Tarnów: Policyjne kontrole użytkowników hulajnóg elektrycznych i rowerów
Seria wypadków na drogach regionu z udziałem hulajnóg
Hulajnogi elektryczne to przebój ostatnich lat. Po naszych drogach jeździ ich coraz więcej, a to stwarza różnego rodzaju niebezpieczne sytuacje. Użytkownicy hulajnóg, wśród których sporą część stanowią dzieci i młodzież, często nie stosują się bowiem do przepisów ruchu drogowego oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa.
W ostatnim czasie doszło w regionie do kilku niebezpiecznych zdarzeń i wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W Olszynach (gmina Rzepiennik Strzyżewski) zginął 11-latek, który jadąc hulajnogą zderzył się z samochodem ciężarowym, a w Rzuchowej w wyniku upadku z hulajnogi i uderzenia głową o asfalt poważnie poszkodowany został 36-letni mężczyzna.
- Hulajnogi to szybki i wygodny środek transportu, ale ci, którzy z niego korzystają muszą mieć świadomość zagrożeń, które wiążą się z ich użytkowaniem. Środek ciężkości jest bardzo nisko - na wysokości kostki, w razie nagłego hamowania czy zderzenia z innym pojazdem, kierujący jednośladami są narażeni na poważne obrażenia. Nie są praktycznie w żaden sposób chronieni, a ich sytuacja jest pod tym względem nawet gorsza niż w przypadku motocyklistów - zauważa asp. sztab. Paweł Klimek z KMP w Tarnowie.
Aby jazda hulajnogą była bezpieczna, warto zakładać kask ochronny. Wprawdzie wciąż nie jest on obowiązkowy, to jednak w przypadku upadku może uchronić przed poważnymi urazami głowy.
Policjanci kontrolowali jednoślady i osoby, które nimi jechały
Podczas czwartkowych działań kontrolno-prewencyjnych tarnowscy policjanci skontrolowali w sumie 44 jednoślady - 12 hulajnóg, 8 rowerów elektrycznych oraz 24 zwykłe. Stwierdzono 47 wykroczeń, których dopuścili się ich użytkownicy. W większości przypadków kontrole zakończyły się pouczeniami. W czterech - użytkownicy hulajnóg zostali ukarani mandatami w wysokości 50 złotych za przejeżdżanie jednośladem przez przejście dla pieszych.
Najważniejsze przepisy dotyczące użytkowników hulajnóg elektrycznych: maksymalna dopuszczalna prędkość na obszarze zabudowanym to 20 km/h, należy poruszać się drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, a w przypadku ich braku - jezdnią, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, po chodniku można jechać wyłącznie wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów, a szerokość chodnika umożliwia bezpieczne poruszanie się - zawsze z pierwszeństwem pieszych.
- Hulajnogą mogą kierować wyłącznie osoby, które ukończyły 10 lat, ale co szczególnie istotne, a nie wszyscy o tym wiedzą - dzieci w wieku od 10 do 18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Podczas czwartkowych kontroli okazało się, że jeden z użytkowników hulajnogi jechał bez uprawnień, bo nie miał wyrobionej karty rowerowej - zauważa Paweł Klimek.
Jak podkreślają policjanci hulajnogi to pojazdy jednoosobowe i nie można przewozić na nich pasażerów. Kategorycznie zabroniona jest także jazda pod wpływem alkoholu. Na szczęście wszyscy ze skontrolowanych w czwartek użytkowników hulajnóg i rowerów byli trzeźwi.
Podobne działania kontrolno-prewencyjne mają być cyklicznie powtarzane w mieście i powiecie. Dodatkowo oko na użytkowników hulajnóg mają mieć patrole policyjne, które codziennie prowadzą działania na drogach.