Trasa S-6 na odcinku Leśnice-Bożepole Wielkie: Trwają prace brukarskie
Na budowie odcinka S-6 Słupsk-Bożepole Wielkie trwają prace bitumiczne i brukarskie. Odcinek ukończony jest w 85 proc. i ma zostać oddany do użytku w pierwszej połowie 2026 roku. Prezentujemy postępy pracy m.in. na węźle w Łęczycach.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Robert Gębuś
Wciąż trwa sporo prac na trasie głównej, liczącej ponad 22 km. Jest to najdłuższy odcinek budowanej S6 w woj. pomorskim.
- Wykonawca realizuje roboty bitumiczne na trasie głównej, w rejonie Lęborka oraz na węźle Łęczyce, gdzie w przyszłości poprowadzona będzie droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.- W ostatnich dniach były prowadzone m.in. prace bitumiczne na łącznicach węzła Łęczyce. Na rondzie w. Łęczyce realizowane były także roboty brukarskie. Do tego cały czas prowadzone są prace na obiektach inżynierskich, w tym przejściach dla zwierząt. Jednocześnie dodam, że na zakres inwestycji składa się m. in. rozbiórka obiektów kubaturowych w ilości 104 sztuk.
Roboty ziemne w ilości:
- Wykopy: 2 891 416 m.sześć.
- Nasypy: 1 742 835 m.sześć.
Najdłuższy odcinek w województwie pomorskim
Początek zadania znajduje się za węzłem Leśnice na zachód od Lęborka. Koniec zadania znajduje się w Bożympolu Wielkim. Droga będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu na każdej z jezdni. Każdy z pasów będzie miał szerokość 3,5 metra, pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz pobocze o szerokości 0,75 metra.
Na budowanym odcinku znajdą się 2 mosty, 2 estakady, 13 wiaduktów, 8 przejść dla zwierząt małych, i dla pozostałych - 3 szt. Poza tym powstają 3 węzły i pełna infrastruktura.
Inwestycja obejmuje:
- budowę odcinka drogi ekspresowej długości ok. 22 km;
- budowę trzech węzłów drogowych: „Lębork Południe”, „Lębork Wschód” i „Łęczyce” oraz rozbudowę „Bożegopola Wielkiego”;
- przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą;
- budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- budowę estakady nad istniejącą drogą wojewódzką nr 214, linią kolejową nr 229 oraz 237, rzeką Okalica oraz drogą powiatową nr 1330G;
- budowę pozostałych obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej;
- budowę obiektów mostowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych i łącznic węzłów;
- budowę przepustów pod obwodnicą i pod pozostałymi drogami oraz zjazdami;
- budowę oświetlenia drogowego;
- budowę kanalizacji teletechnicznej;
- budowę systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających;
- realizację urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne/infiltracyjne,
- budowę infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych, sieci i urządzeń oczyszczających ścieki sanitarne, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających i innych;
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury technicznej, w tym: linii elektroenergetycznych i teletechnicznych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych;
- wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg oraz wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego takie, jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia (np. przy zbiornikach retencyjnych);
- rozbiórkę obiektów budowlanych, w tym budynków mieszkalnych;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- wykonanie wszelkich innych robót i opracowań, jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji;
- uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.