Szkoła jak siatka bezpieczeństwa. Nowy program daje uczniom głos i narzędzia
Rozmawiają o emocjach i stawiają granice
Szkoła nie musi być miejscem stresu i samotności - taki obraz wyłania się z podsumowania programu "Godzina dla MŁODYCH GŁÓW", zaprezentowanego podczas 6. urodzin Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Inicjatywa ruszyła trzy lata temu i miała jasny cel - poprawę stanu psychicznego młodych osób w Polsce.
- Trzy lata temu celem Fundacji UNAWEZA i projektu MŁODE GŁOWY stała się poprawa stanu psychicznego młodych osób w Polsce - mówi Martyna Wojciechowska. Jak podkreśla, zespół ekspertów przeanalizował dane i zidentyfikował największe wyzwania. - Postanowiliśmy działać. Wiedzieliśmy, że nie wybudujemy więcej szpitali, że brakuje lekarzy psychiatrów dziecięcych. Ale też, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć, i że konieczny jest system wczesnego reagowania - dodaje.
Na te potrzeby odpowiedział program profilaktyczny, który objął już ponad 1,2 mln uczniów w blisko 4 tysiącach szkół. Zajęcia dotyczą emocji, granic, higieny cyfrowej, aktywności fizycznej, krytycznego myślenia.
- Stworzyliśmy całkowicie bezpłatny pilotażowy program profilaktyczny - zaznacza Wojciechowska. - Teraz wiemy - i mamy na to dowody - że pomaga wzmacniać zdrowie psychiczne polskich uczniów, przyczynia się do poprawy relacji w grupie rówieśniczej i z dorosłymi.
Co ważne, młodzi uczestnicy badania podkreślają, że po lekcjach atmosfera w klasie jest lepsza, a ich zaufanie do nauczycieli wzrosło. Szkoła staje się miejscem, w którym wiedzą, że nie zostaną sami z problemami - to tworzy realną szkolną "siatkę bezpieczeństwa".
"Nie" to pełne zdanie
Podczas zajęć uczniowie dowiadują się, że "nie" to pełne zdanie - i uczą się mówić je wtedy, gdy ktoś przekracza ich granice. To nie tylko zwiększa ich bezpieczeństwo, ale też zmniejsza podatność na presję rówieśniczą, przemoc czy manipulację. 71% uczestników programu deklaruje, że potrafi zaprotestować, gdy ktoś przekracza ich granice, a aż 64% już to zrobiło.
To tylko jeden z efektów. Program buduje w klasach atmosferę wsparcia - 73% uczniów mówi, że potrafi pomóc koledze w trudnej chwili, a 64% udzielało konkretnych wskazówek, gdzie szukać pomocy. 65% badanych zrezygnowało z użycia smartfona lub komputera, gdy nie były im potrzebne, ucząc się, że "odkładanie telefonu" to nie kara, lecz inwestycja w siebie.
Z kolei 74% uczniów twierdzi, że potrafi weryfikować informacje z internetu, a 63% faktycznie sprawdzało prawdziwość treści w ostatnich miesiącach. Program rozwija wśród młodych ludzi kompetencje cyfrowe i uczy świadomego odbioru informacji.
Zmiany zauważają także dorośli. Nauczyciele deklarują, że po zajęciach atmosfera w klasach się poprawiła, a uczniowie chętniej im ufają. 82% prowadzących zajęcia przyznaje, że pogłębiło swoją wiedzę, a 88% mówi wprost - dzięki zdobytym narzędziom udało się realnie pomóc uczniom w rozwiązywaniu ich problemów.
Program "Godzina dla MŁODYCH GŁÓW" otrzymał rekomendacje m.in. Biura Rzecznika Praw Dziecka oraz kuratoriów oświaty. Od 10 października będzie dostępny do pobrania na stronie mlodeglowy.pl.
Nagrody dla tych, którzy nie boją się mówić o zdrowiu psychicznym
Podczas gali urodzinowej fundacji wręczono pierwsze w historii nagrody MŁODE GŁOWY - wyjątkowe wyróżnienia dla osób i instytucji wspierających zdrowie psychiczne młodych ludzi.
W kategorii Otwarcie o zdrowiu psychicznym nagrodzono Igę Świątek, za łączenie otwartości z realnym działaniem. Głos Młodych trafił do Angeliki Friedrich z inicjatywy Nastoletni Azyl, a w kategorii Wsparcie Młodych uhonorowano dr Halszkę Witkowską z projektu Życie Warte Jest Rozmowy.
Nagrody przyznała kapituła złożona z ekspertów i osób publicznych, w tym m.in. Martyny Wojciechowskiej, Moniki Horny-Cieślak, dr Aleksandry Lewandowskiej, Krzysztofa Skórzyńskiego i Joanny Flis.