Zabrze: Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego. Surowe ściany, gra światłem i wyjątkowa symbolika

Kościół św. Józefa w Zabrzu to jeden z najbardziej niezwykłych przykładów modernizmu w polskiej architekturze sakralnej. Zaprojektowany przez Dominicusa Böhma, wyróżnia się surową ceglaną bryłą, fasadą inspirowaną rzymskimi akweduktami, konsekwentnym użyciem symboliki liczb i światła oraz totalnym podejściem do projektu, od konstrukcji po wyposażenie wnętrz. To świątynia uznawana za jedno z ważniejszych dzieł międzywojennej architektury kościelnej w Polsce. Zobaczcie.
Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego w PolsceTo świątynia uznawana za jedno z ważniejszych dzieł międzywojennej architektury kościelnej w Polsce. Zobaczcie.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Lucyna Nenow
Robert Lewandowski
  • Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego w Polsce
  • Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego w Polsce
  • Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego w Polsce
  • Ten kościół na Śląsku to najwspanialsza świątynia okresu międzywojennego w Polsce
  • Kościół św. Józefa w Zabrzu. Surowe ściany, gra światłem i wyjątkowa symbolika
[1/5] 23.08.2025 Zabrze Kościół św. Józefa w Zabrzu fot. Lucyna Nenow Dziennik Zachodni/Polska Press Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Lucyna Nenow

To najwspanialszy kościół okresu międzywojennego w Polsce. I znajduje się na Śląsku

Świątynia przy ulicy Roosevelta w Zabrzu uchodzi za jedną z najwspanialszych budowli okresu międzywojennego w Polsce. Zaprojektowany przez Dominicusa Böhma, został pomyślany jako rygorystycznie modernistyczny obiekt: nieotynkowana cegła o zróżnicowanym wypaleniu, fasada z potrójnym pasmem arkad czytelnie nawiązująca do rzymskich bram i akweduktu, wejściowy "paradisus", nawa na planie łuku, kontrola światła kulminująca w wyniesionym prezbiterium oraz spójny system odniesień - siedem okien i siedem sakramentów, chrzcielnica u podstawy wieży. To wszystko tworzy spójną całość.

Bryła i materiał: surowość jako świadomy wybór

Ściany kościoła pozostawiono w cegle, bez tynku. Te podobno celowo sprowadzono z różnych cegielni, aby uzyskać wachlarz tonów i stopni wypalenia. Monumentalne, gładkie płaszczyzny pracują z kolei skalą zamiast dekoracji. Zewnętrzna sylweta kościoła bywa odczytywana dwojako: jako echo przemysłowej architektury Śląska i jako forma o dyscyplinie, która nadaje budowli ciężar ponadczasowości.

Przedpole świątyni rozwiązano jako paradisus, czyli współczesny odpowiednik dziedzińców starochrześcijańskich, miejsce świadomego przekroczenia progu. Fasada organizuje wejście potrójnym rzędem arkad, ujętych między dwiema płasko zwieńczonymi wieżycami. Ten motyw można czytać jako rzymskie bramy (bramę do nieba) lub akwedukt - obraz "wody życia". Rytm arkad powraca w otworach wieży, wewnętrznym obejściu i w oknach, zapewniając konsekwencję całemu założeniu.

Plan i światło: kontrolowana droga do ołtarza

Rzut kościoła oparto na łuku, w nawiązaniu do rzymskich i wczesnochrześcijańskich wzorców. Wnętrze prowadzi od ciemniejszych partii ku ołtarzowi głównemu uniesionemu wysoko nad posadzkę najjaśniejszemu punktowi. W zachodnich, dużych oknach umieszczono witraże o głębokich barwach, przedstawiające siedem sakramentów; po stronie wschodniej światła jest celowo mniej. Oś teologiczna zostaje dobitnie zaznaczona witrażami "Najświętszy Sakrament" z 1942 roku i "Święta Rodzina" z 1957 roku. Symbolika liczb 7, 12, 33, 40 porządkuje narrację, a chrzcielnica przy wejściu - u podstawy wieży - otwiera "świętą drogę": oczyszczenie na progu, dalej wertykalna wspinaczka wieży i spiralnych schodów.

Böhm opracował świątynię jako całość, łącznie z wnętrzami, meblami, witrażami i mensami ołtarzowymi. Integralną warstwę tworzą organy Rieger: główne (1940, opus 2926, wiatrownice membranowe; kontuar wymieniony w 2003 roku przez Vladimira Grygara) oraz drugie, mniejsze w prezbiterium (również Rieger; w 1998 roku przeniesione z krypty, prospekt przebudowany wg projektu prof. Juliana Gembalskiego). Na wieży wiszą cztery dzwony - najmniejszy z oryginalnego zestawu, trzy większe poświęcone w 1958 roku.

Wybrane dla Ciebie

Smogulec: Święto Plonów rolników z gminy Gołańcz
Smogulec: Święto Plonów rolników z gminy Gołańcz
Wypadek na trasie S8. Zderzyły się trzy samochody
Wypadek na trasie S8. Zderzyły się trzy samochody
Orlen Basket Liga. AMW Arka Gdynia pokonała Energę Czarnych Słupsk
Orlen Basket Liga. AMW Arka Gdynia pokonała Energę Czarnych Słupsk
Krotoszyn: Zakończenie lata z Radą Osiedla nr 4
Krotoszyn: Zakończenie lata z Radą Osiedla nr 4
Ścichawa: Dożynki Gminy Kluki. Rolnicy dziękowali za plony
Ścichawa: Dożynki Gminy Kluki. Rolnicy dziękowali za plony
Skoki: VIII Bieg Podkowy. Ulicami pobiegli mali i duzi
Skoki: VIII Bieg Podkowy. Ulicami pobiegli mali i duzi
Krotoszyn: Za nami festyn "Wszyscy Byliśmy Harcerzami"
Krotoszyn: Za nami festyn "Wszyscy Byliśmy Harcerzami"
Zielona Góra: Niezwykły koncert legendarnej formacji Voo Voo
Zielona Góra: Niezwykły koncert legendarnej formacji Voo Voo
47. Dni Pabianic. Było deszczowo i muzycznie
47. Dni Pabianic. Było deszczowo i muzycznie
Warszawa: 19-letni Czeczen próbował uciec policji. Nie udało mu się
Warszawa: 19-letni Czeczen próbował uciec policji. Nie udało mu się
Ostrowieczno: Dożynki gminy Dolsk 2025
Ostrowieczno: Dożynki gminy Dolsk 2025
Rembertów: Akcja Żandarmerii Wojskowej i pirotechników wciąż trwa
Rembertów: Akcja Żandarmerii Wojskowej i pirotechników wciąż trwa