na stacji Katowice. To ważny krok w kompleksowej przebudowie jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce. Otwarty fragment będzie teraz obsługiwał pociągi kończące lub rozpoczynające trasę w Katowicach, w tym połączenia regionalne z Krakowa i Oświęcimia oraz dalekobieżne nadjeżdżające od strony Sosnowca.
Zgodnie z informacjami PLK, nowa infrastruktura została dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób z ograniczoną mobilnością. Nadal funkcjonuje platforma przyschodowa, a w tunelu środkowym zamontowano schody ruchome. Nawierzchnia peronu posiada specjalną fakturę dotykową ułatwiającą orientację osobom niewidomym i słabowidzącym. W najbliższym czasie pojawią się ławki oraz poręcze umożliwiające odpoczynek na stojąco, a w trakcie budowy są również dwie windy – jedna z nich przystosowana do przewozu rowerów.
Dłuższe perony, dwa pociągi zatrzymają się jednocześnie
Prace nad peronem nr 1 rozpoczęły się w październiku 2023 roku i polegały na całkowitej rozbiórce oraz budowie nowego, dłuższego obiektu. W docelowym kształcie peron zyska około 300 metrów długości więcej, głównie w kierunku ul. św. Jana. Zatrzymywać się przy nim będą mogły dwa pociągi z każdej strony jednocześnie, co znacząco zwiększy przepustowość stacji.
Otwarcie nowej części peronu wiąże się z jednoczesnym wyłączeniem z użytku peronu nr 2, na którym rozpoczną się kolejne etapy modernizacji. PLK zapowiada, że przebudowa zachodniej części peronu nr 1 potrwa jeszcze kilka miesięcy. Z kolei pod nim powstaje nowy tunel, który połączy dworzec z ul. Mikołowską. Miasto Katowice planuje w tym miejscu budowę kładki nad torami, prowadzącej do dworca autobusowego przy ul. Sądowej.
W dalszym etapie zmian planowane jest również przedłużenie tunelu pod peronem nr 4 – ma on prowadzić bezpośrednio do ul. św. Jana. Pozostałe przejścia podziemne pozostaną bez zmian. Peron 5, który obecnie nie istnieje, zostanie odbudowany i wyposażony w nowe zadaszenie, pochylnię oraz windę. Cztery główne perony zachowają dotychczasową wiatę.
Przebudowa całej stacji Katowice obejmuje też nowoczesne wyposażenie: nowe tablice informacyjne, oświetlenie, nagłośnienie oraz ławki. Cała infrastruktura ma być w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Modernizacja odcinków kolejowych
Modernizacja stacji Katowice jest częścią jednego z największych projektów infrastrukturalnych w kraju – przebudowy linii kolejowej od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Na terenie całej aglomeracji przewiduje się rozbudowę torów do czterech, co umożliwi oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.
W ramach największego z podpisanych kontraktów, zawartego w kwietniu 2024 roku, konsorcjum firm Torpol i Intop zrealizuje prace o wartości ponad 4,1 miliarda złotych brutto. Obejmują one m.in. kompleksową modernizację odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, remonty istniejących przystanków, budowę nowych oraz odnowienie całej inżynieryjnej infrastruktury kolejowej.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2028 rok. Do tego czasu podróżnych i mieszkańców Katowic czekają liczne utrudnienia – zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. W ramach inwestycji sukcesywnie zamykane będą kolejne wiadukty kolejowe – łącznie aż 14 obiektów zostanie rozebranych i odbudowanych.