Rzeszów: Dworzec kolejowy po modernizacji
Modernizację budynku rozpoczęto w 2022 r., miały zakończyć się w 2023 r., prace opóźnione zostały w związku z innymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, niż widniały w dokumentacji budowlanej. Ostatecznie obiekt odzyskał modernistyczny wygląd z lat 60. ub. wieku, ale wzbogacono go o szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych. Ponowne uroczyste otwarcie dokonało się 4 września br., z udziałem ministra infrastruktury, posła Adama Dziedzica, prezydenta Rzeszowa, wojewody podkarpackiego i dyrekcji spółki PKP SA.
- To nie jest tylko budynek, to serce komunikacyjne Rzeszowa - zauważył minister Klimczak. - Miejsce niezwykle ważne z punktu widnia transportu i komunikacji. Wiemy, jak ważną i istotną ze strategicznego punktu widzenia nie tylko państwa, ale także Europy ma ta część naszego państwa - nawiązał do toczącej się w Ukrainie wojny i transportów z pomocą, jaka zmierza tam drogowymi i kolejowymi szlakami przez Rzeszów.
Nadmienił, że właśnie została podpisana warta miliard zł umowa na modernizację szlaku szynowego Jasło - Zagórz, za nadrzędną potrzebę uznał modernizacje linii Rzeszów - Przemyśl.
O strategicznym znaczeniu położenia miasta mówił też jego prezydent Konrad Fijołek.
- To będzie naprawdę centrum naszego miasta - wskazał na budynek dworcowy. - Nie tylko komunikacyjne, ale centrum życia miejskiego, połączenie tradycji, historii z nowoczesnością i funkcjonalnością. Jako miasto wynajmiemy wszystkie wolne powierzchnie obiektu, chcemy, by w nich toczyło się życie społeczne, kulturalne, artystyczne, wystawiennicze. Tu będzie siedziba bibliotek, filia Estrady Rzeszowskiej, Rzeszowskiego Domu Kultury. To serce miasta, zapraszamy tu wszystkich mieszkańców Rzeszowa.
Wspomniał o inwestycjach, jakie miasto poczyniło na rzecz infrastruktury kolejowej: w największy wiadukt nad linią kolejową, modernizację przejazdu drogowego pod torami na ul. Batorego i zapowiedział budowę kolejnego wiaduktu, jaki powstanie nad torami w ciągu połączenia pomiędzy ulicami Warszawską i Krakowską.