Mieszkańcy zachodniej części Krakowa chcą natychmiastowych zmian w komunikacji. Chodzi o tramwaje na Salwator

Przywrócenie nowoczesnych tramwajów oraz bezpośredniego połączenia Salwatora z Dworcem Głównym. O takie korekty w miejskiej komunikacji publicznej upominają się mieszkańcy dzielnicy Zwierzyniec w Krakowie. - Zmiany te powinny zostać wprowadzone niezwłocznie. Wnioskują o mieszkańcy rejonów objętych trasami linii tramwajowych 1 i 13 oraz połączeniami tymczasowymi - pisze radna Agnieszka Łętocha w interpelacji do władz Krakowa.
zdjęcie ilustracyjnezdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Wojciech Matusik
Jolanta Białek

Brakuje bezpośredniego połączenia ze ścisłym centrum Krakowa

Pasażerowie z tej części Krakowa chcą jak najszybszego przywrócenia na trasie na Salwator nowoczesnego taboru tramwajowego, przykładowo "Lajkoników".

- Obecnie na tej trasie kursują wysłużone i przestarzałe składy typu 105N i EU8, które nie tylko generują nadmierny hałas, ale przede wszystkim pozbawione są jakichkolwiek udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. Taki stan rzeczy stoi w rażącej sprzeczności z deklarowaną przez miasto polityką zrównoważonego transportu oraz standardami nowoczesnej komunikacji publicznej - zaznacza Agnieszka Łętocha.

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

Ponadto, w jej opinii: w świetle wyłączenia z ruchu komunikacji zbiorowej ulicy Straszewskiego, obecna organizacja ruchu, w której jedynie linie 1 i 13 obsługują tę część miasta, jest dalece niewystarczająca.

- Brak bezpośredniego połączenia z Dworcem Głównym, podstawowym węzłem komunikacyjnym Krakowa, utrudnia mieszkańcom codzienne funkcjonowanie, dojazd do pracy, szkół i urzędów. Stąd wnoszę o natychmiastowe zadysponowanie połączenia tramwajowego łączącego Salwator z Dworcem Głównym, które przywróci mieszkańcom realny dostęp do kluczowego punktu komunikacyjnego miasta - apeluje radna.

Krakowscy urzędnicy: "Nie ma uzasadnienia"

Miejscy urzędnicy widzą tę sprawę zupełnie inaczej.

- Wagony Stadler Tango Lajkonik kursowały na linii 1 w dniach 25 i 26 października oraz 1 i 2 listopada 2025 w związku ze spodziewaną zwiększoną frekwencją pasażerów w rejonie krakowskich cmentarzy, przede wszystkim cmentarza Grębałowskiego. Ale w normalnych warunkach nie ma uzasadnienia dla kierowania tak pojemnych pociągów tramwajowych do obsługi linii 1. Pojazdy te są natomiast potrzebne na innych liniach, gdzie frekwencja jest wyższa i zdecydowanie bardziej uzasadnia ich kursowanie. Na liniach dojeżdżających do pętli Salwator wykorzystywane są pojazdy o długości około 26 metrów, które wystarczają do obsługi występujących tam potoków pasażerskich - uważa zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.

Jak podają urzędnicy, obecnie linię 1 obsługuje w dni powszednie 16 pociągów tramwajowych, w tym siedem typu EU8N i dziewięć typu NGT6. Z kolei w weekendy jest to sześć składów (trzy typu EU8N i tyle samo NGT6. Z kolei na linii 13 kursuje od poniedziałku do piątku 14 pociągów tramwajowych (13 typu NGT6 i jeden 2x105, który wyjeżdża na trasę tylko w godzinach szczytu). Natomiast w dni wolne jest to pięć tramwajów NGT6.

- Tym samym większość taboru, bo 73,3 proc. stanowią wozy NGT6, które posiadają obniżoną podłogę na większości długości pojazdu i pod względem funkcjonalnym dla pasażerów są identyczne, jak wagony Stadler Tango Lajkonik. Z kolei wagony EU8N posiadają jedno wejście (w środkowej części pojazdu) z obniżoną podłogą, z którego mogą skorzystać osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych, seniorzy oraz rodzice z wózkami dziecięcymi - argumentuje Kracik.

