Rozbudowa autostrady A2: gdzie powstaną dodatkowe pasy ruchu?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dysponuje już kompletem decyzji o pozwoleniu na rozbudowę autostrady A2. Na początku kwietnia uzyskano decyzje ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim, a pod koniec maja dla odcinków położonych na terenie woj. łódzkiego.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
- granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).
Co zmieni rozbudowa autostrady A2?
Pracami obejmiemy łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym zamierzeniem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pasy ruchu. Na ten cel, już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), uwzględniliśmy rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowaliśmy rozmiary obiektów inżynierskich - komentuje GDDKiA.
Po rozbudowie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęto jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Własne zasilanie
Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości.
Po co na A2 dodatkowe pasy ruchu?
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy.
Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego - komentuje GDDKiA.
ZOBACZ TAKŻE: Tuning auta. Co jest dozwolone i w jakim zakresie? Co jest zabronione? Jakie mogą być konsekwencje?
Przetarg na nowych zasadach
W przetargach na rozbudowę wszystkich czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą wprowadzono zapisy uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r.
Do przetargów nie zostaną dopuszczone oferty składane przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby. Decyzja ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.