Unia zaostrza zasady. Kierowcy przejdą większy test niż kiedykolwiek
Jeszcze więcej wiedzy do opanowania
We wtorek (21.10) Parlament Europejski zatwierdził aktualizację przepisów dotyczących praw jazdy. Ma ona poprawić bezpieczeństwo na unijnych drogach i zmniejszyć liczbę kolizji. Obecnie w wypadkach drogowych w Unii ginie prawie 20 tysięcy osób rocznie.
Co konkretnie się zmieni? Pojawią się nowe wymogi w zakresie kształcenia kierowców. Kandydaci na kierowców będą musieli zdać egzamin, który będzie sprawdzał wiedzę na temat systemów wspomagania kierowcy, bezpiecznego otwierania drzwi oraz zagrożeń związanych z martwym polem i korzystaniem z telefonu za kierownicą. Zgodnie z postulatami posłów do Parlamentu Europejskiego nowe wymogi w zakresie szkoleń i egzaminów będą kłaść większy nacisk na zagrożenia związane z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg.
Co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców
Po raz pierwszy unijne przepisy przewidują okres próbny dla nowych kierowców. Będzie on wynosił co najmniej dwa lata. W tym czasie kierowcy ci będą podlegali surowszym przepisom i karom za jazdę pod wpływem alkoholu i brak pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dla dzieci.
Ponadto prawo jazdy kategorii B będą mogli uzyskać 17-latkowie, lecz do 18. roku życia będą musieli prowadzić samochód pod nadzorem doświadczonego kierowcy.
Poza tym, aby zaradzić niedoborowi kierowców zawodowych, prawa jazdy na samochód ciężarowy (kategoria C) będą mogli uzyskać 18-latkowie, a na autobus (kategoria D) - 21-latkowie. Będą oni musieli jednak okazać certyfikat kompetencji zawodowych. W przeciwnym razie, aby prowadzić te pojazdy, kierowcy będą musieli mieć odpowiednio 21 i 24 lata.
Powszechność cyfrowego prawa jazdy i transgraniczne egzekwowanie kar
Zgodnie z nowymi przepisami cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, ma stopniowo stać się głównym formatem prawa jazdy w Unii Europejskiej. Kierowcy będą mogli jednak ubiegać się o fizyczne prawo jazdy, które powinni otrzymać bez zbędnej zwłoki w ciągu trzech tygodni.
Dodatkowo, aby ograniczyć nieostrożną jazdę za granicą i zapewnić transgraniczne egzekwowanie kar, informacje o cofnięciu, zawieszeniu lub ograniczeniu prawa jazdy będą przekazywane państwu członkowskiemu Unii, które wydało dokument.
Organy krajowe będą musiały bez zbędnej zwłoki informować się wzajemnie o decyzjach w sprawie zakazów prowadzenia pojazdów nałożonych za najpoważniejsze przestępstwa drogowe, w tym jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków, spowodowanie śmiertelnego wypadku lub nadmierną prędkość, np. 50 km/h powyżej limitu.
Nowe przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Państwa członkowskie będą miały trzy lata, aby przenieść je do prawa krajowego, a następnie jeszcze rok, aby przygotować się do ich wdrożenia.