Rybnik: Coraz więcej miejskich autobusów jeździ na wodór
W tym artykule:
Czteroletni kontrakt dla dostawcy wodoru dla rybnickich autobusów
Jedna tylko oferta wpłynęła na ogłoszony przez spółkę Komunikacja Miejska Rybnik przetarg nieograniczony na zakup paliwa wodorowego dla autobusów na okres czterech lat. Złożyła ją firma PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina na kwotę 31 438 800 zł.
- Oferta mieści się w przeznaczonej przez KMR kwocie na sfinansowanie zamówienia. Umowa na zakup wodoru zostanie podpisana po weryfikacji złożonych dokumentów oraz dopełnieniu wszelkich formalności, z okresem obowiązywania od 16 listopada 2025 roku - poinformowała Małgorzata Krzeszkiewicz, rzecznik prasowa rybnickiego ratusza.
Łączne zapotrzebowanie wodoru do 34 autobusów wodorowych od 2026 roku będzie wynosiło 400 000 kilogramów w czteroletnim kontrakcie.
Rybnik już teraz dysponuje jedną z największych flot autobusów wodorowych w Polsce
Przypomnijmy, Rybnik jest liderem we wdrażaniu autobusów wodorowych w Polsce. Transformacja transportu miejskiego jaką obecnie przechodzi miasto jest możliwa dzięki dofinansowaniu pozyskanemu na zakup autobusów. Na dzień dziś wiele miast idzie śladem Rybnika we wdrażaniu autobusów z napędem wodorowym, w tym m.in. Wałbrzych, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Chełm, Gdańsk, czy Poznań.
- Rybnik już teraz dysponuje jedną z największych flot autobusów wodorowych w Polsce - obecnie na trasach rybnickiej komunikacji miejskiej kursuje 20 autobusów wodorowych. 3 kwietnia natomiast została podpisana umowa na dostawę 11 autobusów 12-metrowych z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, a 10 kwietnia na trzy kolejne nowe autobusy wodorowe, 18-metrowe, nowoczesne "przegubowce" od firmy Solaris - wylicza rzeczniczka.
Rybnickie Centrum Zielonej Energii planuje produkcję własnego wodoru
Po dostarczeniu wszystkich autobusów z obydwu kontraktów, Rybnik będzie dysponował łącznie 34 autobusami wodorowymi. Same autobusy wodorowe będą stanowiły ponad 44 procent rybnickiego taboru.
Na dworcu przy ulicy Budowlanych funkcjonuje ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, co ułatwia eksploatację tego typu pojazdów. Ponadto, w celu uniezależnienia się od jednego dostawcy, została powołana w 2022 roku spółka Centrum Zielonej Energii, która planuje produkcję własnego wodoru.