Ustka: Kolej przygotowała zmiany dla pasażerów z Pomorza. Będą nowe połączenia, ale też kolejne utrudnienia
Jak zapowiada przewoźnik, już od połowy grudnia pociągi Express InterCity Premium rozpoczną kursowanie do Zakopanego. Bezpośrednie połączenie do popularnej miejscowości zapewni pociąg EIP z Trójmiasta. Czas przejazdu ze stacji Zakopane do Gdańska Głównego wyniesie 7 h 1 minutę. Skład zatrzyma się po drodze m.in. w Warszawie i Krakowie. W sezonie wakacyjnym relacja pociągu zostanie wydłużona do Kołobrzegu co jeszcze bardziej ułatwi podróżowanie koleją w drodze na letni wypoczynek.
Z południa Polski do Ustki
Nowością w sezonie wakacyjnym będzie bezpośrednie połączenie EIP z Bielska-Białej aż do Ustki.
- Dzięki wydłużeniu relacji z Gdyni, podróżni z województwa śląskiego zyskają możliwość bezpośredniego przejazdu komfortowym składem Pendolino do Ustki - poinformowały PKP Intercity.
Podróż z południa Polski do nadmorskiego kurortu trwać będzie około 8h. Pociąg wyjedzie z Bielska o godzinie 12:02, z kolei w drogę powrotną z Ustki wyruszy o godzinie 7:49. Na Dworzec Centralny w Warszawie dojedzie godzinie 12:31, a do stacji końcowej o godzinie 16.
Od grudnia więcej połączeń z Trójmiasta
W nowym rozkładzie znajdzie się większa liczba połączeń ekspresowych (15 par) do Warszawy. Na tej trasie pociągi będą kursować od rana do wieczora (od 5:30 do 19:30) co godzinę z najszybszym czasem przejazdu 2 h 25 minut.
- Zwiększy się również z 7 do 9 liczba par pociągów kategorii EIC i EIP z Gdyni do Krakowa. Częściej, bo aż codziennie będą kursować pociągi: EIC Morskie Oko relacji Gdynia - Zakopane, a w wakacje codziennie, a nie tylko w weekendy IC Lazur pojedzie z Łodzi do Ustki przez Warszawę i Trójmiasto. Nowością będą połączenia zaczynające bieg w Gdyni: IC Kuter do stolicy oraz rozszerzenie terminów pociągu IC Zatoka do Łodzi przez Poznań, Wrocław, Opole, Częstochowę. Zmienioną trasą pojedzie TLK Małopolska, dzięki czemu Radom i zyskają kolejne bezpośrednie połączenie z Gdynią. Nowymi pociągami ekspresowymi będzie również wakacyjny EIC Kaszub łączący Kraków z Półwyspem Helskim. Mieszkańcy Pomorza Środkowego zyskają dodatkowe całoroczne połączenie do Krakowa dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Gwarek (obecnie kursuje z Ustki do Katowic) - informuje przewoźnik.
Będzie też modyfikacja trasy nocnego pociągu IC Baltic Express, który od grudnia będzie dodatkowo zatrzymywał się na stacji Toruń Główny oraz Iława Główna, zapewniając bezpośrednie połączenie wymienionych miast z Pragą i Trójmiastem.
Nie obędzie się bez kolejnych utrudnień
W związku z modernizacją linii kolejowej 202, od września podróżnych na trasie Słupsk-Lębork znów wozi autobusowa komunikacja zastępcza. Utrudnienia mają potrwać do 13 grudnia - zapewnia inwestor, czyli PKP PLK.
Jednak już na początku przyszłego roku, pasażerowie znów będą zmuszeni skorzystać z komunikacji zastępczej - tym razem na odcinku na zachód od Słupska.
- W związku z prowadzonymi pracami od lutego 2026 roku do 13 czerwca 2026 roku na odcinku Słupsk - Sławno oraz Sławno - Ustka kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa - poinformowała kolej.
PKP PLK zapewnia, że pasażerowie mają na co czekać.
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork - Słupsk oraz Gdynia Główna - Lębork podróż najszybszego pociągu skróci się o około 15 minut dzięki wybudowaniu drugiego toru i zwiększonej przepustowości trasy.
Na stacji Słupsk zwiększy się komfort obsługi podróżnych.
Już teraz pasażerowie korzystają z dwóch nowych peronów - 3. i 4. - które dostosowano wysokością do wysokości drzwi w wagonach pasażerskich. Docelowo zostaną one wyposażone w system informacji pasażerskiej, windy oraz będą połączone z budynkiem dworca i dworcem autobusowym.
Dużo dzieje się też poza miastem.
W Jezierzycach rozpoczęła się przebudowa stacji. Zamiast dotychczasowego jednego peronu powstaną dwa nowe - jednokrawędziowy oraz dwukrawędziowy wyspowy. W ramach inwestycji wybudowany zostanie także nowy wiadukt drogowy, który zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Chabrowej. Z wiaduktu na perony będzie można dostać się schodami oraz windami. Za Słupskiem budowany jest także zupełnie nowy przystanek kolejowy w Siemianicach.
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork - Słupsk planowane jest w 2026 r.