Trzy miesiące bez pociągów na trasie Lębork-Słupsk. Podróżnych czeka przesiadka do autobusowej komunikacji zastępczej
Przebudowa linii 202 to obecnie jedno z największych zadań infrastrukturalnych, realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe SA na Pomorzu. Długo wyczekiwana przez podróżnych inwestycja znajduje się w kluczowej fazie realizacji. Według harmonogramu pociągi bez żadnych przeszkód po dwutorowej, zmodernizowanej linii 202 pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem pojadą pod koniec roku 2026. Na kolejny etap, czyli przebudowa linii 202 na odcinku Lębork-Gdynia Chylonia, poczekamy dłużej. PKP PLK jest w trakcie wyłaniania wykonawcy z którym spółka podpisze umowę w tym roku. Cała linia 202 ze Słupska do Gdyni ma zostać zmodernizowana do roku 2029. Jednak zanim to nastąpi, już w najbliższym czasie podróżnych czekają utrudnienia związane z przesiadkami do autobusów i dłuższym czasem podróży na odcinku Lębork-Słupsk. Przez najbliższe trzy miesiące na trasie pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem ruch pociągów zostanie wstrzymany a podróżni w Lęborku będą musieli przesiąść się do komunikacji zastępczej. To konieczne, by wykonawca mógł dokończyć budowę drugiego toru na trasie Lębork-Słupsk i przeprowadzić prace na obiektach inżynieryjnych.
-Zakres prac na modernizowanej linii kolejowej nr 202 wymaga wstrzymania ruchu pociągów na odcinku Lębork - Słupsk w okresie 5 września - 13 grudnia. Całodobowe zamknięcie trasy zostanie wprowadzone także na linii nr 405 na odcinku Słupsk - Ustka, w terminie 5 - 19 września, w celu wykonania niezbędnych robót związanych z montażem sieci trakcyjnej w obszarze głowicy wyjazdowej w kierunku Lęborka i Ustki - informuje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK.- Na obu odcinkach obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.
W tym czasie na odcinku pomiędzy Słupskiem a Koszalinem oraz do Miastka ruch pociągów będzie zachowany do 1 lutego 2026 roku. Wówczas, ze względu na przebudowę stacji w Słupsku od 1 lutego do 13 czerwca 2026 zostaną całodobowo zamknięte odcinek na linii 202 Słupsk-Reblino oraz Kobylnica Słupska - Słupsk na linii 405. W tym czasie będzie obowiązywała autobusowa komunikacja zastępcza.
Pociągi przyspieszą
Dwa nowe tory są już gotowe w Pogorzelicach i Potęgowie, nowy tor funkcjonuje także pomiędzy Jezierzycami a Słupskiem. Zmodernizowano zabytkowe nastawnie na stacjach w Potęgowie i Damnicy, wprowadzono komputerowe urządzenia sterowania ruchem, przebudowano most w Łupawie i postawione zostały nowe przystanki.
- Podróżni korzystają z nowych peronów na przystanku Leśnice oraz stacjach Potęgowo i Damnica - mówi Przemysław Zieliński.- Trwa budowa nowych przystanków w Runowie, Łebieniu i Siemianicach - dodaje.
Wszystkie stacje pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem mają zostać dostosowane dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Co istotne, zwiększy się przepustowość linii. Pociągi nie będą musiał stać na trasie z powodu denerwujących pasażerów "mijanek".
- Dobudowa drugiego toru zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów - mówi Przemysław Zieliński.
Po zakończeniu wszystkich prac na linii 202 Gdynia Chylonia- Słupsk czas podróży dla najszybszych pociągów skróci się o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. W przyszłości pociągi po tej trasie będą mogły jeździć z prędkością nawet do 200 km/h.
Jednocześnie trwa przebudowa słupskiego dworca, który ma być gotowy do listopada 2026 roku. Cała inwestycja to koszt około 1,8 miliarda złotych netto. Pieniądze pochodzą głównie z funduszy unijnych - z POIŚ i z nowego FEnIKS-u.