Rybnik: Potężna inwestycja drogowa. Ruszają roboty na ul. Mikołowskiej
W tym artykule:
- Przebudowa ulicy Mikołowskiej lepiej skomunikuje Rybnik z autostradą A1
- Powstanie druga nitka ulicy Wielopolskiej
- Droga od granicy Rudy Śląskiej do granicy Rybnika o długości 24 km będzie rozebrana i wybudowana od nowa
- Gotowe są pierwsze odcinki z nową nawierzchnią bitumiczną, a na kolejnych trwa układanie warstw ścieralnych
- Planowana całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł. Gros z tej kwoty to dofinansowanie unijne
Całkowita przebudowa drogi wojewódzkiej 925 z Rudy Śląskiej do mostu na rzece Rudzie w Rybniku wreszcie rozwiąże problem kierowców, którzy teraz muszą stać tam w długich korkach. Jednym z etapów inwestycji jest modernizacja ulicy Mikołowskiej (DW 925) wraz z przebudową ulicy Wielopolskiej w Rybniku. Koszt: ponad 63,7 mln zł. Jak ustalił Dziennik Zachodni na newralgicznym skrzyżowaniu powstanie rondo.
Dwaj rabusie nagrani. Spacerowali z łupem przez miasto
Przebudowa ulicy Mikołowskiej lepiej skomunikuje Rybnik z autostradą A1
To długo oczekiwana inwestycja, która ma znaczenie ponadlokalne, choć będzie realizowana w granicach Rybnika. Przebudową drogi zajmie się wybrana w przetargu spółka DROGOPOL z Katowic. Oferty złożyło pięć firm, wybrano najkorzystniejszą według komisji przetargowej.
Realizacja inwestycji rozwiąże problemy kierowców korzystających dziś z ulic Mikołowskiej i Wielopolskiej w Rybniku. W godzinach szczytu tworzą się na nich gigantyczne korki. Po przebudowie ma to zniknąć, a docelowo zmodernizowana Mikołowska lepiej skomunikuje miasto z autostradą A1. Będzie to miało kapitalne znaczenie dla ruchu samochodów osobowych i ciężarowych, transportujących materiały i artykuły przemysłowe.
Powstanie druga nitka ulicy Wielopolskiej
- Najtrudniejsze będzie przeprojektowanie skrzyżowania Mikołowskiej z Wielopolską. Stoi przy nim budynek z połowy XIX wieku (obecnie składnica Rybnickich Służb Komunalnych) wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków. To wyjątkowy przykład architektury podmiejskiej. Nie możemy go wyburzyć, bo konserwator zabytków mógłby wstrzymać modernizacje dróg. Poszukamy więc dla tego budynku funkcji i przede wszystkim środków na zagospodarowanie wnętrz - mówił Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Prace na dalszym planowanym odcinku budowy powinny przebiegać płynnie.
- Na skrzyżowaniu chcielibyśmy zachować istniejącą tam trasę rowerową. Powstanie też druga nitka ulicy Wielopolskiej, bo miejsce na to jest w rejonie drugiego filaru mostu (dziś wąskie gardło - red.). Zostanie on odkopany z ziemi, ale nie za głęboko - wyjaśnia prezydent.
Droga od granicy Rudy Śląskiej do granicy Rybnika o długości 24 km będzie rozebrana i wybudowana od nowa
Mikołowska będzie zmodernizowana do Przegędzy w gminie Czerwionka Leszczyny. Od ponad roku już firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o (wygrała przetarg ogłoszony przez ZDW w Katowicach) remontuje trasę (DW 925) w kierunku Stanowic, aż do zjazdu z autostradą A1, a następnie w Orzeszu aż do Rudy Śląskiej.
Droga od granicy Rudy Śląskiej do granicy Rybnika o długości 24 kilometrów będzie rozebrana i wybudowana od nowa. Dotyczy to także infrastruktury technicznej: odwodnienia, instalacji teletechnicznych, instalacji doprowadzenia gazu, wody itp. w zakresie niezbędnym dla przebudowy drogi.
- Projekt obejmuje również kompleksową przebudowę systemu odwodnienia, który z uwagi na budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych ulegnie modyfikacji. Konstrukcja jezdni zostanie dostosowana do wymagań nośności 115 kN/oś - informował nas na etapie ogłaszania przetargu Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Gotowe są pierwsze odcinki z nową nawierzchnią bitumiczną, a na kolejnych trwa układanie warstw ścieralnych
Zakres zaplanowanych robót jest więc ogromny. Mówimy nie tylko o pracach drogowych, ale także o przebudowie linii energetycznych, robotach mostowych, budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej, przebudowie gazociągów, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz o budowie i przebudowie oświetlenia drogowego.
- W ostatnich miesiącach wykonano zasadniczą część prac ziemnych, przebudowano odwodnienie i sieci podziemne, wykonano nowe konstrukcje jezdni oraz wzmocniono podłoże. Gotowe są pierwsze odcinki z nową nawierzchnią bitumiczną, a na kolejnych trwa układanie warstw ścieralnych. W rejonie Paniów i Kłodnicy powstały już mury oporowe i chodniki, kontynuowana jest budowa ścieżek pieszo-rowerowych oraz przebudowa mostu na Bierawce - wymienia Ryszard Pacer.
Planowana całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł. Gros z tej kwoty to dofinansowanie unijne
Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca ma na wykonanie wszystkich robót 33 miesiące od podpisania umowy. W czasie przebudowy cały ponad 13-kilometrowy odcinek ma zostać podzielony na pięć fragmentów. Pierwszy to fragment od Rudy Śląskiej do Orzesza. Kolejne trzy znajdują się w granicach miasta Orzesze. Ostatni odcinek to fragment od tego miasta aż do granic Rybnika. Prace są realizowane etapami.
Planowana całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł. Inwestycje otrzymała unijne dofinansowanie w wysokości 292 102 083,93 zł.