Sosnowiec: Za chwilę znów pojedziemy wiaduktem. Autobusy i tramwaje wrócą na stałe trasy, kierowcy odetchną od korków
Autobusy i tramwaje wracają na swoje stałe trasy
W sobotę 13 grudnia autobusy i tramwaje wrócą na swoje stałe trasy. Zmiany obejmą 22 linie tramwajowe i autobusowe, które przebiegają przez osiem miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Byliśmy na jarmarku w Leeds. Tyle zapłaciliśmy za grzańca. Dużo?
- Otwarcie przejazdu pod wiaduktem kolejowym w centrum Sosnowca oznacza, że możemy m.in. przywrócić bezpośrednie połączenia tramwajowe pomiędzy sosnowieckim Zagórzem a centrum Katowic. Ponadto możliwe jest ponowne skierowanie autobusów na krótsze trasy, tj. zrezygnowanie z objazdów przez Pogoń - wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM.
- Modyfikacje obejmują linie, które kursują nie tylko przez Sosnowiec. Z informacjami powinni zapoznać się również pasażerowie z Będzina, Bytomia, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Katowic, Mysłowic, Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich, którzy dojeżdżają do stolicy Zagłębia - dodaje.
Zmiany w na 11 liniach tramwajowych
Modyfikacje obejmą 11 linii tramwajowych - 15, 21, 22, 24, 26, 27, 28, 34, 36, 41 i 45. Najważniejsze zmiany sprowadzają się do przywrócenia stałych tras na trzech z nich. Taka sytuacja dotyczy linii 15, 21 i 26 - na tej ostatniej dodatkowo zwiększona zostanie częstotliwość kursowania tramwajów.
- Poza przywróceniem tras, które pasażerom są dobrze znane, wprowadzamy zmiany, które obejmują wdrożenie nowych rozkładów jazdy. Takie będą obowiązywać na liniach 21, 22, 24, 26, 27, 28, 34, 36 i 41. Z tego powodu zachęcamy podróżnych do sprawdzenia rozkładów jazdy w Internecie przed wyjściem z domu na przystanek - mówi Michał Wawrzaszek.
Koniec objazdów przez dzielnicę Pogoń
Modyfikacje obejmujące ruch autobusowy oznaczają przede wszystkich wycofanie objazdów przez Pogoń w Sosnowcu. Rozwiązanie to dotyczy linii M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813, 835 i 902N. Dzięki temu skrócą się czasy przejazdów pomiędzy początkowymi i końcowymi przystankami. Dodatkowo, na liniach M17 i 835 zmienione zostaną rozkłady jazdy.
Zmiany obejmą również linie autobusowej komunikacji zastępczej. Linia Z-21 zostanie zawieszona, a na linii Z-45 skrócona zostanie trasa do relacji Zawodzie CP - Szopienice Dolina 5 Stawów.
Osoby, które planują korzystać z linii objętych zmianami, mogą zapoznać się ze szczegółowymi informacjami przed wyjściem z domu na przystanek. W tym celu należy zadzwonić na czynną przez całą dobę i bezpłatną infolinię ZTM (800 16 30 30) lub wejść na stronę internetową Transport GZM do zakładki Zaplanuj podróż - Komunikaty.
Korki w Sosnowcu będą teraz mniejsze
Otwarcie przejazdu pod wiaduktem na ul. Piłsudskiego w śródmieściu oznacza także koniec objazdów dla kierowców osobówek. Nie trzeba będzie już kierować się ulicami Grota-Roweckiego i Mireckiego, by dotrzeć do centrum miasta i w jego okolice. Dziś podróż tą właśnie trasą, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego, nie należy do przyjemności. Swoje w korkach odstać trzeba.
Przed finalizacją całego zakresu prac przejazd pod wiaduktem w centrum miasta ma zostać wiosną 2026 roku zamknięty raz jeszcze.
W drugiej połowie grudnia do dyspozycji mieszkańców będzie natomiast też przejazd pod wiaduktem kolejowym na ul. Nowopogońskiej.
Przebudowa wiaduktu konieczna
Prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu posuwają się do przodu, ale do końca tej inwestycji pozostało jeszcze kilka miesięcy.
Wybudowane zostały najpierw nowe przyczółki i podpory, na których zamontowane zostały 24-metrowe stalowe belki, będące częścią nowej konstrukcji.
- Ułożyliśmy nowe tory, po których jeżdżą już pociągi - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Obecnie prace weszły w kolejny etap i objęły sąsiednią część obiektu. Konieczna była rozbiórka starych torów, po której nastąpił demontaż przyczółków i pozostałej konstrukcji wiaduktu.
Konstrukcja przy ul. Piłsudskiego, z uwagi na zły stan techniczny, wymaga kompleksowej przebudowy. Roboty są realizowane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po zakończeniu prac zaplanowanym na trzeci kwartał 2026 r. zwiększy się prześwit i usprawni ruch drogowy i tramwajowy pod wiaduktem. Zadanie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dofinansowane z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".