Szczecin: Trochę dużych inwestycji i całkiem sporo mniejszych w 2026
Radni o losie projektu budżetu zdecydują na grudniowej sesji. Nie powinno być z tym problemów, bo koalicja wspierająca prezydenta ma większość w radzie.
- To budżet odpowiedzialny, dobrze zbilansowany i dostosowany do aktualnych uwarunkowań gospodarczych oraz nowego systemu finansowania samorządów. Skrojony na miarę realnych możliwości finansowych Miasta, a zarazem umożliwiający kontynuację działań rozwojowych w kluczowych obszarach funkcjonowania Szczecina - przekonuje.
Mocne strony budżetu to, m.in. utrzymanie nadwyżki operacyjnej na poziomie 362 mln zł, co ma zapewnić zdolność kredytową oraz sfinansowanie programu inwestycyjnego i wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 20 procent wszystkich wydatków, to wydatki na inwestycje. Mamy też szanse na 227 mln zł dofinansowania do inwestycji z nowe unijnej perspektywy unijnej.
Ale jest też sporo słabych stron: niski udział dochodów z majątku w finansowaniu programu inwestycyjnego na poziomie 70,5 mln zł, konieczność dofinansowania zadań oświatowych o 338 mln zł ponad kwotę ustaloną w tzw. "potrzebach oświatowych"; konieczność zabezpieczenia środków na wzrost wynagrodzenia minimalnego; dodatkowe obciążenie budżetu w sferze pomocy społecznej; zwiększająca się luka pomiędzy źródłami finansowania wydatków na pomoc społeczną (dotacjami), a ponoszonymi wydatkami do poziomu około 271,9 mln zł. Niepokoi też wzrost wydatków na transport miejski mimo niedawnych podwyżek biletów oraz na obsługę gospodarki odpadami.
Prezydent przyznaje, że wysoka nadwyżka operacyjna, to efekt wprowadzanych podwyżek w podatkach i opłatach lokalnych.
Na to turyści zwracają uwagę. "Oczekują teraz unikalnych doświadczeń"
- W projekcie założono utrzymanie nadwyżki operacyjnej, tj. bilansu bieżącego, jako dodatniej różnicy pomiędzy dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi z wyłączeniem wydatków na obsługę długu na poziomie zapewniającym zdolność kredytową oraz konsekwentne przestrzeganie zasady, że dochody ze sprzedaży majątku Miasta w całości przeznaczane są na finansowanie wydatków majątkowych. Wymagało to podjęcia szeregu trudnych decyzji ograniczających poziom wydatków nieobligatoryjnych oraz regulacji inflacyjnych opłat za usługi komunalne i opłat lokalnych. Stosowanie takiego podejścia jest zgodne z metodyką stosowaną przez agencje ratingowe do oceny stanu finansów Miasta - wyjaśnia prezydent we wstępie do projektu budżetu.
Dochody wyższe, na inwestycje mniej
W przyszłym roku dochody Szczecina mają wynieść 4,582 mld zł, czyli o 104 mln zł więcej niż w tym roku. Wydatki zaplanowano na 4,822 mld zł (podobnie jak w tym roku). Deficyt - 240 mln zł (o 118 mln zł mniejszy niż w 2025 r.).
Najwięcej pieniędzy wśród wydatków bieżących (na utrzymanie miasta) pochłonie edukacja i nauka (1,585 mld zł), transport i komunikacja (556 mln zł), pomoc społeczna i ochrona zdrowia (501 mln zł), gospodarka komunalna (332 mln zł, w tym 170 mln zł gospodarka odpadami). 756 mln zł przeznaczono na tzw. inne wydatki, m.in. regulację wynagrodzeń, wypłaty odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych, wzrost cen mediów.
Na inwestycje przeznaczono 964 mln zł, czyli 90 mln zł mniej, niż w mijającym roku. Najwięcej pieniędzy zaplanowano w transporcie i komunikacji. Ma to związek z trwającymi już zadaniami, ale tez zakupem nowego taboru.
Przyszły rok odczują już mieszkańcy ulicy E. Plater, bo gruntowana przebudowa wejdzie w fazę realizacji (ten rok upłynął na projektowaniu). Doczekamy się też odwiertu geotermalnego, który odpowie na pytanie, czy Szczecin zaangażuje się w wydobycie gorących wód z podziemi do ogrzewania mieszkań.
Ucieszą się kibice Arkonii, bo w ciągu dwóch lat stadion zostanie zmodernizowany: pełnowymiarowe boisko ze sztuczną nawierzchnią, wyposażone w oświetlenie, zadaszoną trybunę dla 954 kibiców, nagłośnienie, tablicę wyników, piłkochwyty i wiaty dla zawodników rezerwowych. W tym tygodniu rozpoczęto pierwsze prace. Rozpoczną się też pierwsze prace (choć jeszcze nie budowlane) do wydłużenia linii tramwajowej na Gumieńcach, czy związane z budową mostu na Odrze Zachodniej w okolicach ul. Kolumba.
Do nowych inwestycji należy też zaliczyć: początek prac przy obwodnicy Mierzyna, dom hospicyjny przy al. Wojska Polskiego, podpisanie umowny na projektowanie Teatru Współczesnego (I kwartał 2026 ), tzw. hale Olimpie (przyszkolne hale sportowe), termomodernizacje szkół, czy Trasa Północna.
W projekcie jest też ponad sto mniejszych inwestycji związanych m.in. z modernizacją ulic i chodników, budową ścieżek rowerowych, czy finansowaniem Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego.