Takie są postępy na budowie drogi S10 w Kujawsko-Pomorskiem. Powstaną budki lęgowe dla ptaków
Na odcinku Bydgoszcz Południe - Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny (ok. 8,9 km drogi ekspresowej oraz 5,4 km DK25), realizowanym przez firmę Intercor, prowadzone są intensywne prace konstrukcyjne. Trwa tam deskowanie i zbrojenie ram jezdni, zbrojenie fundamentów mostów oraz usuwanie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną. Równolegle wykonywana jest podbudowa pomocnicza w obrębie drogi wojewódzkiej 239 i ulicy Zielonej. Nie brakuje też prac przy przepustach drogowych. W rejonie Stryszka wprowadzono ograniczenia w ruchu - kierowcy proszeni są o szczególną ostrożność.
Na drugim odcinku, łączącym BPPT z Solcem Kujawskim (ok. 10 km), wykonawca rozpoczął pełną mobilizację. Zakończono ogrodzenie użytku ekologicznego i montaż płotków herpetologicznych. Trwają wykopy pod podpory przyszłych mostów, wykonywane są betonowe warstwy wyrównawcze, a także przygotowywane drogi techniczne, które tymczasowo zastępują trasę Solec - Chrośna. Ostatnie fragmenty terenu są obecnie odhumusowywane.
Najdłuższy fragment inwestycji, czyli odcinek Solec Kujawski -Toruń Zachód (ok. 21,2 km), realizowany jest przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Na całej długości prowadzone są zaawansowane prace ziemne i wykonywana jest podbudowa zasadnicza. Równocześnie prowadzone są roboty mostowe, w tym montaż wpustów ulicznych z przykanalikami. W Wielkiej Nieszawce wprowadzono czasową organizację ruchu w związku z remontem wiaduktu nad DK15.
Dalsze etapy i ochrona środowiska przy budowie drogi S10
Czwarty odcinek, Toruń Zachód - Toruń Południe (ok. 12,1 km), pozostaje w fazie procedury środowiskowej. Trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, której zakończenie planowane jest na 11 września 2025 r. Analizowane są szczegółowo rozwiązania inżynieryjne w pobliżu strefy ujęcia wody na granicy Torunia i Wielkiej Nieszawki.
Dużą wagę w inwestycji przywiązuje się do aspektów środowiskowych. Zakres wycinki lasów został znacznie ograniczony, a projekt przewiduje więcej przejść dla zwierząt, montaż budek lęgowych dla ptaków oraz budowę wiaduktu nad źródliskami, co zapewni ochronę lokalnej gospodarki wodnej. Dodatkowo wzdłuż trasy pojawią się ogrodzenia poprawiające bezpieczeństwo zarówno ludzi, jak i zwierząt.
Zakończenie budowy planowane jest na 2027 rok. Równolegle prowadzone są uzgodnienia aneksów do umów z wykonawcami. Droga ekspresowa S10 to nie tylko nowoczesna arteria komunikacyjna - to fundament sprawnego, zrównoważonego transportu w całym regionie.