Toruń: Polna cała w rondach. Dwa są, kolejne w budowie, następne w planach
Polna to druga najdłuższa ulica w Toruniu. Spina Szosę Okrężną i ulicę Równinną. Ma 6,29 kilometra długości. Dłuższa w Toruniu jest tylko Szosa Lubicka.
Na Polnej znajdują się dwa ronda. Jedno z nich znajduje się u jej zbiegu z ulicą Morycińskiego. To rondo Barbary i Jerzego Matyjków. Drugie jest na skrzyżowaniu Polnej z ulicami Grudziądzką i Celniczą.
Budowa ronda Polna/Legionów: w październiku będzie nawierzchnia
Rond na Polnej będzie więcej. Od sierpnia skrzyżowanie o ruchu okrężnym budowane jest u jej zbiegu z ulicą Legionów. Prace przebiegają w szybkim tempie.
Będzie to rondo z trzema wlotami. Dwa znajdą się w linii ulicy Polnej, jeden - ulicy Legionów. Powstaną też dwa bezkolizyjne przejazdami, omijające obszar ronda. Przejazdy te ułatwią poruszanie się w relacji Legionów-Polna (prawoskręt) oraz wzdłuż ulicy Polnej (ze wschodu na zachód ). Przebudowie ulegnie także ciąg pieszo-rowerowy w otoczeniu ronda oraz oświetlenie drogowe i kanalizacja deszczowa.
- Obecnie na ukończeniu jest budowa kanalizacji deszczowej, która zapewni odwodnienie nowej nawierzchni - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Zaawansowane są prace brukarskie. Wybudowano już wlot i wylot z ulicy Polnej. Obecnie prace koncentrują się na tzw. wyspie centralnej ronda, czyli miejscu wokół którego w przyszłości będzie odbywał się ruch. Na połowę października wykonawca zaplanował prace bitumiczne, po wykonaniu których zostanie zmieniona organizacja ruchu.
Przypomnijmy, że obecnie teren budowy ronda jest częściowo dostępny dla ruchu samochodowego. Można skręcić w prawo z ulicy Legionów w Polną oraz przejechać Polną z zachodu na wschód. Wstrzymane zostały kursy autobusów MZK przez to miejsce, między innymi linii nr 20.
Zaplanowane na połowę października roboty bitumiczne to układanie pierwszych warstw asfaltowej nawierzchni. Jest więc szansa, że w drugiej połowie tego miesiąca rondo zostanie udostępnione do ruchu.
- Wtedy ruch będzie odbywał się już po nowym rondzie, a prace będą prowadzone na jezdni północnej, gdzie powstanie dodatkowa jezdnia, która posłuży do bezkolizyjnego przejazdu przez skrzyżowanie Polna/Legionów - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko.
Realizacja inwestycji u zbiegu tych ulic ma potrwać do końca listopada. Jej wykonawcą jest firma Bud-West. Koszt inwestycji to nieco ponad 2,5 miliona złotych.
Skrzyżowanie Szosa Chełmińska/Polna: także tu będzie rondo
Pisaliśmy już w "Nowościach", że na Polnej powstać mają jeszcze dwa ronda. Takie skrzyżowanie planowane jest u jej zbiegu z Szosą Chełmińską. Od końca kwietnia do początku lipca funkcjonowało tu rondo tymczasowe jako próba generalna przed wprowadzeniem stałego.
Wkrótce dla ronda w wersji turbinowej na skrzyżowaniu Polna/Szosa Chełmińska powstanie program funkcjonalno-użytkowy. Nie ma jeszcze decyzji, kiedy rozpocznie się budowa ronda - czy będzie to rok 2026 czy kolejny. Wiadomo natomiast, że powstanie w formule "zaprojektuj i zbuduj".
Rondo u zbiegu ulic Polnej i Fortecznej: powstaje jego projekt
Rondo ma też być budowane u zbiegu Polnej i Fortecznej. Także tutaj najpierw powstało tymczasowe. Zorganizowano je w grudniu ubiegłego roku, na okres przebudowy pobliskiej ulicy Grudziądzkiej. Ta się zakończyła, ale rondo tymczasowe pozostało. Prawdopodobnie będzie funkcjonować do momentu udrożnienia wspomnianego ronda Polna/Legionów.
Potem, przez kolejne miesiące, na skrzyżowaniu ulic Polnej i Fortecznej obowiązywać będzie pierwotna organizacja ruchu. Przygotowania do budowy tu stałego ronda są bowiem na początkowym etapie. Trwają prace nad dokumentacją projektową dla tej inwestycji. Ma być gotowa w czerwcu 2026 roku. Potem w przetargu MZD będzie poszukiwać wykonawcy inwestycji. Także w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji, czy rozpocznie się ona w przyszłym czy też kolejnym roku.