Warszawa: Hulajnogi pędzą jak szalone. Piesi żądają zmian
Żoliborscy radni Michał Krajewski i Izabela Rychter poprosili władze dzielnicy o działania poprawiające bezpieczeństwo na Rydygiera. - Mieszkańcy wielokrotnie zgłaszali brak przejść dla pieszych przez ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż jezdni - podkreślają samorządowcy.
Piesi między ścieżką a jezdnią
Obecnie, by przejść na drugą stronę ulicy, piesi muszą zejść z chodnika, przejść przez ścieżkę rowerową, a dopiero potem dotrzeć do przejścia przez jezdnię. Taki układ ruchu - zdaniem mieszkańców i radnych - jest wyjątkowo niebezpieczny, szczególnie dla dzieci i seniorów.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Na ul. Rydygiera ruch jest duży, a ścieżka rowerowa intensywnie wykorzystywana nie tylko przez rowerzystów, lecz także przez użytkowników elektrycznych hulajnóg i rowerów. Często poruszają się oni ze zbyt dużą prędkością, a ograniczona przez zieleń widoczność tylko zwiększa ryzyko wypadku.
- Mieszkańcy zgłaszają, że hulajnogi i rowery elektryczne rozwijają prędkości znacznie przekraczające dozwolone, co zagraża pieszym - informują radni. Zaproponowali więc wyznaczenie dodatkowych przejść dla pieszych przez ścieżkę rowerową w miejscach, gdzie znajdują się już przejścia przez jezdnię, oraz częstsze wizyty patroli mundurowych w celu kontroli prędkości jednośladów elektrycznych.
Nowe przejścia już gotowe
Jak się okazuje, urzędnicy już wcześniej pracowali i zatwierdzili projekt stałej organizacji ruchu, obejmujący wyznaczenie dwóch przejść dla pieszych na drodze dla rowerów przy skrzyżowaniu Przasnyskiej z Rydygiera. Prace te zrealizowano na początku jesieni.
Kolejne przejścia mają powstać w 2026 roku, po opracowaniu i zatwierdzeniu projektu przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy. Mieszkańcy mają nadzieję, że wkrótce cała ulica Rydygiera stanie się miejscem bezpiecznym zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.
Wzrasta liczba wypadków z udziałem hulajnóg
W ostatnich latach policjanci obserwują znaczny wzrost zainteresowania hulajnogami elektrycznymi. Niestety, wraz z rosnącą popularnością tych jednośladów wzrosła liczba wypadków z ich udziałem. W 2023 roku doszło do 66 wypadków na Mazowszu, a w tym roku do końca sierpnia było ich już 123. Z analizy zgromadzonych danych wynika, że obniża się wiek sprawców wypadków na hulajnogach elektrycznych. W 2024 najczęstszą grupą byli ludzie w wieku od 18 do 24 lat a do połowy tego roku - dzieci od 7 do 14 roku życia.