Podróż z przesiadką przy Poczcie Głównej

W opinii wiceprezydenta Stanisława Kracika linie 1 i 13 zapewniają lepszą ofertę przewozową z pętli Salwator w godzinach szczytu, niż kursujące tu w normalnych warunkach (bez remontu w rejonie Straszewskiego/Piłsudskiego - red.) tramwaje 1 i 2, bo łączna liczba kursów linii 1 i 2 wynosiła 12 na godzinę, a obecnie - w przypadku linii 1 i 13 - jest to 16 przejazdów na godzinę.

- Faktycznie nie ma bezpośredniego połączenia w rejon Dworca Głównego, jednak wynika to prowadzonej obecnie przebudowy węzła ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Z tego względu, cały ruch tramwajów kierowany jest przez ulicę Westerplatte, na której osiągnięto poziom wykorzystania przepustowości. Dlatego nie można skierować tędy linii 2, a jej przywrócenie wiązałoby się z koniecznością przekierowania innego połączenia. Wszystkie linie kursujące obecnie po ulicy Westerplatte cieszą się wysokim zainteresowaniem pasażerów, więc trudno byłoby wycofać jedną z nich, aby wygospodarować miejsce dla linii 2 - wyjaśnia Kracik.

Zaznacza on także, że mimo braku bezpośredniego tramwaju Salwator-Dworzec Główny, pasażerowie mogą podróżować w tej relacji, korzystając z przesiadki na węźle Poczta Główna: dojeżdżając tam tramwajem 1 i przesiadając się na linie 8 lub 76.

Wybrane dla Ciebie
Będzin: Pawilony łupinowe w centrum uwagi. "To nie tylko kwestia ochrony zabytków, lecz także wyraz troski o tożsamość miasta"
Będzin: Pawilony łupinowe w centrum uwagi. "To nie tylko kwestia ochrony zabytków, lecz także wyraz troski o tożsamość miasta"
Kraków: Od południa auta wracają na most Grunwaldzki
Kraków: Od południa auta wracają na most Grunwaldzki
Poznań: Pilnie potrzebna jest krew. Stan jest bardzo niski. Jeśli możesz, podziel się życiem
Poznań: Pilnie potrzebna jest krew. Stan jest bardzo niski. Jeśli możesz, podziel się życiem
Ostrów Mazowiecka: W mieście odbędzie się inauguracja świątecznej iluminacji
Ostrów Mazowiecka: W mieście odbędzie się inauguracja świątecznej iluminacji
Słupsk: Miasto awansuje w Strategii Rozwoju Polski
Słupsk: Miasto awansuje w Strategii Rozwoju Polski
Dzień Pocałunku - nie zapomnij dziś pocałować kogoś bliskiego. Daje to wiele pożytecznych korzyści
Dzień Pocałunku - nie zapomnij dziś pocałować kogoś bliskiego. Daje to wiele pożytecznych korzyści
Black Friday 2025. Polowanie na okazje czy na nas? Takie sztuczki stosują teraz handlowcy
Black Friday 2025. Polowanie na okazje czy na nas? Takie sztuczki stosują teraz handlowcy
Szczecin: Autobusy omijają torowisko na Wyszyńskiego
Szczecin: Autobusy omijają torowisko na Wyszyńskiego
Boże Narodzenie – tradycje, zwyczaje i symbole w Polsce i na świecie
Boże Narodzenie – tradycje, zwyczaje i symbole w Polsce i na świecie
Tarnowskie Góry: Modernizacja oddziałów, diagnostyki i infrastruktury w szpitalu
Tarnowskie Góry: Modernizacja oddziałów, diagnostyki i infrastruktury w szpitalu
Weekendowe imprezy na Podkarpaciu. Gdzie warto wybrać się w weekend 28-30 listopada?
Weekendowe imprezy na Podkarpaciu. Gdzie warto wybrać się w weekend 28-30 listopada?
Wielkopolska: Analiza rynku nawozów mineralnych. Ceny znów rosną
Wielkopolska: Analiza rynku nawozów mineralnych. Ceny znów rosną
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