Rybina: ZDW wybrał wariant ważnej trasy. Ma ułatwić ruch turystyczny
W tym artykule:
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ustalił już, który wariant projektu tzw. obwodnicy Rybiny, w szlaku trasy nr 502, łączącej Nowy Dwór Gdański i miejscowości Mierzei Wiślanej będzie realizowany. Inwestycja jest kluczowa dla ruchu turystycznego.
ZDW wybrał wariant obwodnicy Rybiny
Nowy odcinek trasy nr 502 ma usprawnić ruch na tej trasie prowadzącej z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny, gdzie łączy się z drogą 501, wiodącą wzdłuż turystycznych miejscowości nadmorskich Mierzei Wiślanej. Miejscowość Rybina jest tu tzw. wąskim gardłem. Nad dwoma rzekami - Szkarpawą i Wisłą Królewiecką prowadzą tu dwa zabytkowe zwodzone mosty. Ich nośność jest ograniczona, w dodatku przeprawy te wymagają systematycznych napraw i przeglądów. Dodatkowo w miejscowości obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a w sezonie letnim mosty są regularnie otwierane, by umożliwić rzeczny ruch wodny. To wszystko sprawia, że na drodze, zwłaszcza w czasie letnich weekendów, tworzą się wielokilometrowe korki.
Czytaj także:
Nowy odcinek trasy 502 ma usprawnić ruch na Mierzeję Wiślaną
Dlatego zarządca trasy, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku przygotowuje plan inwestycji, który ma usprawnić ruch. Powstać ma odcinek drogi, z dwoma nowymi mostami, który ma omijać Rybinę. Samochody będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 100 km/h (wg założeń).
Dwa nowe mosty zwodzone zastąpią zabytkowe przeprawy
Zaznaczmy, w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej tzw. obwodnicy Rybiny (STEŚ-R) projektanci analizowali trzy warianty przebiegu nowego odcinka. Jeden, omijający wieś po jej zachodniej stronie. Byłby to najdłuższy odcinek, z nowym mostem na rzece Szkarpawa. Dwa kolejne zakładają budowę nowego odcinka trasy po stronie wschodniej miejscowości - oba krótsze, jednak z dwoma mostami, na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. W toku dalszych prac odrzucono wariant zachodni - najdłuższy. Rozważane były jedynie dwa warianty po stronie wschodniej - krótszy przebiegający bliżej miejscowości i dłuższy, oddalony bardziej od Rybiny.
Zobacz także:
Trzy warianty przebiegu drogi - ZDW wybrał trasę wschodnią
Ostatecznie ZDW postawił na wariant trasy zaplanowany bliżej Rybiny, tzw. W3.2, z mostami zwodzonymi na rzekach Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej.
- Po szczegółowej analizie przedstawionych rozwiązań technicznych i środowiskowych wybrano wariant W3.2 jako najkorzystniejszy do dalszego opracowania. Wariant ten uzyskał najwyższą ocenę w analizie wielokryterialnej, obejmującej m.in. aspekty ekonomiczne, środowiskowe i komunikacyjne - informuje ZDW w Gdańsku.
Na razie bez terminu realizacji
Dodajmy, to dopiero wstępny etap inwestycji. Trudno jest określić termin ogłoszenia przetargu i samej budowy. Nie wiadomo obecnie kiedy ZDW zapisze tę inwestycję w budżecie, a co za tym idzie, kiedy rozpocznie jej faktyczną realizację.
- Dopiero na podstawie dokumentacji STEŚ - R, przeprowadzonych w jej zakresie analiz środowiskowych oraz technicznych oraz, co najważniejsze, na podstawie wykonanej analizy efektywności ekonomicznej inwestycji inwestor - Zarząd Województwa Pomorskiego podejmie decyzje co do jej dalszego losu - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik ZDW w Gdańsku.
Czytaj także: Tak dawniej wyglądał popularny nadmorski kurort. Powstał na początku XIX wieku
Proceduralnie harmonogram wygląda następująco: ZDW wystąpi najpierw o wydanie decyzji środowiskowej. Następnym etapem będzie podjęcie decyzji o realizacji inwestycji na podstawie opracowanego studium oraz zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych. - Kolejnymi etapami są przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i wówczas, po wydaniu pozytywnej decyzji, mogłyby się rozpocząć roboty budowlane - wskazuje rzecznik ZDW.
Obawy o krajobraz, turystykę i agroturystykę
Dodajmy, że w większości wybrany plan zakłada przebieg odcinków polami. Przyszła trasa sąsiadować będzie jednak z kilkoma gospodarstwami agroturystycznymi. Dlatego część mieszkańców miejscowości sprzeciwiała się planom przyszłej inwestycji Powołali Komitet ds. Zachowania Krajobrazu Kulturowego Rybiny i Sprzeciwu wobec powstania tzw. Obwodnicy Rybiny (utworzono go przy regionalnej organizacji pozarządowej - Klubie Nowodworskim).
Jednym z argumentów przeciw obecnym wariantom trasy mają być zagrożenia dla lokalnej turystyki. Zdaniem Katarzyny Sochy, reprezentującej Komitet, inwestycja "oszpeci" obszar krajobrazowy o wyjątkowej wartości historycznej i kulturowej, w tym pobliski zespół mostów zwodzonych. Wskazują także, że okolica potencjalnej budowy znajduje się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Rzek Szkarpawy i Tugi. Jak wskazuje Katarzyna Socha, przebieg nowego odcinka trasy 502 omijający Rybinę zaszkodzi obiektom agroturystycznym i pensjonatom położonym w miejscowości. Jednocześnie warianty przygotowane przez projektantów nie rozwiązywałyby problemów komunikacyjnych. Zdaniem Katarzyny Sochy, koszty inwestycji względem wywołanych szkód byłyby nieproporcjonalne do korzyści.
Przedstawiciele komitetu wskazują na konieczność przeprowadzenia "prawdziwych" konsultacji społecznych w sprawie planów inwestycji - dotychczasowe działania informacyjne w tej sprawie uważają za niewystarczające. Przede wszystkim jednak chcą anulowania obecnych opracowań i powrót do etapu wyboru wariantu przebiegu trasy. Jak się jednak dowiedzieliśmy, ZDW wyklucza taki ruch.