Rekordowy wzrost sprzedaży z Chin. Polacy masowo przesiadają się do nowych marek
Z danych Otomoto Insights z sierpnia 2025 r. wynika, że sprzedaż nowych samochodów BYD w Polsce wzrosła o 1196%, MG o 204%, a BAIC o 443%. Ogólna liczba ofert sprzedaży nowych aut wzrosła w ostatnim roku o ok. 1%, przy czym udział chińskich marek dynamicznie rośnie.
Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze
- Wzrost sprzedaży samochodów z Chin oznacza przede wszystkim łatwiejszy dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych dla kierowców, dla których kwestie ekonomiczne nadal pozostają najważniejszym kryterium decydującym o zakupie nowego auta. Jednak obecność tak silnego i innowacyjnego gracza może przynieść nam szereg znacznie bardziej istotnych zmian, m.in. przyspieszyć rozwój rodzimej infrastruktury i zachęcić do inwestycji w kolejne punkty ładowania, serwisy specjalistyczne, czy dostępność do części zamiennych. - mówi Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol.
We wrześniu 2025 r. zarejestrowano w Polsce 4262 nowe samochody chińskich marek, takich jak MG, Omoda, Jaecoo, BYD, BAIC, Leamotor i Chery.
Elektromobilność a rynek delivery
BYD nawiązał strategiczną współpracę z Uberem, oferując kierowcom elektryki na preferencyjnych warunkach leasingu, ubezpieczenia i serwisowania. Celem jest obniżenie bariery wejścia dla kierowców aplikacyjnych.
- Natviol to elastyczność, szeroki wybór oraz motoryzacyjne nowości. Nie mamy w zwyczaju podpisywać kontraktów na wyłączność i zamykać się w powtarzalnych rozwiązaniach. Wybieramy inną strategię: ciągle szukamy nowych modeli, marek i typów pojazdów, bo nasi klienci i kierowcy są różni i oczekują szerokiej oferty. [...] Tym, co już podoba nam się w chińskich samochodach, jest elektronika, która ułatwia pracę kierowcy, a także design, przestronność i praktyczne rozwiązania zwiększające komfort pasażerów. Kluczowa jest także cena, która w zestawieniu z konkurencją naprawdę dobrze wypada. - dodaje Witkowski.
Polska atrakcyjna dla chińskich producentów
Europejski zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. sprzyja ekspansji chińskich aut elektrycznych. Koszty produkcji w UE są wyższe o ok. 30% niż w Chinach, a chińskie marki intensywnie inwestują w rozwój sieci dealerskiej w Polsce. BYD Polska planuje otworzyć 40 nowych salonów jeszcze w 2025 r., a ekspansję planuje także Chery Polska.
Obecnie polski rządowy program "NaszEauto" oferuje dotacje do 40 tys. zł na zakup elektryka, w tym nadal obejmujące pojazdy z Chin, choć trwają konsultacje zmian ograniczających wsparcie dla aut importowanych spoza UE.
Natviol to polska aplikacja rozliczeniowa dla kierowców i kurierów współpracujących z Uber, Bolt czy Glovo. Zapewnia kompleksowe rozliczenia przychodów, obsługę podatków i kontakt z urzędami, bez konieczności zakładania działalności gospodarczej.