Trwa remont linii kolejowej nr 377. Pociągi powrócą na trasę Gniezno Winiary - Sława Wielkopolska
Myśląc o przywróceniu ruchu kolejowego na terenie powiatu wągrowieckiego jako pierwsza na myśl przychodzi linia kolejowa nr 356 łącząca Wągrowiec z Bydgoszczą.
Jednak w regionie trwają prace nad przywróceniem innej linii - nr 377, która łączy Gniezno ze Sławą Wielkopolską. Po blisko 30 latach pociągi pasażerskie będą mogły wrócić na trasę ożywiając lokalną gospodarkę jak i stworzyć alternatywną trasę łączącą Gniezno z Poznaniem.
Wstrzymanie ruchu pasażerskiego
Przewozy pasażerskie na trasie Gniezno Winiary ze - Sława Wielkopolska zostały wstrzymane w 1995 roku, a pięć lat później wstrzymano też przewozy towarowe.
W użytkowaniu pozostał odcinek Gniezno Winiary - Stawiany, który został wyremontowany w 2021 roku.
- Ogólny stan toru i nawierzchni na odcinku Gniezno – Stawiany jest dobry. Na tym odcinku obowiązuje prędkość maksymalna 60 km/h. Gorzej niestety ogólny stan techniczny toru wygląda na nawierzchni liczącej 6,5 km na odcinku Stawiany – Sława Wlkp., co ogranicza prędkość do 20km/h. Na zły stan techniczny infrastruktury pasażerskiej mają wpływ między innymi: stare, nieprzystosowane do nowoczesnego taboru perony, brak infrastruktury towarzyszącej w tym oświetlenia, infrastruktura nieprzystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także niski poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych. - gmina-skoki.pl
Dużym krokiem w przywróceniu trasy do Sławy Wielkopolskiej i modernizacji linii kolejowej było podpisanie w listopadzie 2024 roku listu intencyjnego między samorządem Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskimi Linami Kolejowymi S.A.
Maj 2025
W drugiej połowie maja władze gminy Skoki zaczęły informować o zbliżających się utrudnieniach w ruchu drogowym mającym związek z pracami remontowymi na przejazdach kolejowych. Wszystko to związane jest z remontem linii kolejowej nr 377.
Według przyjętych założeń pierwsze pociągi na wyremontowanej trasie między Sławą Wielkopolską, a Gnieznem mają ruszyć w grudniu 2026 roku.
Ponowne uruchomienie tego połączenia kolejowego będzie niosła ze sobą wiele korzyści nie tylko dla dużych ośrodków miejskich takich jak Gniezno i Poznań, ale też mniejszych miejscowości leżących na trasie. Zyskają na tym mieszkańcy powiatu gnieźnieńskiego jak i wągrowieckiego oraz poznańskiego.
Co zyska na tym powiat wągrowiecki?
Linia kolejowa nr 377 przebiega przez gminę Skoki, która jest częścią powiatu wągrowieckiego. Przywrócenie ruchu kolejowego na tym jednym odcinku może znacząco wpłynąć na rozwój transportu w całym regionie.
O to jakie korzyści mogą płynąć z rozwoju infrastruktury kolejowej dla mieszkańców gminy zapytaliśmy urząd miasta i gminy Skoki.
- Połączenie kolejowe Sława Wlkp – Gniezno z pewnością ułatwi życie wielu osobom. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu mieszkańcy gminy Skoki oraz okolicznych gmin będą mieli znacznie prostszy dostęp do większych ośrodków miejskich. Umożliwi to łatwiejsze oraz szybsze dojazdy do pracy i szkoły, co jest istotne w codziennym życiu wielu ludzi.Dzięki poprawie infrastruktury kolejowej, region ma szansę stać się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów. Możliwość sprawnego transportu to kluczowy element, który często decyduje o lokalizowaniu nowych przedsięwzięć gospodarczych. To z kolei może prowadzić do wzrostu gospodarczego oraz tworzenia nowych miejsc pracy.
Wzrost mobilności mieszkańców oraz przyciąganie inwestycji to doskonałe fundamenty do dalszego rozwoju lokalnych gmin. Przyszłość połączenia kolejowego Sława Wlkp – Gniezno zapowiada się obiecująco, a korzyści jakie przyniesie mogą znacząco podnieść poziom życia w regionie.