Rybina: ZDW wybrał wariant ważnej trasy. Ma ułatwić ruch turystyczny

Zarząd Dróg Wojewódzkich wybrał wariant planowanego odcinka trasy nr 502, z Nowego Dworu Gdańskiego na Mierzeję Wiślaną. Inwestycja zakłada m.in. budowę dwóch mostów zwodzonych na rzekach Szkarpawa i Wisła Królewiecka. Dodajmy, że plan ten wzbudzał kontrowersje części mieszkańców Żuław.
Miejscowość Rybina na Żuławach - wąskie gardło na trasie nr 502 z Nowego Dworu Gdańskiego na Mierzeję Wiślaną.Miejscowość Rybina na Żuławach - wąskie gardło na trasie nr 502 z Nowego Dworu Gdańskiego na Mierzeję Wiślaną.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Przemysław Świderski/Dziennik Bałtycki/Polska Press
Tomasz Chudzyński
Kluczowa droga na Mierzeję Wiślaną
Trasa nr 502 w Rybinie, z obecnymi mostami zwodzonymi. ZDW planuje obwodnicę miejscowości, z nowymi mostami zwodzonymi © Polska Press Grupa | Przemek Świderski

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ustalił już, który wariant projektu tzw. obwodnicy Rybiny, w szlaku trasy nr 502, łączącej Nowy Dwór Gdański i miejscowości Mierzei Wiślanej będzie realizowany. Inwestycja jest kluczowa dla ruchu turystycznego.

ZDW wybrał wariant obwodnicy Rybiny

Nowy odcinek trasy nr 502 ma usprawnić ruch na tej trasie prowadzącej z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny, gdzie łączy się z drogą 501, wiodącą wzdłuż turystycznych miejscowości nadmorskich Mierzei Wiślanej. Miejscowość Rybina jest tu tzw. wąskim gardłem. Nad dwoma rzekami - Szkarpawą i Wisłą Królewiecką prowadzą tu dwa zabytkowe zwodzone mosty. Ich nośność jest ograniczona, w dodatku przeprawy te wymagają systematycznych napraw i przeglądów. Dodatkowo w miejscowości obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a w sezonie letnim mosty są regularnie otwierane, by umożliwić rzeczny ruch wodny. To wszystko sprawia, że na drodze, zwłaszcza w czasie letnich weekendów, tworzą się wielokilometrowe korki.

Czytaj także:

Nowy odcinek trasy 502 ma usprawnić ruch na Mierzeję Wiślaną

Dlatego zarządca trasy, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku przygotowuje plan inwestycji, który ma usprawnić ruch. Powstać ma odcinek drogi, z dwoma nowymi mostami, który ma omijać Rybinę. Samochody będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 100 km/h (wg założeń).

Dwa nowe mosty zwodzone zastąpią zabytkowe przeprawy

Zaznaczmy, w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej tzw. obwodnicy Rybiny (STEŚ-R) projektanci analizowali trzy warianty przebiegu nowego odcinka. Jeden, omijający wieś po jej zachodniej stronie. Byłby to najdłuższy odcinek, z nowym mostem na rzece Szkarpawa. Dwa kolejne zakładają budowę nowego odcinka trasy po stronie wschodniej miejscowości - oba krótsze, jednak z dwoma mostami, na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej. W toku dalszych prac odrzucono wariant zachodni - najdłuższy. Rozważane były jedynie dwa warianty po stronie wschodniej - krótszy przebiegający bliżej miejscowości i dłuższy, oddalony bardziej od Rybiny.

Zobacz także:

Trzy warianty przebiegu drogi - ZDW wybrał trasę wschodnią

Ostatecznie ZDW postawił na wariant trasy zaplanowany bliżej Rybiny, tzw. W3.2, z mostami zwodzonymi na rzekach Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej.

- Po szczegółowej analizie przedstawionych rozwiązań technicznych i środowiskowych wybrano wariant W3.2 jako najkorzystniejszy do dalszego opracowania. Wariant ten uzyskał najwyższą ocenę w analizie wielokryterialnej, obejmującej m.in. aspekty ekonomiczne, środowiskowe i komunikacyjne - informuje ZDW w Gdańsku.

Na razie bez terminu realizacji

Dodajmy, to dopiero wstępny etap inwestycji. Trudno jest określić termin ogłoszenia przetargu i samej budowy. Nie wiadomo obecnie kiedy ZDW zapisze tę inwestycję w budżecie, a co za tym idzie, kiedy rozpocznie jej faktyczną realizację.

- Dopiero na podstawie dokumentacji STEŚ - R, przeprowadzonych w jej zakresie analiz środowiskowych oraz technicznych oraz, co najważniejsze, na podstawie wykonanej analizy efektywności ekonomicznej inwestycji inwestor - Zarząd Województwa Pomorskiego podejmie decyzje co do jej dalszego losu - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik ZDW w Gdańsku.

