Rodzice i nauczyciele sprzeciwiają się zmianom w przedszkolach. To degradacja zawodu
Profesjonalizm w wychowaniu przedszkolnym fundamentem przyszłości dzieci
W odpowiedzi na zapowiadane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany w zakresie zatrudniania nauczycieli wychowania przedszkolnego, środowisko edukacyjne wyraża zdecydowany sprzeciw. Petycja wystosowana przez dr Zuzannę Jastrzębską-Krajewską wzywa do ochrony jakości edukacji przedszkolnej i podkreśla kluczową rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywają odpowiednio wykwalifikowani nauczyciele.
– Zdecydowanie sprzeciwiamy się zapowiadanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmianom, których celem ma być umożliwienie zatrudniania w przedszkolach osób bez kierunkowego wykształcenia nauczyciela wychowania przedszkolnego, pod pretekstem walki z brakami kadrowymi – czytamy w petycji wystosowanej przez dr Zuzannę Jastrzębską-Krajewską.
Dr Jastrzębska-Krajewska zaznacza, że proponowane rozwiązania są wysoce niekorzystne dla dzieci. Według niej, takie podejście jedynie pogłębi problem jakości edukacji przedszkolnej, zamiast go rozwiązać.
–To nie jest reforma – to obejście problemu kosztem dzieci i jakości edukacji. To zmiany pod przykrywką „ratowania systemu”, które de facto niszczą jego fundament.
W petycji zwrócono uwagę na fakt, że wychowanie przedszkolne jest pierwszym, formalnie uregulowanym etapem edukacyjnym, objętym szczegółową podstawą programową. To czas, w którym dziecko rozwija podstawowe umiejętności poznawcze, emocjonalne, społeczne, motoryczne i językowe. Właściwa edukacja w tym okresie jest fundamentem dalszego rozwoju, dlatego praca z dziećmi w wieku przedszkolnym wymaga specjalistycznej wiedzy i przygotowania, które nie mogą być zastąpione jedynie predyspozycjami czy podejściem do dzieci.
Przeczytaj też: Zamiast pięciu lat studiów wystarczy zgoda kuratora. Tak zmienia się zawód nauczyciela przedszkola | Strefa Edukacji
Nauczycieli nie brakuje – brakuje wsparcia i godnych warunków pracy
W petycji wystosowanej przez dr Zuzannę Jastrzębską-Krajewską podkreśla się, że w Polsce nie brakuje nauczycieli wychowania przedszkolnego. Problemem nie jest niedobór kadry, lecz to, że wykwalifikowani pedagodzy masowo odchodzą z zawodu. Główne powody tej sytuacji to:
- niegodne wynagrodzenia,
- ogromne przeciążenie obowiązkami,
- braku szacunku instytucjonalnego,
- coraz większa liczba dzieci z SPE w placówkach ogólnodostępnych bez narzędzi do wsparcia
- ignorowanie roli nauczycieli w systemie edukacyjnym.
– To zawód wymagający nieustannego meandrowania między niuansami rozwoju małego człowieka – poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego – podkreśla autorka petycji.
„Reforma pod pozorem ratunku = degradacja zawodu”
– Proponowane zmiany uderzają w godność i prestiż zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i narażają dzieci na utratę dostępu do profesjonalnej, świadomej edukacji – czytamy w petycji.
W petycji podkreślono, że zapowiadane zmiany w systemie edukacji nie tylko zagrażają jakości nauczania w przedszkolach, ale także godzą w prestiż zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego. Zawód ten, pełniący kluczową rolę w rozwoju dzieci, znajduje się w wyjątkowo wrażliwym okresie, który nie może być pozostawiony przypadkowym rozwiązaniom czy półśrodkom. W wieku przedszkolnym dziecko przechodzi przez tzw. etap myślenia przedoperacyjnego, co sprawia, że każda interakcja z nauczycielem – słowo, gest, reakcja – może wpływać na jego rozwój.
Autorka zwraca uwagę na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, które zapewnią, że edukacja przedszkolna będzie wykonywana przez profesjonalnych nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje. Wzywa również do podniesienia rangi zawodu, który ma nie tylko znaczenie edukacyjne, ale także społeczne i gospodarcze, wspierając rodziców w wykonywaniu ich zawodów.
Na chwilę publikacji artykułu petycja została podpisana przez 5671 osób, a liczba podpisów dynamicznie rośnie.