Rybina: Mieszkańcy protestują w sprawie obwodnicy. Zarządca drogi odpowiada. Co z planami budowy?
Tylko dwa z opracowanych obecnie wariantów lokalizacyjnych tzw. obwodnicy miejscowości Rybina będą brane pod uwagę przy realizacji inwestycji. To zła wiadomość dla protestujących mieszkańców tej wsi, którzy domagają się zmiany koncepcji przebiegu trasy omijającej miejscowość. Warto jednak podkreślić, że cała inwestycja jest dopiero na wstępnym etapie planowania.
Ominąć zabytkowe mosty
Przypomnijmy, nowy odcinek trasy nr 502 ma usprawnić ruch na tej trasie prowadzącej z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny, gdzie łączy się z drogą 501, wiodącej wzdłuż turystycznych miejscowości nadmorskich Mierzei Wiślanej.
Miejscowość Rybina jest tu tzw. wąskim gardłem. Nad dwoma rzekami – Szkarpawą i Wisłą Królewiecką prowadzą tu dwa zabytkowe, zwodzone mosty. Ich nośność jest ograniczona, w dodatku przeprawy te wymagają systematycznych napraw i przeglądów.
Dodatkowo w miejscowości obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h a w sezonie letnim mosty są regularnie otwierane, by umożliwić rzeczny ruch wodny. To wszystko sprawia, że na drodze, zwłaszcza w czasie letnich weekendów, tworzą się wielokilometrowe korki.
Dlatego zarządca trasy, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku przygotowuje plan inwestycji, który ma usprawnić ruch. Powstać ma odcinek drogi, z dwoma nowymi mostami, który ma omijać Rybinę. Samochody będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 100 km/h (wg założeń).
Opracowanie STEŚ
Zaznaczmy, w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej tzw. obwodnicy Rybiny (STEŚ-R) projektanci analizowali trzy warianty przebiegu nowego odcinka. Jeden, omijający wieś po jej zachodniej stronie.
Byłby to najdłuższy odcinek, z nowym mostem na rzece Szkarpawa. Dwa kolejne zakładają budowę nowego odcinka trasy po stronie wschodniej miejscowości – oba krótsze, jednak z dwoma mostami, na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. Ostatecznie na tym etapie studium pod rozwagę brane są dwa warianty po stronie wschodniej – krótszy przebiegający bliżej miejscowości i dłuższy, oddalony bardziej od Rybiny. Dodajmy, w większości plan zakłada przebieg od odcinków polami. Trasa sąsiadowałaby jednak z kilkoma gospodarstwami agroturystycznymi.
Część mieszkańców miejscowości sprzeciwia się tym planom. Powołali Komitet ds. Zachowania Krajobrazu Kulturowego Rybiny i Sprzeciwu wobec powstania tzw. Obwodnicy Rybiny (utworzono go przy regionalnej organizacji pozarządowej – Klubie Nowodworskim).
Protest
Jednym z argumentów przeciw obecnym wariantom trasy mają być zagrożenia dla lokalnej turystyki.
Zdaniem Katarzyny Sochy, reprezentującej Komitet, inwestycja „oszpeci” obszar krajobrazowy o wyjątkowej wartości historycznej i kulturowej, w tym pobliski zespół mostów zwodzonych.
Wskazują także, że okolica potencjalnej budowy znajduje się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Rzek Szkarpawy i Tugi. Jak wskazuje Katarzyna Socha, przebieg nowego odcinka trasy 502 omijający Rybinę zaszkodzi obiektom agroturystycznym i pensjonatom położonym w miejscowości.
Miałby również wstrzymać rozwój szlaku wodnego Pętla Żuławska – nowe mosty miałyby ograniczać przepustowość Szkarpawy i Wisły Królewieckiej. Jednocześnie warianty przygotowane przez projektantów nie rozwiązywałyby problemów komunikacyjnych. Zdaniem Katarzyny Sochy, koszty inwestycji względem wywołanych szkód byłyby nieproporcjonalne do korzyści.
Przedstawiciele komitetu wskazują na konieczność przeprowadzenia „prawdziwych” konsultacji społecznych w sprawie planów inwestycji – dotychczasowe działania informacyjne w tej sprawie uważają za niewystarczające. Przede wszystkim jednak chcą anulowania obecnych opracowań i powrót do etapu wyboru wariantu przebiegu trasy.
Co mówi ZDW
- Rozpatrywane są dwa warianty, położne po wschodniej stronie Rybiny oraz dwa rodzaje mostów (stałe i zwodzone). Obecnie nie przewidujemy projektowania nowych wariantów – podkreśla jednak Piotr Michalski, rzecznik ZDW w Gdańsku.
Dodaje, że nie są obecnie przewidywane kolejne spotkania informacyjne, bo „konsultacje społeczne przewiduje procedura wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji”.
Tu zaznaczmy, tzw. STEŚ jest wstępną fazą projektowania inwestycji. Nie wiadomo kiedy ZDW zapisze tę inwestycję w budżecie, a co za tym idzie, kiedy rozpocznie jej faktyczną realizację.
- Opracowanie niniejszej dokumentacji studialnej STEŚ-R nie jest równoznaczne z realizacją inwestycji. Dopiero na podstawie tej dokumentacji, przeprowadzonych w jej zakresie analiz środowiskowych oraz technicznych oraz, co najważniejsze, na podstawie wykonanej analizy efektywności ekonomicznej inwestycji inwestor ― Zarząd Województwa Pomorskiego podejmie decyzje co do jej dalszego losu – tłumaczy Piotr Michalski.
Proceduralnie harmonogram wygląda następująco:
- W trakcie tego etapu projektowania dokumentacji wystąpimy o wydanie decyzji środowiskowej. Następnym etapem będzie podjęcie decyzji o realizacji inwestycji na podstawie opracowanego studium oraz zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych. Kolejnymi etapami jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i wówczas, po wydaniu pozytywnej decyzji, mogłyby się rozpocząć roboty budowlane – wskazuje rzecznik ZDW.