Starachowice: Blisko 2 miliony złotych zasiliło budżet. Miasto i firma zajmująca się wymianą oświetlenia zawarły ugodę
Rozmowy zakończyły się zawarciem ugody. Do budżetu Starachowic trafiło 2 miliony
Modernizacja oświetlenia ulicznego w Starachowicach była dużą inwestycją, podczas której na przeszło 260 ulicach wymieniono około 4 tysiące opraw oświetlenia ulicznego na energooszczędne lampy typu LED. Gmina na ten cel pozyskała 95-procentowe wsparcie z zewnętrz, zarówno z funduszy europejskich, jak i rządowych, a koszt prac opiewał na 6,8 milionów złotych. Umowę z wykonawcą prac podpisano w listopadzie 2020 roku.
- Na etapie realizacji pojawiły się problemy, prace bardzo mocno zostały wydłużone przez wykonawcę, przez co naliczyliśmy maksymalne kary umowne. Cieszę się, że ta sprawa znalazła swój szczęśliwy finał i do budżetu miasta trafiają kolejne środki finansowe. Znacząco przewyższające wartość wkładu własnego miasta w realizację tego przedsięwzięcia - poinformował w mediach społecznościowych prezydent Starachowic, Marek Materek.
Z uwagi na niewykonanie umowy w terminie, gmina Starachowice naliczyła Wykonawcy, firmie FB Serwis S.A., zastrzeżoną w umowie karę umową za zwłokę w wykonaniu umowy w terminie, w kwocie 3 408 173,81 złotych. Początkowo firma, pomimo twierdzeń dotyczących braku poniesienia przez Starachowice jakiejkolwiek szkody związanej z nieterminowym wykonaniem umowy oraz kwestionowaniem okresu zwłoki, uznała swoje zobowiązanie do wysokości 681 634,76 złotych, którą to kwotę wpłacono na rachunek miasta w czerwcu 2022 roku. W pozostałym zakresie odmówiono jej zapłaty.
W październiku 2023 roku Gmina Starachowice skierowała do Sądu Okręgowego w Kielcach pozew o zapłatę. Rokowanie co do okresu trwania postępowania przed sądem określono na około 3 lata, zaś w przypadku konieczności złożenia apelacji kolejne 2 - 3 lata.
W toku postępowania sądowego strony prowadziły wielomiesięczne rozmowy zmierzające do wypracowania satysfakcjonującego kompromisu oraz do polubownego i ugodowego zakończenia sporu. Te zakończyły się zawarciem ugody satysfakcjonującej gminę Starachowice, na mocy której pozwany zobowiązał się do zapłaty kwoty 1,2 miliona złotych na rzecz Starachowic, która została uiszczona 9 maja 2025 roku.
- Muszę przyznać, że rozmowy pomiędzy Stronami nie należały do łatwych. Dążyłem do zaspokojenia Gminy Starachowice i zasilenia budżetu Miasta Starachowice jak najwyższą kwotą. Finał negocjacji należy uznać za sukces Gminy Starachowice, który udało się osiągnąć dzięki wielomiesięcznym, trudnym negocjacjom z udziałem przedstawicieli stron, ich pełnomocników oraz przy udziale mediatora sądowego - podkreśla prezydent Starachowic, Marek Materek. - Łącznie, Gmina Starachowice została zaspokojona w niebagatelnej kwocie blisko 2 milionów złotych, dokładnie 1 881 634,76 złotych, która to kwota zasiliła budżet gminy, zaś dodatkową korzyścią zawartej ugody jest odzyskanie wpłaconego wpisu od pozwu w wysokości 102 215,00 złotych - informuje włodarz miasta.