Czytaj także: Tak dawniej wyglądał popularny nadmorski kurort. Powstał na początku XIX wieku

Proceduralnie harmonogram wygląda następująco: ZDW wystąpi najpierw o wydanie decyzji środowiskowej. Następnym etapem będzie podjęcie decyzji o realizacji inwestycji na podstawie opracowanego studium oraz zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych. - Kolejnymi etapami są przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i wówczas, po wydaniu pozytywnej decyzji, mogłyby się rozpocząć roboty budowlane - wskazuje rzecznik ZDW.

Obawy o krajobraz, turystykę i agroturystykę

Dodajmy, że w większości wybrany plan zakłada przebieg odcinków polami. Przyszła trasa sąsiadować będzie jednak z kilkoma gospodarstwami agroturystycznymi. Dlatego część mieszkańców miejscowości sprzeciwiała się planom przyszłej inwestycji Powołali Komitet ds. Zachowania Krajobrazu Kulturowego Rybiny i Sprzeciwu wobec powstania tzw. Obwodnicy Rybiny (utworzono go przy regionalnej organizacji pozarządowej - Klubie Nowodworskim).

Jednym z argumentów przeciw obecnym wariantom trasy mają być zagrożenia dla lokalnej turystyki. Zdaniem Katarzyny Sochy, reprezentującej Komitet, inwestycja "oszpeci" obszar krajobrazowy o wyjątkowej wartości historycznej i kulturowej, w tym pobliski zespół mostów zwodzonych. Wskazują także, że okolica potencjalnej budowy znajduje się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Rzek Szkarpawy i Tugi. Jak wskazuje Katarzyna Socha, przebieg nowego odcinka trasy 502 omijający Rybinę zaszkodzi obiektom agroturystycznym i pensjonatom położonym w miejscowości. Jednocześnie warianty przygotowane przez projektantów nie rozwiązywałyby problemów komunikacyjnych. Zdaniem Katarzyny Sochy, koszty inwestycji względem wywołanych szkód byłyby nieproporcjonalne do korzyści.

Przedstawiciele komitetu wskazują na konieczność przeprowadzenia "prawdziwych" konsultacji społecznych w sprawie planów inwestycji - dotychczasowe działania informacyjne w tej sprawie uważają za niewystarczające. Przede wszystkim jednak chcą anulowania obecnych opracowań i powrót do etapu wyboru wariantu przebiegu trasy. Jak się jednak dowiedzieliśmy, ZDW wyklucza taki ruch.

Wybrane dla Ciebie
Chcieli podstępem zmieszać pszenicę z żywymi szkodnikami z czystym zbożem. 40 i 34-latek zatrzymani
Chcieli podstępem zmieszać pszenicę z żywymi szkodnikami z czystym zbożem. 40 i 34-latek zatrzymani
Rosjanin wjechał do Polski skradzioną Toyotą za 300 tys. zł
Rosjanin wjechał do Polski skradzioną Toyotą za 300 tys. zł
Poznań: "Stranger Things 5” wjeżdża na torowiska. Specjalny tramwaj Netflixa już od dziś wozi pasażerów – za darmo!
Poznań: "Stranger Things 5” wjeżdża na torowiska. Specjalny tramwaj Netflixa już od dziś wozi pasażerów – za darmo!
Mieszkańcy zachodniej części Krakowa chcą natychmiastowych zmian w komunikacji. Chodzi o tramwaje na Salwator
Mieszkańcy zachodniej części Krakowa chcą natychmiastowych zmian w komunikacji. Chodzi o tramwaje na Salwator
Malbork: Kontynuacja rewitalizacji. Unijne miliony na miasto
Malbork: Kontynuacja rewitalizacji. Unijne miliony na miasto
Nowa kociarnia w Zielonej Górze. Koty w schronisku już nie w króliczych klatkach
Nowa kociarnia w Zielonej Górze. Koty w schronisku już nie w króliczych klatkach
Żałoba w toruńskiej edukacji. Zmarła ceniona nauczycielka. Miała tylko 43 lata...
Żałoba w toruńskiej edukacji. Zmarła ceniona nauczycielka. Miała tylko 43 lata...
Tarnowskie Góry: Punkt NFZ w starostwie?
Tarnowskie Góry: Punkt NFZ w starostwie?
Legnica: Cztery firmy chcą dostarczać energię elektryczną w 2026 roku
Legnica: Cztery firmy chcą dostarczać energię elektryczną w 2026 roku
Tarnów: Radni za połączeniem XXI LO Sportowego i SP 20
Tarnów: Radni za połączeniem XXI LO Sportowego i SP 20
Kolno: Rada Powiatu obradowała na XVII Sesji
Kolno: Rada Powiatu obradowała na XVII Sesji
Sandomierz: Zderzenie dwóch osobówek na skrzyżowaniu
Sandomierz: Zderzenie dwóch osobówek na skrzyżowaniu
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