Rozbudowa autostrady A2: gdzie powstaną dodatkowe pasy ruchu?

Do Dziennika Urzędowego UE, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała ogłoszenia o przetargach na rozbudowę autostrady A2 Łódź - Warszawa o dodatkowe pasy ruchu. To kluczowy krok przybliżający nas do tej strategicznej inwestycji. Są to kolejne przetargi GDDKiA, w których nie będą mogły startować firmy z tzw. państw trzecich.
Autostrada A18 w kierunku WrocławiaAutostrada A18 w kierunku Wrocławia
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Mariusz Michalak

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dysponuje już kompletem decyzji o pozwoleniu na rozbudowę autostrady A2. Na początku kwietnia uzyskano decyzje ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim, a pod koniec maja dla odcinków położonych na terenie woj. łódzkiego. 

Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne: 

  • Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km), 
  • Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km), 
  • granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km), 
  • Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km). 

Co zmieni rozbudowa autostrady A2?

Pracami obejmiemy łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym zamierzeniem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pasy ruchu. Na ten cel, już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), uwzględniliśmy rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowaliśmy rozmiary obiektów inżynierskich - komentuje GDDKiA.

Po rozbudowie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęto jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. 

Własne zasilanie

Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości.

Po co na A2 dodatkowe pasy ruchu?

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy.

Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego - komentuje GDDKiA.

ZOBACZ TAKŻE: Tuning auta. Co jest dozwolone i w jakim zakresie? Co jest zabronione? Jakie mogą być konsekwencje?

Przetarg na nowych zasadach

W przetargach na rozbudowę wszystkich czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą wprowadzono zapisy uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. 

Do przetargów nie zostaną dopuszczone oferty składane przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby. Decyzja ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych. 

Wybrane dla Ciebie

Warszawa. Kot utknął na siódmym piętrze budynku. Na pomoc ruszyli strażacy
Warszawa. Kot utknął na siódmym piętrze budynku. Na pomoc ruszyli strażacy
Wypadek na DK 50. Kierujący ciężarówką wpadł do rowu
Wypadek na DK 50. Kierujący ciężarówką wpadł do rowu
Czaszki z kryształu znajdowane na różnych kontynentach. Ślad zaginionej wiedzy?
Czaszki z kryształu znajdowane na różnych kontynentach. Ślad zaginionej wiedzy?
17 nielegalnych migrantów przepłynęło przez Bug do Polski. Na miejscu czekali kurierzy z Ukrainy
17 nielegalnych migrantów przepłynęło przez Bug do Polski. Na miejscu czekali kurierzy z Ukrainy
Mazowieckie. Tragedia na rzece Bug. Utonął 70-letni mężczyzna
Mazowieckie. Tragedia na rzece Bug. Utonął 70-letni mężczyzna
Opady deszczu w powiecie chrzanowskim. Strażacy wyruszyli do pierwszych interwencji
Opady deszczu w powiecie chrzanowskim. Strażacy wyruszyli do pierwszych interwencji
Nic dwa razy się nie zdarza – rozmowa z Krzysztofem Lasoniem, skrzypkiem zespołu VOŁOSI
Nic dwa razy się nie zdarza – rozmowa z Krzysztofem Lasoniem, skrzypkiem zespołu VOŁOSI
Kino, kolaż, nauka: kolejne wydarzenia w młynach Rothera w Bydgoszczy
Kino, kolaż, nauka: kolejne wydarzenia w młynach Rothera w Bydgoszczy
Konserwacja sufitu w kościele Świętej Trójcy w Kaszewicach. Ruszył kolejny etap prac
Konserwacja sufitu w kościele Świętej Trójcy w Kaszewicach. Ruszył kolejny etap prac
Aleksandrowskie Centrum Kultury: czas wolny w PRL-u motywem przewodnim wspólnej akcji
Aleksandrowskie Centrum Kultury: czas wolny w PRL-u motywem przewodnim wspólnej akcji
Pogotowie przeciwpowodziowe w pow. bielskim. „Przewidywania synoptyków są jasne"
Pogotowie przeciwpowodziowe w pow. bielskim. „Przewidywania synoptyków są jasne"
Ulewne deszcze i podtopienia w Krasocinie. W akcji strażacy
Ulewne deszcze i podtopienia w Krasocinie. W akcji strażacy