S12 połączy Łódź z Lubelszczyzną. Ruszają przygotowania do budowy
Pozwolenie dotyczy jednego z dwóch sąsiadujących ze sobą odcinków o łącznej długości ponad 29 km, leżącego na granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego pomiędzy Opocznem a Radomiem. Droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim i Radomiem będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Wykonawca – Grupa Mirbud ma teraz 9 miesięcy na uzyskanie decyzji ZRID, czyli zezwolenia na inwestycję drogową. Kolejne 22 miesiące są przewidziane na realizację robót budowlanych, przy czym nie będą do nich wliczane okresy zimowe trwające od 16 grudnia do 15 marca każdego roku. Inwestycja ma się zamknąć kwotą 597,4 mln zł.
Będzie łatwiej dotrzeć do Lublina, Kielc i Rzeszowa
Remont Brzezińskiej da się we znaki kierowcom
Nowa trasa będzie znaczącym ułatwieniem w podróżowaniu na południowy wschód Polski. Skomunikuje Łódź z Lublinem, do którego, korzystając z drogi ekspresowej, będzie można dotrzeć w nieco ponad dwie godziny. To także ważny szlak komunikacyjny dla mieszkańców województwa łódzkiego i południowego Mazowsza. Przejmie ona ruch tranzytowy z zatłoczonej DK12, biegnącej przez liczne wsie i miasta. To obecnie jedna z najbardziej zatłoczonych dróg krajowych. Średni dobowy ruch na tej trasie między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem waha się od 10 tysięcy w okolicy Radomia, do prawie 25 tysięcy pojazdów dziennie w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego. Większość kierowców doskonale wie, jak trudno pokonać ten krótki, ale zawsze pełen tirów i często zakorkowany odcinek drogi krajowej nr 12, gdzie koncentruje się ruch zarówno w kierunku Kielc i dalej Podkarpacia jak i ruch w kierunku Lublina.
Nowa jakość nie tylko dla samochodów
Wreszcie jest decyzja. Koniec stania pod szlabanami!
Na odcinku między Przysuchą i Wieniawą wybudowane zostaną dwa węzły drogowe – Przysucha na przecięciu z DW727 i Wieniawa u zbiegu z obecną DK12, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Wieniawa Północ i Południe), obwód utrzymania drogi oraz liczne wiadukty, mosty i inne obiekty inżynierskie. Na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia nad drogą oraz wiele przepustów dla mniejszych mieszkańców lasu. Nowością jest fakt, że w bezpośrednim sąsiedztwie nowo wybudowanej trasy trasy powstanie nowoczesna i bezpieczna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Dla łodzian najważniejszy jest ten fragment
Nowa trasa w okolicy Kozenina pomiędzy Sulejowem i Opocznem połączy się z przewidzianą do realizacji, a na wielu odcinkach już budowaną drogą ekspresową S74 w kierunku Kielc. Powstanie również fragment S74 pomiędzy węzłem Łódź Południe w rejonie Rzgowa a Kozeninem. To właśnie ten fragment będzie najważniejszy dla łodzian, bo pozwoli na szybki dojazd z południowych rubieży miasta do Kozenina, gdzie nastąpi rozdział na drogę ekspresową S12 w kierunku Lublina oraz S74 w kierunku Kielc i dalej Rzeszowa.
– Zadaniem tego odcinka będzie usprawnienie przejazdu zarówno między Wrocławiem i Warszawą, jak i z centrum kraju do woj. świętokrzyskiego oraz na Podkarpacie – mówi rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Zalewski. – Będzie on budowany w ostatniej kolejności. Na razie odbyły się spotkania z mieszkańcami poprzedzające przygotowanie dokumentacji projektowej.