Używany samochód z "czystą historią”. Czy jest to możliwe? Które marki są najmniej zagrożone
W tym artykule:
carVertical - firma przetwarzająca dane motoryzacyjne - sprawdziła, które marki samochodów w Polsce mają najczęściej czystą historię, a które zawierają w niej jakieś niepokojące wpisy.
Modele klasy ekonomicznej wypadają najlepiej
Za samochód z czystą historią w badaniu carVertical uważa się model, który nigdy nie został uszkodzony, nie miał korygowanego licznika, nie był używany jako taksówka, nie korzystano z niego w ramach ride-sharing lub car-sharing i nie został wycofany z ruchu. Wśród wszystkich marek pojazdów sprawdzonych w Polsce przez carVertical pozytywnie wyróżnia się marka Peugeot - 50,3% samochodów tego producenta miało czystą historię. Na drugim miejscu jest Citroën (49,1%), a na trzecim - Renault (46,7%). Peugeot, Citroën i Renault produkują pojazdy klasy ekonomicznej, które nie przyciągają aż tak wielu nieuczciwych handlarzy. Ponadto, marki te zazwyczaj nie są wyposażone w mocne silniki, a zatem statystycznie są mniej narażone na wypadki.
- Nieuczciwi sprzedawcy starają się ukryć historię pojazdu, aby zwiększyć zyski. Praktyka ta jest szczególnie powszechna w przypadku sprzedaży samochodów, które zostały w przeszłości poważnie uszkodzone, co czyni je mniej atrakcyjnymi na rynku wtórnym. Samochód z czystą historią jest znacznie łatwiej sprzedać za dobrą cenę – mówi Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Znalezienie samochodu premium bez wad może być trudne
Na drugim końcu skali ryzyka znajdują się modele marek premium. Wśród wszystkich pojazdów sprawdzonych przez carVertical w Polsce, najgorzej wypadły modele BMW. Tylko 6,9% z nich miało czystą historię. Na kolejnych miejscach znalazły się Porsche (8,8%) i Hyundai (13,7%).W większości krajów, w których carVertical prowadził analogiczne badania, samochody klasy premium wypadały gorzej niż modele popularne. Oznacza to, że fani tych marek powinni być bardziej ostrożni przy zakupie.
- Wiele osób marzy o posiadaniu samochodu z wyższej półki, ale nie zawsze w pełni ocenia ryzyko związane z jego zakupem. Ponieważ pojazdy te są droższe, nieuczciwi handlarze zdecydowanie częściej cofają licznik albo ukrywają inne wady, bo wówczas zarobią więcej. W przypadku tańszych aut takie zabiegi są czasem nieopłacalne, ponieważ sprzedaż takich modeli nie przynosi dużych zysków – dodaje Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Starając się nabyć samochód klasy premium w najniższej możliwej cenie, kupujący często pomijają jego historię lub nie sprawdzają, jakiego rodzaju uszkodzeń mógł doznać w przeszłości. Później, gdy różne usterki zaczynają wychodzić na jaw, koszty napraw wzrastają. Aby upewnić się, że samochód będzie służył niezawodnie przez wiele lat, kupujący powinni sprawdzić raport historii pojazdu, zabrać samochód na jazdę próbną, a na koniec poddać go przeglądowi w autoryzowanym centrum serwisowym. W przeciwnym razie radość z zakupu nowego samochodu może się zmienić w rozczarowanie awariami i wysokimi kosztami napraw.
Metodologia. W badaniu carVertical przeanalizowano raporty historii pojazdów zakupionych przez klientów firmy od stycznia 2024 roku do grudnia 2024 roku. Samochody zostały zestawione według marek i uszeregowane według procentów aut z czystą historią i historią zawierającą niepokojące wpisy. Wszystkie samochody zakwalifikowane do grupy „z czystym raportem historii” miały co najmniej pięć rekordów przebiegu na przestrzeni lat, bez przerw dłuższych niż trzy lata. Pojazd uznany w badaniu jaki pojazd z czystą historią nie miał: - sfałszowanego przebiegu- wypadku- nie był kradziony- nie był używany jako taksówka lub pojazd typu ride-sharing/car-sharing- nie miał obciążeń finansowych- nie miał statusu pojazdu złomowanego, powypadkowego, powodziowego, pożarowego lub uszkodzonego- nie był dotknięty klęską żywiołową carVertical działa w 30 krajach. Jej raporty historii pojazdów wykorzystują dane z ponad 900 międzynarodowych baz danych, w tym organów ścigania, instytucji finansowych, rejestrów rządowych i krajowych, firm ubezpieczeniowych i platform ogłoszeń drobnych. Przetwarzając miliony raportów dotyczących pojazdów rocznie, firma identyfikuje trendy na rynku samochodów używanych, dostarcza prognozy i oferuje cenne spostrzeżenia.