Santok: Rozbiórka i budowa nowego mostu za 38,5 mln zł?
Most w Santoku, który znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158, od lat jest w fatalnym stanie technicznym. Obowiązuje tam ograniczenie masy pojazdów i ruch wahadłowy. Już w 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zapowiadał, że stara przeprawa zostanie wyburzona, a na jej miejscu powstanie nowa.
Most w Santoku, który w końcu doczeka się budowy
Problemem były pieniądze. Choć projekt był gotowy, przetarg mógł ruszyć dopiero po zabezpieczeniu środków. W lutym 2025 roku wójt Santoka, Józef Ludniewski, tłumaczył: „Przetarg ruszy dopiero, gdy znajdziemy dofinansowanie”. W kwietniu zapowiedziano, że inwestycja ruszy latem. I tak się stało.
ZDW ogłosił przetarg na „rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w miejscowości Santok w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158”. W przetargu wystartowało aż 12 firm z całej Polski.
Kwota przeznaczona na inwestycję to 54 200 000 zł. Wszystkie oferty złożone w przetargu zmieściły się w tym budżecie. Najniższą ofertę złożył Mostostal Kielce S.A. – 38 553 667,85 zł. To 15 646 332,15 zł poniżej budżetu.
Do przetargu wpłynęły następujące oferty:
Mostostal Kielce S.A. z Kielc – 38 553 667,85 zł
Nowak-Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej – 38 659 093,28 zł
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "BANIMEX" Sp. z o.o. z Będzina – 39 428 797,32 zł
INTOP S.A. z Warszawy – 39 622 291,04 zł
Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o. z Tarnobrzegu – 41 885 853,14 zł
"SARINŻ" sp. z o.o. z Warszawy – 42 635 168,88 zł
BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. z Wrocławia – 46 812 446,84 zł
STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia – 48 845 098,56 zł
PRIMOST SERWIS Sp. z o.o. z Będzina – 50 810 597,07 zł
PORR S.A. z Warszawy – 50 878 839,16 zł
"MOST" Sp. z o.o. z Sopotu – 51 373 327,90 zł
Budimex S.A. z Warszawy – 52 507 538,83 zł
Teraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zajmie się analizą dokumentów. Jednak rozstrzygnięcie przetargu jest kwestią czasu. W końcu wszystkie oferty mieszczą się w budżecie.
Wyburzenie i budowa nowego mostu w dwa lata
Wykonawca będzie miał dokładnie 24 miesiące od podpisania umowy na zrealizowanie całej inwestycji. Po zakończeniu budowy nowej przeprawy rozebrany zostanie most tymczasowy, a teren wokół zostanie uporządkowany.
Zakres robót obejmuje nowy most, objazd i przebudowę DW158
Zakres robót obejmuje rozbiórkę starego mostu, budowę mostu tymczasowego do obsługi ruchu w czasie prac, a następnie budowę nowego mostu łukowego. Przeprawa będzie spełniała wojskowe normy NATO. Do tego dochodzi przebudowa niemal 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158. Prace obejmują także zatokę autobusową, miejsca postojowe, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i przejazd gospodarczy.
Most tymczasowy i ruch wahadłowy
Na czas budowy cały ruch pieszy i samochodowy zostanie przełożony na most tymczasowy, który stanie po zachodniej stronie obecnej przeprawy. Ruch będzie odbywał się wahadłowo, a dla pieszych przewidziano chodnik o szerokości 1,5 metra.
Nowy most – łukowy, na mikropalach i zgodny z normami NATO
Główna konstrukcja nowego mostu to jednoprzęsłowy łuk ze stalowymi belkami, pomostem z betonu i wieszakami. Całość oparta będzie na mikropalach bezwibracyjnych, z dodatkowym wzmocnieniem gruntu pod dojazdami.
Most będzie dostosowany do I klasy obciążeń oraz zgodny z normami STANAG 2021. W dokumentacji przewidziano także mury oporowe, odwodnienie, kanały kablowe i systemy dylatacyjne. Prace mają być prowadzone z użyciem barki i dźwigów.