Szczecin: Nocne wyścigi. Są propozycje rozwiązania problemu. Będą chętni?
Pretekstem do spotkania jest petycja, którą przygotowali znany aktywista miejski Szymon Nieradka oraz dr hab. Łukasz Jastrubczak z Akademii Sztuki. W ciągu kilku tygodni poparło ją kilkuset szczecinian.
GS24 pisał o tym problemie, a do naszej redakcji wciąż napływają maile z kolejnymi ulicami, na których nocą jest głośno (często też niebezpiecznie) z powodu nadmiernej prędkości w podrasowanych (często amatorsko) autach.
- Jako mieszkańcy Szczecina apelujemy do władz miasta o podjęcie zdecydowanych działań wobec problemu nielegalnych rajdów samochodowych i motocyklowych oraz przekraczania norm emisji hałasu i spalin w centrum - piszą Nieradka i Jastrubczak.
I wymieniają konkretne ulice: plac Szarych Szeregów - Wojska Polskiego - Jagiellońska - pl. Zamenhofa - Rayskiego / pl. Lotników - Jana Pawła II - Piłsudskiego.
- Na Wałach Chrobrego oraz w okolicy całego parku Żeromskiego, które kierowcy upodobali sobie na zbiórki. Na alejach Niepodległości i Wyzwolenia na odcinku między Bramą Portową a Jacka Malczewskiego, które ze względu na autostradowe parametry zachęcają do wyścigów od świateł do świateł - twierdzą. - Oczywiście są to przykłady z centrum miasta, na którym koncentruje się ten wniosek. Samo zjawisko jest niestety słyszalne w wielu innych miejscach, np. Szafera, Sosabowskiego, 26 Kwietnia, Taczaka, Warcisława.
Oprócz apelu mają konkretne rozwiązania. Proponują m.in. czasowe zamykanie ulic dla samochodów przylegających do pl. Zamenhofa od piątkowego popołudnia do niedzieli wieczór (poza mieszkańcami, komunikacją, taksówkami), wyposażenie policji w sprzęt do badania poziomu hałasu, akcje edukacyjne.
- Petycja jest efektem debaty publicznej "Zanieczyszczenie dźwiękiem w mieście", która odbyła się 30 sierpnia 2025 r. w Teatrze Małym i zgromadziła pełną salę mieszkańców. Dyskusja przerodziła się w oddolną inicjatywę mieszkańców, którzy - jak podkreślają - mają już dość życia w warunkach akustycznego i spalinowego terroru. Sygnatariusze petycji przypominają, że temat hałasu i bezpieczeństwa ruchu w centrum od lat powraca w interpelacjach radnych i pismach mieszkańców (m.in. ulice Rayskiego, Jagiellońska, Szafera) - mówią autorzy petycji.
Przytaczają raport GUS "Narażenie ludności na hałas" z 2024 r., z którego wynika, że Szczecin znajduje się wśród trzech najbardziej hałaśliwych miast w Polsce. Z kolei Europejska Agencja Środowiska alarmuje, że nadmierny hałas powoduje w Europie 66 tys. przedwczesnych zgonów rocznie.
Policja zapewnia, że posiada wiedzę na temat niebezpiecznych zachowań kierujących pojazdami na terenie miasta, nie tylko na ul. Ku Słońcu. Ale odpowiadają dość lakonicznie.
- W tych rejonach policjanci prowadzą cykliczne działania, mające na celu przeciwdziałanie tego rodzaju nielegalnym praktykom, w tym kontrole prędkości pojazdów. Ponadto funkcjonariusze podejmują systematyczne akcje, ukierunkowane na eliminowanie nielegalnych wyścigów na terenie miasta. Sprawcy ujawnianych wykroczeń i przestępstw są identyfikowani oraz pociągani do odpowiedzialności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - wyjaśnia asp. Paweł Pankau z KMP w Szczecinie.
Komisja ds. Gospodarki Komunalnej, Mobilności, Klimatu i Zwierząt planowana jest na godz. 13.